Har fått lite olika bud på hur jag ska göra när jag ska gjuta platta på 7*4 meter. Det ska bli pannrum och badrum och därför vill jag inte ha torpargrund där. Också gjuter jag in golvvärmen direkt i badrummet. Plattan med bredsidan mot det befintliga husets bredsida. Men färdigt golv i torparen är ca 55 cm ovan mark.
Hur ska jag gå till väga. Har fått tips av en lokal bygghandlare att använda I kantelement som är 60cm höga. Sedan yttersta biten innanför vägg en 100 markskiva som tål högre tryck och innanför detta dvs de sista ca: 20m2 blir de 100+100 markskivor med inte lika hög tryckfasthet.
Men då tillkommer ju formning. Har tillgång till färdiga 240*60 formskivor, men känns ändå som de blir lite ostabilt på insidan?
Och sen övergången till torpargrunden. Fristånde element mot den befintliga panelen? Någon plast el dylikt emellan? Eller något annat förslag? Men om jag använder I element här också. Blir inte lätt med formningen bakifrån/under huset. Men de går säkert.
Eller ska jag satsa på L element istället? Känns enklare, men inte lika snyggt. Kör nog isåfall med 400höga. Men de blir då 15cm ovan mark. Finns ju specialhöjder här också, men de kostar rejält har jag hört.
Och som byggkillen sa så blir de tre olika höjder att passa in. Dålig på att beskriva, men ska försöka...: Men vi räknar på att de är 60från backe till överkant.
60cm kvar under kanten på ytterelementen
40cm kvar upp ska det vara när jag lägger det yttersta lagret cellplast. (10cellplast & 30 betong till voten) och sedan resterande blir de 30cm under färdigt golv på restan av plattan (20cellplast & 10 betong. Hoppas ni förstår, men detta tycker jag låter svårt.
Hur ska jag göra??