N
nypon: Hej 1. 40 cm duger alldeles utmärkt till personbilar. 2. Du behöver inte köpa dyraste dukarna, de är specade för att klara av olika sorters stenstorlekar och du lär knappast lägga 0-150 på din uppfart. Välj en av de billigare alternativen. 3. Vi förutsätter att du gräver ut 40 cm. På detta lägger du: - Geoduk - 30 cm 0-32 Bärlager - 7 cm 0-16/0-18 Väggrus - 3 cm
1 svar · 39,7k läst
N
nypon: Asfalt 250-300 kr + moms inkl justering. Stenläggning lite dyrare och uppåt beroende på vilken sten du väljer. Krasst kan man nog säga att asfalt ofta är billigare. OBS, ta in flera priser, och gör bara affärer med de som verkar intresserade. Ditt jobb är väligt litet sett i asfaltbranschen och då vill du inte ha någon firma som bara kommer dit och hafsar ut lite svart utan att ens
4 svar · 11,3k läst
joflopp
joflopp: Jag har använt blindbottenplywood som är behandlad med baselit (borax, borsyra och vatten). Tycker den funkar bra men den ska ju läggas ovanifrån, dvs innan man lägger isoleringen.
4 svar · 4,8k läst
P
cheetah1: Alltså makadam är också bergkross, fast utan 0-fraktionen, kan vara tex 8-16 istället för 0-16.
3 svar · 1,9k läst
E
empame: Hej! Tänkte gjuta min syll nu till helgen. Går det och i så fall vad ska man tänka på när det inte kommer att vara mer än 2-3 grader varmt ute? (Ska blanda själv)
22 svar · 26,2k läst
M
moestberg: Tack för alla bra och givande svar. Vi beslöt oss till slut för att inte vara med och bjuda på huset, dels pga den väldigt blöta tomten men även en del andra saker som vi inte var helt nöjda med. Jakten fortsätter:)
11 svar · 4,9k läst
Tigersågen
Tigersågen: Har en fråga som jag tänkte ställa här. Ska göra en utbyggnad på gaveln till ett fritidshus. På grund av en nivåskillnad kommer utbyggnaden att ligga ett par trappsteg högre än den befintliga byggnaden. Den befintliga byggnaden är på källargrund med gjuten grundsula och sedan uppmurad med tre varv av lecablock. Tänker göra utbyggnaden på samma sätt. Min tanke är att göra en
0 svar · 3,9k läst
G
Gurravasa: Svårt när man inte ser det framför sig, men varför inte mura upp och fylla och gjuta som du tänkt dig, men i hörnet där det är så himla högt så bygger du med plintar (blir ju nästan balkong). I plintdelen är det ju enklast att använda vanligt träbjälklag. Om du ska ha golvvärme så får du ha en separat shuntning till träbjälklagsdelen så att du kan trimma in
13 svar · 9,0k läst
Å
Åsen: Hejsan! Det här är mitt första inlägg. Hoppas att jag får så många svar så möjligt på mina första frågor. Vi köpte ett timmer hus från 1800-talet (ca 180 km + vinden ca 155 km). Just håller vi på att riva huset och förhopningsvis kommer vi att flytta stommen nästa sommar. Vi har många funderingar, bla Golvvärme. 1- Vad ska vi använda för värme för timmerhuset? Vi tänkte
0 svar · 2,1k läst
gadeberg
gadeberg: [citat] DEn är mellan 12-22mm
11 svar · 9,4k läst
J
jhenrikj: Med andra ord, krympningen hos en ROT-betong behöver inte alls vara så minimal som du påstår, det är bara det att den går snabbt och kan anses vara "färdig" inom nåt dygn( storleken på krympningen avtar ju med tiden även om den aldrig stannar upp). Att du efter ett dygn har en platta som har krympt 2mm istället för 1mm är ju ällan något problem om den bara låter bli att krympa så
11 svar · 20,7k läst
T
tovew: Hej har precis fått höra från en entreprenör som säljer isolerade torpargrunder att kalla torpargrunder är på väg att förbjudas stämmer detta? Låter verkligen helkorkat! //Tove
0 svar · 1,2k läst
K
kimmo_thn: Tack för svaretd^_^b Jo det är en dusch hörna där nere idag och så står det en fristående Tylö Bastu rätt på betongen. Meningen är väl och att bygga väggar runt och skapa sitt egna lilla relax spa:cool:
2 svar · 1,4k läst
B
b8q: Rådgör gärna med någon dagvattenkunnig på din kommun, för jag vet inget om dimensionering av stenkistor, varken volym eller stenstorlek. Men i praktiken gräver du en rejält stor grop (vi talar några kubikmeter iaf) och fyller den med sten. Ju större grop desto mer vatten kan den ta emot. Vad finns på andra sidan huvudvägen? Går det att låta gräva ner (eller "trycka") ett rör under
4 svar · 3,3k läst
·
J
Jan-Å: Vi har golvvärme i knappt halva källaren, 2 bostadsrum i kortänden och ett badrum mitt på ena långväggen. EPS under i badrummet, frigolit med spår för slangen och aluminiumplåtar i bostadsdelen, där la vi platonmatta under frigoliten. Vi har inga problem med fuktvandring så vitt det kan upptäckas. Vi la vattenburen golvvärme i vårt förra hus för mer än 10 år sen. Där la vi
2 svar · 2,6k läst
gadeberg
gadeberg: [bild] Rummet som aldrig blev gjort har jag nu börjat ta tag i [bild] [bild] [bild] [bild] Dum sten. Den är nu späckt med snigeldynamit. Men bara en spricka. DEn vägrar dela på sig [bild] [bild]
22 svar · 19,1k läst
A
anaitis: Den vanligaste "elefantmattan" hade inte pappersyta.
