T
Tokyoboy: I din skiss ser det ut som att vattnet kommer att virvla runt lite inne i dammen, det kan innebara att allt ev. "bagage" som backen har kommer att fastna i dammen. Ett enstaka lov ar inte sa farligt men om backen har mycket brate blir det drygt att stada upp allteftersom. Bara en tanke.
3 svar · 6,3k läst
·
P
pärzon: Tack! Det är alltid spännande med gamla hus. Man vet aldrig vad som väntar. Upptäckte just att en av betongpelarna som bär upp bärlinan står på en kudde av lera om ca 30 cm med berg under. Det blir till att stötta med stämp och sen lura till ett fundament som den kan stå på. I övrigt är resten av grunden dubbad i hälleberget så det är ju bra det.
6 svar · 2,0k läst
·
B
bränski: koffa kritik kan jag ta men även en expert kan ha fel, man vill ändå höra lite olika åsikter och finns många fall där det finns experter på området här... om att det är fukt i många nya hus idag ställer jag mig lite frågande till eftersom det knappt existerar... samt att dom använder samma betong i hela huset när dom gjuter plattan, och att det absolut inte är någon
11 svar · 2,0k läst
D
djanas: Hej! Är helt ny i forumet och önska lite hjälp av er alla. Funderar nämligen på att bygga hus. St-Anna är det som vi har kollat på. Detta byggs med krypgrund som Cellplast direkt har tillverkat. Vet att detta byggsätt används på smålandsvilla oxå. Är det någon som har erfarenhet från detta? Själv vet jag bara att krypgrund kan vara lurigt pga fuktskador kan uppkomma. Enligt
0 svar · 1,4k läst
C
Camilla Lillan: Hej, Jag har en gillestuga från 70-talet som har furupanel på väggarna. Vi trodde att det enbart var träpanel med luftspalt men det har visat sig att det finns isolering bakom panelen. Enligt vad jag har läst mig till så är det inte bra då fukt kan komma in i isoleringen och mögla. Huset är dränerat, för typ 15 år sen. Det är inte isolerat utifrån men däremot är det platonmatta
0 svar · 1,3k läst
S
somelvis: Det måste vara plusgrader tills bruket torkat såpass att det inte längre riskerar att frysa. Goggla på vintermurning eller mura frost. Mvh
3 svar · 6,4k läst
G
Gaskropp: Det du gör är att minska värmeförlusterna ner till grunden vilket gör att det kan finnas risk för fuktskador om du är oförsiktig. En bra idee är att lägga kapilärbrytande under plasten och få det jämt, sedan plast och sisst men inte minst isolering för att hålla markylan borta, Vilket gör att grunden blir termiskt snabbare dvs klarar av att anpassa temperatur mot uteluft,
3 svar · 1,9k läst
·
J
JanneL: Jag är tveksam. Inbillar mig att det gäller att underlaget är stabilt och välpackat. För min del skulle jag föredra en gjuten platta, inte bara en sula under ytterväggen som i detta exempel.
1 svar · 1,4k läst
J
Jan-Å: Oftast hittar man fel i gamla begagnade hus, ofta kan det kosta mer än man trodde att fixa till dom också. I det här fallet där man redan vet om brister som handlar om fukt och dessutom impregnerat virke i konstruktionen som avger lukt (och vad mer??) skulle jag vara j-t noga med att beräkna kostnader innan jag köpte det. Fukt i plattan och ev. syll som behöver bytas är inte några enkla
6 svar · 1,4k läst
R
Ronnen: Låter som en bra iden funderar på och hyra en värme kanon eller något, lite frågande dock hur man får bort vattnet som ligger kvar efter man tinat det. ligger det kvar så bildas det nog en ny is hinna, inte så bra kanske om man får ner det i voten, eller löser betongen upp ishinnan kanske? Tack
4 svar · 645 läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det finns många snygga hus byggda på plintar! Och där plintarna blir en del av helheten på ett integrerat och medvetet sätt. Träpriset 2008 gick till dessa hus i Sollentuna. [bild] Fotograf Åke E:son Lindman
2 svar · 2,8k läst
P
Peant: Våra erfarenheter av detta, se: http://www.byggahus.se/forum/golv/28946-anticimex-ventilation-av-uppreglade-golv.html
12 svar · 13,5k läst
M
Mats: Håller med angående röret. Som det är nu så underlättar det för att det ska bli stopp just där
3 svar · 3,7k läst
·
T
treviso: hade en kille på besök igår. som jobbar med att anlägga grunder. Det som jag hade gjort var inte fel men vi skall komplettera det. vi skall göra så att utanför huset på gaveln som förövrigt ligger lägst på huset skall vi gräva en stenkista på 7-8 kubik. den kommer ligga med översta sten i nivå med murbotten. och så vidare en meter eller mer ner. jag skall även lägga ett
2 svar · 3,1k läst
E
Entreprenören: * Ja där ser man, har du något att lasta bilarna med? Annars behövs ju det också. - Ett tipps kolla lite mer, här uppe hos mig brukar vi kunna hämta fyllning mot en betydligt mindre kostnad i och med att det sållas och sedan säljs vidare till kund igen... =) * Kolla med nån leverantör av matjord!
