Grund & Markarbeten
gaia: Om du får en hyfsad jämn yta så kan du ju måla direkt på väggen med en färg avsett till källarvägar ( silikat-, kalkcementfärg). Microlite fäster man med ett lim som kan bli till näring för mögel så den risken skulle jag inte vilja ta i en källare. Kan tänka mej att om några år kan det börja mögla på väggar längst med golvet och bakom stora möbler som står tätt mot
pärzon: Saxat från http://www.isodran.se/krypgrunder.php. Det finns ju andra fabrikat också t.ex. Pordrän som även dom kan tänkas ha återvunnen cellplast-skiva på lösvikt. [citat] Tänkte begagna mig av det i ena halvan av krypgrunden då det är alldeles för mycket berg-o-dal-bana för att lätt kunna lägga isolerskivor. Det går ju att fylla med leca i lösvikt också. Sämre
Nanook76: Tack Tokyoboy för ditt svar! Har pratat med kommunen som har inspekterat tomten och ska åtgärda probelmet! Vår tomt ligger inte lägst i området så vattnet borde rimmligen rinna vidare till de andra tomterna men stannar snällt kvar på vår tomt. Kommun-gubben sa att där hade funnits en gamal dränering som de tog bort då de styckade upp tomterna. Antagligen är det de som krävs igen.
man_in_black: Ja, att isolera plattan tror jag är bortkastade pengar. Vi har en lagård och dom senaste 60 åren har plattan varit konstant fuktig i dyngrännan . men det gäller att ha bra ventilation så att virket inte möglar.
Alexandersson_1: Hej! Kolla på denna länk http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9997&start=all Mvh Alexandersson_1
erikju: Tack för svaret! Jag var ute och stegade nu och fick det till 54 meter. Jag glömde nämna att vi har garage i direkt anslutning till huset. Då kanske priset är ganska rimligt då? Mvh Erik
pärzon: Ingen erfarenhet av en varm krypgrund, bara en väldigt kall sådan. Håller dock som bäst på att konvertera. Nackdelar med en kall krypgrund (gäller dock troligen inte generellt); - kalla golv - hög energiförbrukning - hög relativ luftfuktighet trots avfuktare - ev. frysrisk av vattenledningar Fördelar; - vanligen mycket billigare att bygga än en varm dito
TMC: Hej, Vi har en Munters HomeDry installerad som vi är mycket nöjda med på de flesta sätt. Men, vår son, har börjat fråga (5 år) varför det måste låta så mycket i hans rum när han skall sova? Det hänger nämligen ihop med att avfuktaren sitter monterad i bjälklaget rakt under hans rum... Jag håller med, det hörs ett ständigt brummande ljud när avfuktaren är igång i hans rum!
Casca: Tänker du försöka dig på att göra egen asfalt eller försöka köpa från närmsta asfaltsverk? Oavsett vilket så kommer du ha att göra hela vintern med rengöring. Jag kan tänka mig att du kan komma ganska mycket billigare undan om du ser till att ha gjort underlagsarbete, men resten är nog lite svårt :) Lyckas du dela gärna med dig av resultatet!
fredl: I matkällaren ser man vad jag tror måste vara betongplattan, ut mot golvet i svalen skiljer det cirka 3 cm så det verkar som att det ligger plankor, masonit och sedan plastmattan. På en del av väggarna sitter det 13 mm spånskiva (även mot yttervägg). Vi får nog helt enkelt ta dit någon som provborrar och mäter fukten.
FredrikoKarl: Enligt geoundersökningen ligger grundvattnet rätt högt på vår tomt, inte långt under markytan. Då vi har en riskkonstruktion (krypgrund) så funderar jag på om d etta kommer ge oss problem. Krypgrunden är smålandsvillans nya cellplastkrypgrund. Kommer detta skapa risk för mer fukt i huset eller är det egentligen bara från luften som själva huset suger in fukt?
lillsnickrarn: Att rulla ut en ny gräsmatta ovanpå det gamla är inte att rekomendera då rötterna inte får kontakt med jorden. ett bra underarbete är ett måste precis som vid annan"renovering". plöj upp mattan, harva för att grovt jäma till det, plocka sedan bort dom gräs klumpar som ligger lösa på ytan. När ni har en yta som inte är större än så skulle jag "padda" eller stampa hela ytan för
Swahnen: Ok. Får ta och göra det... Hur är det med dom ställena där singlet redan är packat..? Om det nu har kommit in tjäle där...