1 svar · 12,4k läst
D
dodeesos: Förmodligen har du rätt. Det kommer nog aldrig bli helt tätt, men tätare iaf. Som det är nu så reser sig plasten i grunden som en ballong när det byar på. Och vattenavledningen är inte illa. Nu så rinner det ner regnvatten i makadamen som sedan transporteras in i grunden om det blåser samtidigt.
2 svar · 3,6k läst
P
peter.holm: Dessutom är det en marginell kostnad att göra så att plattan är radonsäkrad när den byggs. Dräneringsslang och plastfolie bör man alltid lägga ner så är det bara att koppla dit en fläkt om det skulle visa sig att man har radon i huset efteråt.
2 svar · 2,2k läst
P
peter.holm: Just det här med att man måste ha en grävare som står och tickar tid glömmer man oftast. Iom att transporterna tar tid blir det ofta väldigt ineffektiva timmar på grävaren, och den är inte gratis. Vet inte hur det är vid pålning men vid sprängning måste man tillhandahålla en grävare som är med och lyfter och skyfflar undan vartefter och den kostnaden ligger oftast inte med i
4 svar · 13,9k läst
I
Isaksson: Har gjort ett liknande projekt. Finns att läsa om här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/91746-graeva-ur-kaellare.html
2 svar · 15,5k läst
·
B
BigGitt: [citat] Jag tror frakten kostar...
4 svar · 3,3k läst
S
Sofia och Henrik: Hej, Vi kommer att behöva fylla upp vår tomt, för att komma i samma nivå som omgivningen. Jag tycker det handlar om ganska stora volymer, tomten är på 507 kvm - 100 kvm (huset) och sedan är det c:a 1,5-3 m djupt (berg under). Vilka massor är bra att använda? Ska man fylla i olika lager, och hur tjocka bör lagren vara? Vi har inte planerat tomten ännu, men tänkte ha gräsmatta och lite
0 svar · 1,7k läst
R
rikard_borg: Jag planerar bygga en friggebod på min tomt där det nu är skogsmark, dvs mossa och blåbärsris etc. Friggeboden skall stå på fyra gjutna stolpar alternativt befintlig natur sten i terrängen, om så finnes. Platsen ligger på en av de högst belägna delarna av tomten och inte heller är det högre i närheten. Golvet skall isoleras och blindbotten kommer bestå av råspont eller asfaboard.
0 svar · 1,3k läst
S
stegra32: Mitt råd är att bryta upp golvet,lägga platonmatta på betonggolvet med ventilationsgluggar mot ytterväggarna. Installera en kanalfläkt som suger under platonmattan och släpper ut luften i naturen.Avsluta med frigolit och ett laminatgolv.Glöm inte ventilerade golvsocklar.Bör finnas info på Platons hemsida.
1 svar · 1,7k läst
G
gaia: nästsista bild - är det små håll i virket ? Insekter som lever i fuktig virke? Jag kanske ser fel? Behöver inte vara något fara om insekter har flyttat ut för länge sen :). Kolla vad som finns ovanpå den delen .... en gammal fuktskada eller en dålig uppvärmt golvyta fex en stor skåp som isolerar mot grunden? gaia
4 svar · 3,9k läst
·
C
cem77: [citat] Och eftersom man placerar drännerande material typ makadam under och på sidorna av plattan så finns det inget material som kan tjälskjuta plattan. ;) Går alldeles utmärkt att guta oisolerade betongplattor direkt på backen som håller fint. Vanligt tex på sågverk och jordbruk att förvara spån eller gödsel på.
22 svar · 16,5k läst
B
b8q: Jag skulle säga att det inte beror på vilken typ av hus, utan på vilken typ av mark det är. Om ditt hus ligger lågt och det är finkornig jord så kan din dränering ha fått jobba mycket under åren och kanske börjar bli tilltäppt. Ligger huset däremot högt med väldränerade jordar så kan dräneringen vara i gott skick länge till. Givetvis beror det också på hur den är gjord; om
2 svar · 3,1k läst
Cujo
Cujo: Detta huset byggt 1970 på västkusten, husfirman hette "Nyckelhus". Lera är det nog knappast, det står halvvägs upp på ett större berg, även berget inte ser dagsljus på tomten. Pratade med två grannar och de hade inte haft några problem eller hört något från andra grannar.
5 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.