3 svar · 3,8k läst
A
anaitis: Jag tror du har en krypgrund, ev pålad, av bästa sorten eftersom det är ett betongbjälklag. Grattis! Ingen risk för mögel, röta eller möss!
3 svar · 1,3k läst
M
MickeK: Har nu fått bort halv golvet. Det är en mycket ojämn betong "platta" i botten med variernde avstånd mellan 15-20cm upp till det gamla råspåntsgolvet. Tror jag vet hur jag ska göra nu. EPS cement över hela golvet i ca 15cm som enl tillverkarna är ett fullt tllräckligt lager för att golvet ska bli isolerat. Behöver inte ens armera. Sen på med vattensslingorna och flytspackel över
4 svar · 1,5k läst
B
byggankan: Jo det är där vi ska bygga. Vi har köpt en tomt på Uthamravägen, det står en liten röd sommarstuga där som vi ska riva.
3 svar · 1,2k läst
A
anaitis: Det går fint att sänka garaget. Mkt jobb såklart, men det mesta kan du göra själv. Kolla hur "källarsänkarna" som finns här har gjort. Det mesta gäller nog för ditt garage också.
1 svar · 3,1k läst
R
RogerC: Såg en liknande tråd om mätvärden i krypgrunder. Jag har ett 100+ år gammalt hus med torpargrund under större delen av boytan. Ingen plast på marken, ca, 40cm högt "kryputrymme", isoleringen i golven består av ca. 150mm kalkbruk, huset beläget utanför Malmö. Idag 28/12: Ute, temp 4.2C, RF 93% Inne, temp 21C, RF 40% Grund söder, temp 17,3C, RF 46% Grund norr, temp 17.9 C, RF 47 %
0 svar · 1,0k läst
R
robowich: Jag bara antog att JAbetong också levererade betongen till ditt bygge med tanke på namnet :-) Sorry fel av mig isf
9 svar · 2,7k läst
A
Alexandersson_1: Hej! Jag tänkte bara ge dig två tipps! Prata med komunen om dom har något stort bygge på gång och om dom behöver bli av med jorden som dom gräver bort. Jag pratade själv med vägverket när dom rensade dikena i vårt område och fick då många lass med jord gratis
10 svar · 14,3k läst
·
B
b8q: Vanliga dräneringsrör är till för att hindra vatten att stiga över en viss yta. Så länge marken runt rören inte är mättad med vatten så kommer det mycket riktigt att bara "rinna ut" direkt. Men om marken är mättad med vatten så kommer röret att leda bort vattnet till vad du nu ansluter det till i lågpunkten. Att du har fått vatten att komma upp och bli stående nere i gropen
4 svar · 8,1k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Den ska stå kvar och får vara förråd så det är ju permanent. Enklare med plintar? Det känns som mera jobb. 6-8 gropar, gjuta osv. Eller tänkte du på något annat?
2 svar · 1,8k läst
K
Kommendör: Jag har ett 40 tals hus med krypgrund. Golvet är isolerat med torvströ och jag vill göra tilläggsisolering under huset som har ca 1,5 höjd i krypgrunden. Skall jag fästa på cellplast / frigolitskivor ? Eller finns det andra skivor som man lätt kan montera på underifrån. Jag är något tveksam till frigolit. Vem kan svara på detta ?
0 svar · 1,2k läst
A
Avbytaren: [citat] Är det här priset beräknat om jag skulle göra det själv eller inte.
8 svar · 1,8k läst
P
p-dizz: Jag har gjort detta fyllde igen källaren med massorna jag fick gräva ut för att komma ner till lämpligt djup. Det blev ändå 14ton att forsla iväg (3000kr för kranbil med skopa). Träskrotet, mattor mm 3000kr till att bli av med. Makadam ca 2000kr, isolering minns ej pris 20cm blev det dock, Jag valde flytgolv (flytspackel) för vi hade inte tid att vänta på betongtorkning det kostade
3 svar · 2,6k läst
G
Grundläggaren: Alltså så här är det! Ta först reda på vilken last din kåk har och vilka markförhållande som gäller. I vissa fall räcker det med att skotta undan någon meter för att klara skjuvhållfastigheten i marken. Det finns olika storlekar på pålar som tar olika mycket last och det kan löna sig att armera upp en vot där man förlägger några grövre pålar. Slanka slagna stålpålar med
8 svar · 24,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.