Henri: [citat] Har sprickor i berget där vatten rinner fram. Ska börja med att åtgärda enligt ditt förslag för att i första hand leda bort vattnet. Henri
cheetah1: Man ställer ju bilen på en betongplatta på 100 mm med ett lager armering, det är kanske 3-400 kilo per däck, ca 2 dm2, så nog ska det tåla din kamin på 230 kilo.
chrille112: Det finns det också, men jag har tejpat för det för att se om det blir någon skillnad. Borde jag ta bort det, kanske får motsatt effekt?
zankan: Vid kall väderlek. För betong är allt under 10 grader låg temperatur egentligen. Men när du är under nollan och skall gjuta så bör man ha en varm betong, luftporbildning i bruket samt pressenningar att täcka med när gjutningen är klar och innan brädrivning och glättning. Man kan även använda isolerad pressenning om det riktogt kallt. Betongen är frostsäker när den nått 5 MPa
Hemmakatten: Vattenrör kanske du vill lägga ner för framtida utekök, dusch, gräsmattebevattning, spabad. Extra elrörär som du skriver bra att ha, inte bara för utebelysning, men även för infravärme, utekök/grill, spabad.
trollkungen: Alltså hur kan detta vara så svårt. Jag har letat böcker överallt men plintgrund verkar inte vara på modet. Grundböcker mm varkar bara vilja beskriva hur man gör en platta...eller? Någon som har något råd på en bra bok? Jag vill bygga ett fritidshus. Ca 7 x 15 m och ungefär hälften av huset skall ha loft. Byggs i Härjedalen (frostfritt djup ca 2,2m). Grävningen har inte börjat
Jan-Å: Om väggen är målad med vanlig väggfärg så kommer det som lutas mot väggen att fastna eftersom färgen är lite klibbig, det är inte så enkelt som att väskan färgat av sej på väggen bara?? I vår källare bor det folk, det är inte hälsovådligt på nåt sätt enl min bedömning alla fall. Ett sånt golv som Du planerar skulle jag lägga inomhusplaton på underst hellre än plast,
byggankan: Vi ska bygga enplan och då har vi resonerat som så att en 2-plansvilla behöver vi över 200 kvm för att vara nöjda, med en enplanare räcker det med ca 140 kvm för att vi ska få allt vi vill ha. Så istället för att bara stirra sig blind på att få så många kvadratmeter som möjligt för ett givet pris är det nog bättre att fundera ut vad man egentligen vill ha ut av ett hus för
v-g: Vill också ha kulvert! Tänkte mig att dra ledningar i denna gång så att man enkelt kan serva allt när vintern är som kallast eller när regnet står som spön i backen. Sen måste man ju ha en batcave också :D
bsamue: Jag gör ett nytt försök att sparka igång denna tråd...
lillefrigge: om du nu ska ha ett furugolv ovanpå plattan ska du absolut guta denna platta i en etapp. Har du en rörelsefog mitt i plattan kommer det säkert att bli problem utmed denna. Gjut plattan i en etapp med laserplatta och vibrostav och sloda betongen åt två håll, sedan är det helt meningslöst att ge sig ut o stampa i betongen ni kommer bara att försämra slutresultatet om ni inte vet var ni
Mats: Måste isolera måste du inte men det innebär ju att det blir dyrare att värma upp istället.
Thorsson1: Undrar om det är någon som känner till företag i Göteborgsområdet som utför Geoteknisk undersökning och vad man får räkna med för kostnad. Känns som det är dumt att riskera något även om det verkar vara bra lera. Tacksam för svar. MVH Thorsson
MIN99: Hej Har ett hus bygg med durocellblock ink grund där vi har problem med att temperaturen på golvet vid alla dörrars insidor är ca 8 - 10 grader mindre än 10 cm längre in vid den tänkta väggens slut (d v s att golvet i gattet). Problemet är att det går fukt i gipsskivorna ca 10 - 15 cm upp och det bildas mögel... Hur kommer man från detta (Dörrarna är täta), hur brukar man göra
Memnok: Klart du ska dränera och du ska dessutom göra det nu innan tjälen går ur backen. Då minskar skadorna på gräsmattor och liknande och du har fin gräsmatta igen (eller altan) innan midsommar. Vi dränerade källaren i april och isolerade dessutom, "källarlukt" existerar inte hos oss längre och det i en kälalre som stått odränerad sen 40-talet...
rice: Hejsan, Jag har nyligen avslutat ett stort jobb i vår källare där jag har "förlängt" väggarna med ca 50 cm. Grävde alltså ner 50 cm under den gamla sulan som i mitt fall var väldigt tunn, på vissa ställen nästan obefintlig. Jag gick tillväga så att jag förberedde jobbet då jag dränerade huset. Vi grävde ner dräneringen på rätt nivå och samtidigt så grävde jag mig in under