Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Nu inför sommarstugsbygget har jag planer på att ställa bastun och badtunnan bredvid bäcken på tomten. Däremot är inte bäcken den allra största och för att kunna lägga ner en pump måste jag gräva upp och dämma upp.
Frågan min är hur jag går till väga? Hur dämmer jag upp på ett enkelt sätt?
Jag har tillgång till en minigrävare. Bäcken i sig är väl 1m bred men oftast är det bara vatten ca 30cm i bredd i botten och 15cm djupt (som alla andra bäckar är den större under våren...)
Dammen måste gå åt ena sidan pga tomtgränsen. På bilden ser ni hur dammen måste grävas.. Målet är att kunna fylla tunnan. Iom att det är tillflöde hela tiden så tror jag inte dammen behöver bli jättestor. Jag har dessutom ingen brådska att fylla tunnan så det kan gärna ta 1-1,5 timme
Finns det någon snäll själ som kan ge en rookie lite tips och idéer?
/Christian
Frågan min är hur jag går till väga? Hur dämmer jag upp på ett enkelt sätt?
Jag har tillgång till en minigrävare. Bäcken i sig är väl 1m bred men oftast är det bara vatten ca 30cm i bredd i botten och 15cm djupt (som alla andra bäckar är den större under våren...)
Dammen måste gå åt ena sidan pga tomtgränsen. På bilden ser ni hur dammen måste grävas.. Målet är att kunna fylla tunnan. Iom att det är tillflöde hela tiden så tror jag inte dammen behöver bli jättestor. Jag har dessutom ingen brådska att fylla tunnan så det kan gärna ta 1-1,5 timme
Finns det någon snäll själ som kan ge en rookie lite tips och idéer?
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det är iofs en väldigt enkel men effektiv lösning som jag inte tänkt på.. Så länge inte vattnet står stilla är jag nöjd och finns djupet är det en lösning på mitt problem!
/Christian
/Christian
I din skiss ser det ut som att vattnet kommer att virvla runt lite inne i dammen, det kan innebara att allt ev. "bagage" som backen har kommer att fastna i dammen. Ett enstaka lov ar inte sa farligt men om backen har mycket brate blir det drygt att stada upp allteftersom. Bara en tanke.
Klicka här för att svara