Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Vår tomt behöver en hel del utfyllnad. Dvs till den delen av tomten som skall bli gräsmatta osv. Vi behöver fylla en hel del. Den delen av tomten som är utfylld nu är med sprängsten.
Vad kostar detta per kubikmeter? Inkl frakt och allt?
Har någon koll på detta, eller kan hänvisa till någon form av prislistor någonstans?
Vad kostar detta per kubikmeter? Inkl frakt och allt?
Har någon koll på detta, eller kan hänvisa till någon form av prislistor någonstans?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Ge mig ett par dagar så kan du få reda på vad 149 ton sprängsten kostade..
d^_^b
/Christian
d^_^b
/Christian
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Om du behöver fylla ut ovanpå sprängstenen så är det oftast helt ok med vad "skitfylle" som helst. Ska du sedan ha gräsmatta så kan du i princip bara se till att de sista 10 cm är ok matjord. Köper du färdig gräsmatta så behöver det inte ens vara 10 cm. Detta fylle kan du säkert få riktigt billigt eller gratis, kolla med en firma eller åkare som har markjobb.
Problemet är att DU måste planera ut det själv eller anlita grävare. Det kostar lite i arbetskostnad. Hade jag varit du, hade jag kollat med en grävfirma först, de har bra kontakter på fylle, för en grävare behöver du säkert om du inte vill bryta ryggen själv.
Problemet är att DU måste planera ut det själv eller anlita grävare. Det kostar lite i arbetskostnad. Hade jag varit du, hade jag kollat med en grävfirma först, de har bra kontakter på fylle, för en grävare behöver du säkert om du inte vill bryta ryggen själv.
Vi körde en hel del fram och tillbaka, men vad jag minns så kostade materialet nästan ingenting, vi pratar hundralappar för en hel lastbil med sten eller jord. Själva lastbilen kostade destå mer... Naturligtvis beroende på avstånd mm. mm. men i vårat fall ca 1000:- per släp.
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Vi har ju en grävare på tomten nu som fixar husgrunden. Tänkte det vore lika bra att ta allt i en smäll då när maskinen ändå är på tomten.
Måste bara ha tag i materialet
Måste bara ha tag i materialet
Hej,
Jag är nog skadad av mitt jobb, men jag vill utfärda en viss varning för "för" billiga jordmassor. Då ska du absolut ifrågasätta varifrån de kommer så att de inte kommer från någon sanering av förorenade områden. Har inträffat att sådan jord hamnat på avigvägar och dykt upp på villatomter. Så akta dig för schaktmassor, särskilt de som kommer från städer. Det räcker inte med att titta på massorna för att se om de är förorenade. Är massorna billiga, kräv att de har tagit prover och kan visa varifrån de kommer.
/Camilla
Jag är nog skadad av mitt jobb, men jag vill utfärda en viss varning för "för" billiga jordmassor. Då ska du absolut ifrågasätta varifrån de kommer så att de inte kommer från någon sanering av förorenade områden. Har inträffat att sådan jord hamnat på avigvägar och dykt upp på villatomter. Så akta dig för schaktmassor, särskilt de som kommer från städer. Det räcker inte med att titta på massorna för att se om de är förorenade. Är massorna billiga, kräv att de har tagit prover och kan visa varifrån de kommer.
/Camilla
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Sorry om det blev lite rörigt.. men när jag skrev det och redigerar det nu ser det perfekt uppradat ut men inte när man sparar... Jag lägger till ett - mellan siffororna
Nu ska vi se här... Maserfrakt står för materialet, lastbil står en lokal entreprenör för och detta blev resultatet.
Material - Ton - Antal flak - Pris
0-90 Förstärkning berg - 30,61 - 2 - 1989:-
0-150 Bergkross - 89,97 - 6 - 5128:-
0-18 Bergväggrus - 30,73 - 2 - 2242:-
3-axl fordon (Transport) - 8 arbetstimmar - 5000:-
Totalt exkl. moms 14 429:-
Totalt inkl. moms 18 037:-
/Christian
Nu ska vi se här... Maserfrakt står för materialet, lastbil står en lokal entreprenör för och detta blev resultatet.
Material - Ton - Antal flak - Pris
0-90 Förstärkning berg - 30,61 - 2 - 1989:-
0-150 Bergkross - 89,97 - 6 - 5128:-
0-18 Bergväggrus - 30,73 - 2 - 2242:-
3-axl fordon (Transport) - 8 arbetstimmar - 5000:-
Totalt exkl. moms 14 429:-
Totalt inkl. moms 18 037:-
/Christian
Redigerat:
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Jag tänkte bara ge dig två tipps!
Prata med komunen om dom har något stort bygge på gång och om dom behöver bli av med jorden som dom gräver bort.
Jag pratade själv med vägverket när dom rensade dikena i vårt område och fick då många lass med jord gratis
Jag tänkte bara ge dig två tipps!
Prata med komunen om dom har något stort bygge på gång och om dom behöver bli av med jorden som dom gräver bort.
Jag pratade själv med vägverket när dom rensade dikena i vårt område och fick då många lass med jord gratis
Klicka här för att svara