Hej,
Jag har en gillestuga från 70-talet som har furupanel på väggarna. Vi trodde att det enbart var träpanel med luftspalt men det har visat sig att det finns isolering bakom panelen. Enligt vad jag har läst mig till så är det inte bra då fukt kan komma in i isoleringen och mögla.
Huset är dränerat, för typ 15 år sen. Det är inte isolerat utifrån men däremot är det platonmatta utanpå. Dräneringen kom till efter ett inläckage av vatten på ca 1 dm på golvet.
I dagsläget är det torrt i källaren och på källarväggen och den isolering vi hittills tagit bort känns torr och luktar inte mögel (jag har bra näsa). Dock kan det ju förekomma mögel som inte luktar så mycket eller att det finns på ställen där vi inte brutit bort panelen än för jag har tidigare känt mögellukt i rummet.
Vår idé är att fortsätta ta bort panel och isolering och sedan mögeltvätta väggen, putsa den och måla vit. Vi ska även täta hörnen med fog då vi har radon.
Har jag missat något? Har någon nåt ytterligare förslag över något som borde göras?
/Camilla