zno
zno: 305 000 för grund, VA och el är ju ett väldigt humant pris. Särskilt i Stockholmsområdet. Bara att slå till. Vad ingår egentligen i de 305 000?
1 svar · 863 läst
S
sjönära: Hej! har nybyggt hus som är grundlagt på flera meter bergfyllnadsmaterial. 6 meter från vårt hus grundläggs nu grannfastigheten som behöver höja sin marknivå flera meter. Man har grävt bort mull och fyller nu inte med bergmaterial som vi gjorde utan med sandliknande material. Men packning av denna sand har givit upphov till rejäla skakningar i vårt hus. Glasen skramlar i skåpen mm. VI
0 svar · 3,3k läst
G
Gallimatias: Jag har liknande tankar och funderingar själv. Om fler sitter inne på info är det av intresse! Vid själva grundläggningen kan man ju ordna med en pumpgrop, dvs en grop djupare än schaktgropen enbart för att samla uppskjutande grundvatten på ett ställe så det kan pumpas undan. När grundläggningen är avslutad måste man ha en pumpbrunn, dvs en brunn dräneringen är kopplad till. I
2 svar · 9,1k läst
H
hheheh: Jag har nu sett att det är jackopor dom använder och det verkar vara en dränerande skiva så då kan man förstå lite mer att dom har platonmattan utanpå. Känns som både hängsle och livrem dock. http://www.jackon.se/eway/default.aspx?pid=271&trg=Content_5759&MainPage_5694=5759:0:10,1912&Content_5759=5762:16857::0:5754:3:::0:0
9 svar · 5,9k läst
bumpaberra
bumpaberra: Som jag sagt tidigare tycker jag 67 timmar låter mycket. Det där 35000 verkar skumma. Kan ju knappast vara extra armering och najtråd för den summan.
13 svar · 6,4k läst
Y
Yrrol: 8mm var denna... räknade fel så blev då inte mycket i min grop... Tur är väl det för man ska väl behandla det befintliga golvet för att gjutningen ska nypa tag ordentligt? Sen bör jag väl inte köra med så grov när jag fylld ett bottenlager.. Jag har alltså inlett med Finja grovbetong 8mm.... funderar nu på köra Finja finbetong 4mm... men så står det att man bör ha Finja Primer
6 svar · 1,3k läst
A
anaitis: Låter som om det finns risk för att det kan bli fuktigt i den miljön. Jag skulle valt att mura.
1 svar · 1,0k läst
Byggare_Anders
Byggare_Anders: Tackar för synpunkterna. Ang din fråga om täckskikt, cheetah1, så har jag lärt mig av betongfirman som gjorde en del andra betongarbeten för mig tidigare när de platsbyggde gjutformarna etc, att för (grov)betong för anläggningskonstruktioner så bör man ha ett 3 cm täckskikt över all armering. D v s armeringen ska omgärdas åt alla håll av 3 cm (grov)betong. Har varit i kontakt med
3 svar · 15,9k läst
M
mariamed4: Försäkringsbolaget har sagt ja till att sanera grunden efter att en grannes rör läckt ner i grunden i 38 år. Det är 3 radhus i längan och samfällighetens försäkring går och och ersätter för saneringen coh återställandet av grunden. Nu ska jag bara få in en offert som de kan ta ställning till. Nån som har erfarenhet av Mälarsanering eller anticimex? Eller har några andra tips
0 svar · 2,6k läst
raveper
raveper: Undrar om det är en bra lösning att ha golvvärme på en torpargrund överhuvud taget.
4 svar · 4,0k läst
G
GustavW: Betongtjockleken beror väl främst på vad du tänkt ha under. Är plattan oisolerad kan du nog gjuta 5cm och det håller. Ska du isolera, kolla tryckhållfastheten på isoleringen och gjut minst 100mm betong som lastfördelning. Armera dubbelt under tanken om du vill sova extra säkert.
1 svar · 1,9k läst
H
Hekne: God ide'. Jag kikade faktiskt på det själv tidigare men det ser ut som om själva stoppet (infasningen) är "parallell" med insidan och utsidan varför godstjockleken om man filade skulle bli alltför liten. Men har har du lyckats med det får jag göra ett försök. Tackar!
2 svar · 1,4k läst
S
sponken: En fråga till det eminenta forumet! Vi har nyligen bilat upp källaren och dränerat om på utsidan av huset. Problemet är att det är berg ganska högt upp på grundmuren på utsidan så huset står liksom med ena tredjedelen i en bergsficka. Detta gör att det leds in vatten i källaren ifrån sprickor i berget. Detta vatten kommer sedan inte ut eftersom det är gropar i berget i källaren.
0 svar · 2,7k läst
L
_Leffe: rice - Ett projekt av rang må jag säga. Känns som om mitt projekt inte är så omfattande ändå :-) Efter att ha läst ditt svar känner jag mig peppad igen. Efter ett par dagars velande så har vi beslutat att gör ungefär samma som du gjort men vi börjar innifrån och tar ett par meter i taget. Väggarna förlängs ned under ny golvnivå (inklusive isolering) och så gjuter vi sula där.
