Grund & Markarbeten
Ahlbom: Runt Örebro verkar det vara 1,6m för frostfritt djup. Kollar man på ett exempel på plinar med markisolering så är det 0,4m djup där plinten står på en 70mm tjock isolerskiva som sticker ut 1,6m utanför plinten. Men jag tror inte att samma metod går att använda rakt av, antingen gräver du ner 1,6m eller så får du nog höra av dig till ex isover och låta dem rekommendera en
Bengt68: [citat] Skall man vara lite krass beror det på hur länge ni tänkt bo i huset. Om ni inte skall bo kvar där någon längre tid är detta ett problem för nästa ägare. Om ni någonsin skall göra om alltihop är det rimligt att inte vänta för länge, så att ni slipper kasta isodränskivorna och köpa nytt. I nuläget borde det bara vara att spola av med slang så är dom som nya, men har
Johan Gunverth: Du har rätt om dräneringen, men man måste ändå installera en dräneringssystem hur lite det än behövs. T.o.m. om huset står på toppen av en morän. Det är byggreglerna som bestämmer det. Var glad för att huset troligtvis inte behöver nyttja dräneringen. Det är så hus borde placeras generellt och inte nere i en lerig grop.
pewa: Bra att det var normalt... men det är inte mindre störande att hålla på och jobba där. Om det nu är "normalt" så vet jag inte om det är någon ide att göra något åt det. Lite (rätt mycket) mer slit så kommer vi lägga parketttgolv ovan. Men det hade varit skönt att slippa dammet nu under tiden... Påverkar det torktiden på plattan om man lägger på något "dammskydd"? Tackar för
imported_mr: Tycker ändå JFF fastigheter krävde ockerpris när dom hade offererat ungefär hälften av vad slutsumman blev i arbete.
Artec: Stenarna är av granit så därifrån kommer det nog ingen fukt.. Väggarna är stockväggar med puts utanpå.
Fisch: Ju varmare du har desto fortare torkar plattan.
Frebbe: Tack för ditt svar. Tyvärr är plattan till markstativet redan gjutet och runt plattan ligger det uppfartens stenläggning och husets platta. Så jag kan inte riva upp allt och stoppa ner någon eller några kvm markisolering. Tänkte mest bara göra enklast och bästa möjliga lösning med de förutsättningar som finns. Grannen har gjort något liknande men bara grävt ner några dm och sen
traktor05: Har läst anvisningarna för vår Icopalmatta som sitter runt källaren och det står c:a 10 cm, vilket gör mig fundersam. Är de "c:a" nedåt eller uppåt? Vad är lämpligast att ta +10 eller -10 när jag nu ska sätta igång med att skära av och sätta täcklisten? Återfyllningen är LECA-kulor så den kommer inte sjunka så mycket misstänker jag. Det ska toppas med grus på c:a 10 cm och
imported_Bosse: Hej Jessica Du behöver inte påla garage eller förråd ocm det inte sitter på samma platta som huset. Visserligen kan du få sättningar i byggnaderna men det är i allafall inte boningshuset. JAg arbetar med pålning, så jag har varit med om detta massor av gånger. Vad säger din konstruktör?
mats757: Spontant låter det som att dina byggare har väldigt brottom. Jag skulle också ha reagerat som du. Mats
Bengt68: Skall bygga garage/maskinhall, tänkte göra allt själv utom att dra el. Blir i lösvirke med plåt både på fasad och taket. Har suttit och funderat och ritat och gjort 2 tänkbara alternativ (se bilden). Den vänstra känns enklast och bäst, bl.a. för att jag inte vill ha en hög sockel vilket blir fallet i den högra skissen. Enda nackdelen med vänstra som jag ser det är att fasadpluggen
rawen77: Hejsan ! Jag och sambon köpte ett hus i somras och nu håller jag på för fullt med att fixa i krypgrunden . Håller just nu på att rensa ut allt skräp som ligger på marken och skall efter det lägga in makadam, byggplast , täta ventiler och sätta in avfuktare . Dock så har jag stött på ett problem . En del av grunden (10kvm) ligger åtskild från den övriga (70kvm) den delen på 10
Hemmakaklaren: Jessica pessica: Allt löser sig, så är det bara. Anledningen att jag skrev detta inlägg var att få in tips och vara lite förberedd för ev. en tvist om så skulle vara fallet. Man kan säga att det framkommit från säkra källor att byggaren med stor sannolikhet skulle försöka trixa med mängden bärlager till oss. Detta framkom då vi redan skrivit avtal. Och innan dess visste vi inget
mickael88: Ok nej jag tror man kommer ångra sig om man gör det själv och det inte blir bra... Ja då härdar det VÄLDIGT fort.. Bästa tiden är väl på hösten eller på våren. När det inte är för varmt så man dels får lätt torsprickor och få vattna och hålla på.. och på vintern så kan det bli köld sprängningar.. om man har otur.. men betong värmer ju mycket när det härdar.
