Bor i ett hus byggt 1960 av dåvarande Skånska cementgjuteriet (nuvarande Skanska). Har bott där sedan 2000 och alltid trott att husgrunden var en vanlig platta på mark. Även besiktningsmannen var övertygad om det. Vid en badrumsrenovering tidigare i år när vi sågade upp badrumsgolvet för ny rördragning visade det sig att cementplattan (golvet) var ca 10 cm tjock och därunder var det ca 20 cm luft ner till marken(grus). När jag lyste med lampa under verkar det som hela huset har luft under sig, med undantag för där avloppsledningen går, så det borde väl vara mer en krypgrund huset har eller är det något annat namn på den grundtypen jag har?
Kan för övrigt även nämna att huset är byggt lite i moduler där kök och badrum kom färdigt och monterades och har även gjuten skorsten som kom färdig.
Tillbaka till grunden, några risker med en sådan grund? Övrigt värt att veta?

Tacksam för svar

/Anders

Kan det vara så att ditt hus står på pålar?
Det är inte ovanligt att marken under pålade hus sjunker och det därför kan bildas ett tomrum mellan plattan och marken. Avloppsrören brukar man då "hängsla upp" med hjälp av rostfria svep och gängstänger i plattan, det är inte ovanligt att även gruset ligger kvar på rören när omgivande mark sjunker.

Tack för upplysningen.

Jo, det är nog inte helt otänkbart att det är pålat, ligger på lergjord och i alla fall större nybyggen de byggt i närheten har de pålat.
Har de då gjutet, eller kanske lagt färdiggjuten platta ovanpå pålarna? Något man bör vara observant på med en sådan konstruktion?

/Anders

Jag tror du har en krypgrund, ev pålad, av bästa sorten eftersom det är ett betongbjälklag.
Grattis!
Ingen risk för mögel, röta eller möss!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.