Grund & Markarbeten
hempularen: Sigro.se har en ingång till Roth (en lev. av material), där kan man skapa sitt projekt och få ut en komplett materiallista. tror att dte finns en liknande funktion hos uponor.
thojak: Ja, det beror nog väldigt på hur tomten ser ut så det vore bäst att kolla på pris från färdig shaktgrund eller vad det heter. Jag menar efter det att man grävt, sprängt(om man nu behöver, jag gör det..) och fyllt upp med dränerande material å packat. Jag ska bygga på Orust i Bohuslän. Det känns som man ska ta en koll på Legalett tycker jag. I alla fall om man är beredd att göra
Novis på bygge: Jag måste snart köra igång grävarbeten för grunden eftersom första husleveransen kommer i slutet av mars. Är det någon som har erfarenhet av att gräva i norra Sörmland nu i januari. Hur djup är tjälen under orörd snö?:S
Snigla: Hejsan! Vi har ett hus byggt 74-75 som vi håller på och stökar i som bäst och när jag dammsög i källaren idag upptäckte jag att golvet under mattan verkade röra sig lite så jag började känna efter på mattan och det kändes som lite "smågrus" därunder. När jag knackade runt med handen på området lät det som det var ihåligt på ett ställe.. vilket säger mig att det troligen
Nyckelmossen: Och du talade naturlitvis om för entreprenören att du var privatperson? Jag lämnar oftast en skriftlig offert (efter en färdig mall) när jag lämnar pris, på den står det att eventuell moms tillkommer. I dag är det inte ovanligt att en entreprenör inte fakturerar moms enligt dom nya reglera "omvänd skatteskyldighet för byggtjänster".
w_larsson: Kollar man på supergrunds u-min element så sitter inte plattan ihop med kantbalken! http://www.supergrund.se/files/document/broschyr1.pdf Har funderat på att använda dessa men jag har lite lutning på tomten som jag vill behålla, dvs grunden blir lite högre på ena sidan.
Ingarö Värmdö: Hallå, 1. Jag ska bygga till sommarstugan. Det befintliga huset är byggt på torpargrund direkt på berg. Överkant golv ligger på 40-50cm över mark. När jag nu ska bygga till tänkte jag bygga tillbyggnaden på plintar. Nu kom jag dock på att bärlinorna kommer att ligga ca 20cm över mark och på något ställe endast 10cm över mark. Kan bärlinorna ligga så nära mark med tanke på
Arrende_innehavare: Hej Stonkan, Hittade du en lösning? Jag har nämligen samma problem (Hus nära sjö). Tacksam för ideer kring detta. /Andreas
johanlundberg: Hej Har efter många år äntligen kommit till den punkt att vi kan påbörja utbyggnaden av vår garage med altan ovanpå. Vi kommer att behöva spränga mellan vårt hus och grannens garage och han har gett OK på bygget under förutsättning att vi kan garantera dränage och att inte grundvatten påverkas. Våra hus ligger högst upp på en kulle med 15-20 meter till grundvatten enligt den
piraten: Tack för era synpunkter. Tror nog ändå jag ger mig på att bli av med betongtrappan och dränera.Hyr nog någon form av bilningshammare, som ju borde kunna göra jobbet.
hakaner: Det ska gå bra, se bara till att isolera marken runtomkring plattan, dvs. en utkragning närmast plattan så att inte tjälen går in under plattan.
klingberg: Hej Jag har just varit och tittat på ett hus som jag är intresserad av, stora renoveringsbehov men med rätt pris. Det största problemet är dock att huset står i på en hällande bergssida. Källaren är som det nu är oinredd och delar av fjället är synligt under grunmuren. Dränering runt huset är ikke existerande och vatten rinner enl ägaren via källaren och ner i berget. Som det nu
Camilla Lillan: Hej, Vi har haft en fuktkonsult där som mätt halten i plattan och och det ser ok ut. Mätningen gjordes nyligen och just nu är det som bekant inte så fuktigt i marken. För typ 20 år sen var det ett inläckage av vatten vilket resulterade i en ny dränering. Han tyckte dock att om vi ändå skulle ta bort den heltäckningsmatta som var lagd så vore det bra att ta bort fuktspärren på
anaitis: Om du kan konstatera att det kommer fukt utifrån och in genom väggen bör du dränera om (se till att de blir djupt nog) och täta väggen på utsidan. Sen måste väggen få torka ut ordentligt. Detta kan ta ett år eller mer. Därefter är det dags att putsa om insidan.