2 svar · 3,6k läst
A
anaitis: 1 Ett så gammalt hus kan ha en dränering med nedsatt funktion. Kanske tegelrör som är delvis igensatta. 2 Men man behöver inte bli rädd för detta. Marken, klimatet och grundvattenytan runt kan mkt väl vara av sån beskaffenhet att den nuvarande dräneringen räcker fint. 3 Det avgörande är om man har ngn form av fuktskador. Färg eller putssläpp, lukt etc. DVS Du kan nog lugnt vänta
1 svar · 1,9k läst
Z
zettra: Hej Har inte erfarenhet direkt av ditt läge men jag hade nog lyssnat på Anticimex här. Främst med tanke på att det dom säger väl stämmer samt att om du nu inte haft problem innan med fukt, trots träreglar m.m och att du nu ska ha putsade väggar samt klinkers. Även att ni tänkt ha tvättstuga samt bastu och inga "levnadsrum" så hade inte jag chansat att dränera bara för att.
1 svar · 1,7k läst
X
xarg: ingen som har någon/några ideér?
1 svar · 5,3k läst
P
Prosit: OK, funderar på att låta nån firma göra jobbet, vi får se. Hur är det med det här med fukttransport då? Ingen risk att man "kapslar in" golvet så att fukten vandrar ut i murarna (istället för att komma upp genom golvet alltså)?
2 svar · 2,1k läst
M
Mats: Möjligen får man plana till berget lite men man bygger normalt ovanpå. Reseervation för rör som måste ned lite
3 svar · 2,5k läst
J
JPL70: Nu har jag legat och krypt i timmar i grunden. Gjort lutningen bättre och instalerat en länspump samt dragit lite el så att jag kan köra pumpen utan att behöva gå ner. Detta blir mitt första steg, och dräneringen tar jag på våren. Har kollat med grannar och 2 av dom har samma problem medans andra inte har kunnat komma ner i grunden.
11 svar · 1,7k läst
elle10
elle10: Hej igen Kul att det blev lite debatt angående cellplast. b8q skrev ju att han upplevde Isodrän/Pordrän som så porösa att de skulle kunna krossas av betongens vikt med sättningar som följd. Det kanske inte är problemet direkt men jag håller med b8q att dessa produkter verkligen är porösa och har själv sett hur de kan se ut efter att hanterats på byggplatser. Slutresultatet är ju
7 svar · 5,9k läst
raveper
raveper: Spelar det någon roll vilken luftfuktighet det är? Har du vinet i flaskor eller gör du eget?
2 svar · 3,4k läst
T
Tossegubbe: Det handlar mer om att du får bort vattnet så du slipper tjälen och får du bara det så lär du knappt behöva ngn mur alls utan jag tror det skulle funka med bara betongsten med ev ngn förankring i berget så dom inte kanar av. Gräva rent och fylla upp med 0-90 bergkross kke?
2 svar · 2,7k läst
H
HENKE "HÅL": 25cm leca med 10mm armering varan varv.Bättre för mycke än för lite.
1 svar · 2,8k läst
P
Postman: Hej, Om man har köpt en tomt som verkar vara passande för sluttninghus. Vad är då en bra tågordning att gå för att bygga ett sånt hus? Framför allt har vi funderingar på just det som har med sluttnigsdelen att göra och vill gärna veta vad vi får samtidigt som vi inte vill spränga för mycke. Geoteknisk undersökning pratas det ju om. Vad mer exakt får man svar på av en sådan? Vad
0 svar · 1,2k läst
F
FiddeP: Den här frågan handlar ju om en helt annan sak, nämligen om markarbeten. Den andra frågan handlade om planlösning. Det kanske inte är så troligt att de som är experter på grund- och markarbeten är inne och läser frågor om planlösningar eller inredning. Även för de som kommer att söka på dessa ämnen i framtiden är det bra att de kommer att hitta svar på sina frågor i rätt del
5 svar · 1,4k läst
M
Mats: Dimensionering och beräkning lämnar jag till andra men jag skulle nog inte gå under 20 cm i diameter på plintar, Tycker det är lättare att jobba med dem oavsett om det går lite mer betong. Ett laservattenpass eller en självnivelerande planlaser är jättetrevliga när det gäller att hitta höjder
1 svar · 1,5k läst
C
Crebel: Japp!
2 svar · 1,4k läst
K
Kingenkongen: Just det, något att tänka på för de som har källare. Nu när jag har avfuktare så kan jag dessutom bortse från riskerna med en krypgrund och i stället se fördelarna som att det är lätt att dra el m.m. Nu ska jag inte ha vatten i tillbyggnaden (eftersom det är är ett musikrum) men där finns det ju också en uppenbar vinst med krypgrund om något går sönder.
6 svar · 15,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.