Erik Kullberg: Jag hade en träff med en husbygg-expert idag. Efter besiktning av den synliga delen av skadan på mitt hus gav han mig lugnande besked: Sprickorna på ömse sidor om mitt hus är inte tecken på att ett hörn av grundplattan brutits loss. Sprickorna har drabbat den ram av lecabetong kring grundplattan, på vilken huset vilar. Sådana sprickor lär vara vanliga och är normalt ofarliga. De är
Gladh: [citat] Tänk samma tanke slog mig nu när jag bygger om i tvättstugan, min golvbrun sitter bra hårt i betongen och sitter ihop med ett känsligt rör som gärna går isönder om man tittar lite för länge på det. Men eftersom jag skall göra ett nytt tätsikt så var jag tvungen att byta brun också så man kan lägga på en machet (eller vad det nu heter), nu sa ju röris att jag inte
thomasp: Sant, det. Jo, jag kommer kika på allt material och se över jobbet som en helhet oavsett så får vi se. Det lutar alltmer åt en dränering. Folk köper med ögonen och lägger jag ner 20 000 på det lär jag få igen det vid en ev. försäljning, kan inte tänka mig nåt annat. Snarare tvärtom.
PX-21: Nu borde det inte vara så fuktigt?Sätt in en hygrometer så får du lite hum hur den relativa fukten är... Själv har jag 40 % nu...Och har nog 8 ventiler...i min krypgrund Mvh
ylven: Putsa väggen med Serpo 135 (Handputs) och tunnstryk det med hjälp av en stålskånska. Jag har gjort samma resa som du, hyrde en betonggiraff för att slipa bort plastfärgen från ytterväggarna. Efter putsning målades de med kalkfärg. Sök i mina gamla inlägg.
njitnjau: Hej, Jag har en entretrappa som är ganska nygjuten men är inte helt nöjd med ytan. Den har lite ojämn ytstruktur och är dessutom inte så jämn i färgen som man kan önska.. Kan man behandla ytan på något sätt så den blir snyggare tex slipa eller dra på bruk av något slag? Har varit inne på att måla men vill helst undvika detta och vill heller inte klä med klinker eller dylikt.. /N
bonkeman: Tack för svar Fisch! Jag måste väl anta att mätarens siffror är % med en decimal, dvs att max är 99,9%. Är det någon som kan tänka sig något annat? Jag tycker att 85% låter mycket men sen å andra sidan kan ju inte jag något om detta :rolleyes: Sen lär väl inte jag lägga några mattor hur som helst. På sin höjd en platonmatta på golvet med ett efterföljande trägolv med
dalachriser: Hallå, Jag (och sambon) tänkte bygga ut vårt hus. Jag har ringt runt till olika firmor och frågat efter offerter, men de verkar upptagna och kan inte komma och titta på arbetet förrän om flera veckor. Det skulle verkligen uppskattas om någon här kunde ge ett hum om vad det skulle kunna landa på. Lite fakta: Vill bygga ut 70kvm med källare. Källaren blir sutterräng. Under
Knuttan: Magjo: Har du kontrollerat hur mycket effekt den drar under 4-minutersfasen ? Om den jobbar i avfuktningsläge kontinuerligt, dvs (10 minuter torrluft + 4 minuter utblås av våtluft) och absolut inget verkar hända kan det kanske inte uteslutas att det är fel på ett eller båda elementen. Normal effekt under 4 minutersfasen är ca 1500-1700 Watt, och medeleffekten över en cykel ska vara ca
Memnok: Lutar mer och mer åt att det blir av med det "stora" projektet. Som sagt ogillar att göra saker halvdant. Som jag skrev tidigare som tänker jag mig att ska 30 cm material bort spelar dt kanske mindre roll hur stor del som är gammal betong och vad som är sand. Dessutom har jag stor tomt där 24kbm fyllnadsmassor kan komma väl till pass så att frakta bort det från tomten behöver jag
jeppeknaster: På beijers hemsida finns kattfötter med olika höjd
Mats: En altan är ju en relativt lätt konstruktion så jag skulle fästa i husväggen och sen köra med 2X8 eller 2X9" som åsar för golvet. Då bör det räcka med rad plattor i ytterkant. Skulle det då röra sig så kan man justera det rätt enkelt
Maysan: En kubbe betong väger ungefär 2,7 ton. Med fullflyt rinner betongen in i varje liten springa..det är ju det som gör att den i så fall lyfter isoleringen.
rice: Här kan du läsa hur jag gjorde i min källare. Jag murade inte upp med leca utan gjöt med grovbetong i 2-3 m långa formar. Byggde formarna så de gick upp några cm över befintlig vägg, sedan bilade jag upp 2-3 fickor i väggen för att kunna hälla i betongen och på så sätt kunna fylla ända upp mot den befintliga väggen. Jag hade även en vibrostav för att få betongen ordentligt