Suhagg: [citat] Jo att dränera och sen köra med stenmjöl på toppen tror jag blir trevligare billigare samt enklare att göra men sambon min tycker platta är bättre. Det kommer ju vara en stor rasthage bakom denna så jag tror dock att denna lilla hundgård blir inte den del de gör sina behov på.
corner: [citat] Nog funkar det lika bra med grus som med grannulering. Alla i Skellefteå bygger ju inte med grannulering så det är två läger när det gäller om den är bra eller inte. Grannuleringen brukar ha en förkärlek att "dunsta" när man börjar packa den. Det går otroligt mycket mer än vad man tror och om det är lera i marken så går det åt oändligt mycket mer än man tror. Så
Ante_M: [citat] Jo...om det finns ett val, klart att det alltid finns ett val...men vid köp av hus så är ju egentligen de tre viktigaste sakerna läget,läget och läget och här känns det verkligen som man vill bo. Dra av 1/2 miljon på köpet, priset sätts ju beroende på vad andra köpare kan tänkas betala. tack för varningen!! skall stilla mitt förstånd....Men jag räknar ändå med 500-1000
nino: Kan du inte jämna av med makadam, lägga cellplast men lämna öppet runt bergsspetsarna och fylla där med eps då? Kan man inte täcka epsen med plast om det tar längre tid än 3dar? eller slätspackla tunt med tex A31
kjell a: hej, jag har tänkt vidare på tråden. det vore intressant att höra kommentarer till mina fundringar. anta att en krypgrund med venilation ska byggas.jag tror då att det är bättre att ventilationen är så stor som möjligt. fuktproblemen i en sådan är störst på sommaren när varm luft kommer in i den kalla krypgrunden så att relativa luftfuktigheten ökar. jag tror då att det är
fredand44: Hej! Tack för alla svar. Jag har undersökt husväggen och hussockeln och den är torr. Jag har dock inte lossat på knutbrädorna. Tänkte även passa på att förtydliga mig lite: Detta hörn (hörn 1): http://fredand44.webs.com/wetcorner/images/2.jpg Ser ut så här på utsidan, från den sida som är blöt av hörnet: http://fredand44.webs.com/wetcorner/images/21.jpg Går man runt hörnet
Yrrol: Nja, jag har inte hittat min kamera än. :( Och törs inte göra öppning ifrån den andra sektionen då det är en bärande historia... inte så sugen att ta hit grävare och börja slita utifrån heller... Så detta får vänta... Försöker fynda en annan kamera på tradera :)
jhenrikj: [citat] Bara för att ge ett exempel. Vi ska bygg 121m2 i vinkel, byggarea 160m2 och sen 3 meter utanför ger ungefär 200m2. Huset kommer att behöva höjas ca 60cm utöver nuvarande marknivå, och sen skall man ju ner till schaktbotten också vilket brukar vara ca 30cm här nere. För enkelhetens skull har vi räknat på 200m3 bergkross. Husleverantörens pris för detta (transporterat och
b8q: De "slappa" pinnarna är troligen från grovutstakningen. Spikarna är finutstakningen. Spänn snören mellan spikarna längs långsidorna och likadant längs kortsidorna. Där de skär varandra är det exakta läget för dina hushörn. Höjden är mer osäkert, vissa skriver vid någon av dessa spikar vilken höjd den har, i andra fall finns bara den detaljhöjdfix som markerats i
Mikael_L: [citat] Ja pelare som tar taklast ställer till det rejält, det kan ganska snabbt bli både 10 och kanske 20 ton i last på en pelare som sen måste klaras av i kantbalken. Och är det då dessutom ett i hörn blir det snabbt hårigt. Samma problem gäller då man vill ta bort hjärtvägg och ersätta med limträ + pelare. Snabbt stora laster som en vanlig ej förstärkt platta kanske inte
brallmer: Håller på att renovera ett hus från början av 1900-talet. Omfattningen är total. Vi började för några år sedan med att renovera vindsvåningen som då var oinredd. Där gjorde vi en komplett "lägenhet". Kök, badrum, vardagsrum och sovrum. Vi kopplade där in vattenburna radiatorer, golvvärme i badrum. Vi har nu bott där en tid och har nu fått tillgång till bottenvåningen. Där ska
Suhagg: Har huggit klart på tomten och har alla stubbar kvar. Kommer gräva upp alla snart och undrar hur jag snyggar till efter mig. Det kommer ju grävas och fixas på hela ytan under byggets gång men vill inte ha en massa hål att trilla ner i. Bara att peta i lite ny jord i varje hål och se till att det blir en liten kulle som kan användas när det sjunker?
Gjurd: Vi söker en grundritning till ett Hjältevadshus 1½ plan. Huset är ett volymhus där bottenplanet är byggt och monterat i två volymer om ca 4x13m (ca 8x13m klart). Huset skall flyttas från nuvarande murade torpargrund och på nya platsen blir det plintar. Har frågat Hjältevadshus men det går inte direkt med ljusets hastighet eftersom dom får sälja ett hus ;) Tack på förhand
systemfel: Man får röka själva krypgrunden under tryck så ser man var det läcker ut rök obm/villklimat håller på med detta