Håller på med att förbereda för en ny betong platta i källaren på villan ifrån 1943.
Den gamla plattan + 10 m3 sten lera är borta.
Tyvärr kan jag inte dränera utvändigt mot berget som sluttar ner mot huset pga att en tillbyggnad på krypgrund är i vägen
Marken i källaren närmast ytterväggen mot berget är fuktig/blöt . Se bild.
Skall jag / kan jag dränera inne i källaren på något smart sätt ?
Alt 1) drän-rör ansluts till avlopp. Lukt / översvämningsrisk ?
Alt2) drän-rör som drar till bortre delen av källaren, ner i en stenkista ...
Alt3) Bort med så mycket jord/lera som jag kan, och fyll på med tvättad makadam. Ändå bättre än vad det varit det senaste 65 åren...
Mvh Henrik
Den gamla plattan + 10 m3 sten lera är borta.
Tyvärr kan jag inte dränera utvändigt mot berget som sluttar ner mot huset pga att en tillbyggnad på krypgrund är i vägen
Marken i källaren närmast ytterväggen mot berget är fuktig/blöt . Se bild.
Skall jag / kan jag dränera inne i källaren på något smart sätt ?
Alt 1) drän-rör ansluts till avlopp. Lukt / översvämningsrisk ?
Alt2) drän-rör som drar till bortre delen av källaren, ner i en stenkista ...
Alt3) Bort med så mycket jord/lera som jag kan, och fyll på med tvättad makadam. Ändå bättre än vad det varit det senaste 65 åren...
Mvh Henrik
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Det där skulle kunna vara min källare! Som jag ser det så kan ett dräneringsrör aldrig få bort kapillärfukten ur jorden, bara leda bort stående vatten. Dvs, om jorden där i bottnet verkligen är blöt, då kan det göra nytta att göra enl. alternativ 2. Är den bara fuktig så skulle jag göra enl. alternativ 3.
En ovanlig lösning troligen, men jag har faktiskt bott i en villa (inte i Sverige), där det fanns en kanske 5 cm bred grusfylld spalt mellan betongplattan och källarväggen/sulan. Dessutom fanns i ena hörnet en gjuten brunn (jag antar att dräneringsledningen gick dit) där man kunde sätta ner en pump. Nu var det så torrt att det aldrig behövdes någon pump. Hur dräneringen såg ut i övrigt vet jag faktiskt inte.
Men ditt förslag till lösning bör nog fungera.
Men ditt förslag till lösning bör nog fungera.
Jag grävde bort lite jord/sten-kross/lera i en gropen innan bilden togs i går kväll, nu har jag en liten pöl med ett par liter vatten där.
Vilken slang/rör typ är bäst att använda för att leda bort vattnet ? Vanliga dräneringsrör har ju en massa hål och veck, som hindrar vattnet att rinna...
Alt 2.2) Gräva och bila en ett dike som jag fodrar med betong (eller kanske lägger hängrännor eller dyl. istället), och sedan lägger man dräneringsrör/fiberduk/makadam i diket.
Vad skulle ett proffs göra ? Om det inte går att dränera/fuktskydda på utsidan.
/henrik
Vilken slang/rör typ är bäst att använda för att leda bort vattnet ? Vanliga dräneringsrör har ju en massa hål och veck, som hindrar vattnet att rinna...
Alt 2.2) Gräva och bila en ett dike som jag fodrar med betong (eller kanske lägger hängrännor eller dyl. istället), och sedan lägger man dräneringsrör/fiberduk/makadam i diket.
Vad skulle ett proffs göra ? Om det inte går att dränera/fuktskydda på utsidan.
/henrik
Vanliga dräneringsrör är till för att hindra vatten att stiga över en viss yta. Så länge marken runt rören inte är mättad med vatten så kommer det mycket riktigt att bara "rinna ut" direkt. Men om marken är mättad med vatten så kommer röret att leda bort vattnet till vad du nu ansluter det till i lågpunkten.
Att du har fått vatten att komma upp och bli stående nere i gropen tyder på att det är där grundvattennivån ligger. Den exakta nivån kan förstås variera över året, men du vet nog bäst själv hur fuktigt det har varit i din källare.
Jag är absolut inget proffs, men om man nu har grundvattennivån såpass nära och inte kan dränera på utsidan, så hade jag gjort följande:
Grävt ur en ränna, lagt i markfiberduk, makadam och ett dräneringsrör som jag leder ut ur källaren vid en lågpunkt och ansluter till befintlig dränering (om det går att få fall), eller till en stenkista utanför.
Dessutom ett skikt (10 cm) med väldränerande makadam över hela källaren, däröver isolering med cellplast, och sedan gjuta nytt betonggolv.
Att gjuta en ränna eller lägga hängränna tror jag inte på, det är ju knappast blött bara längs "rännan" utan grundvattnet finns nog under hela källaren. Eller är det berghällar du har i källaren på några ställen, som gör att vatten blir instängt i pölar?
Om du lägger ett dräneringsrör och dessutom har makadam i ett skikt över hela källaren, så ska det mycket till innan grundvattnet kan ta sig över den nivån!
Du får nog räkna med att dina betongsyllar/väggar fortfarande kan suga upp en del vatten dock, för det är nästintill omöjligt att byta ut jordmaterialet under väggarna till makadam. Tänk på det när du väljer väggmaterial senare, så att du inte bygger in fukt i källarväggen - den måste kunna "andas".
Att du har fått vatten att komma upp och bli stående nere i gropen tyder på att det är där grundvattennivån ligger. Den exakta nivån kan förstås variera över året, men du vet nog bäst själv hur fuktigt det har varit i din källare.
Jag är absolut inget proffs, men om man nu har grundvattennivån såpass nära och inte kan dränera på utsidan, så hade jag gjort följande:
Grävt ur en ränna, lagt i markfiberduk, makadam och ett dräneringsrör som jag leder ut ur källaren vid en lågpunkt och ansluter till befintlig dränering (om det går att få fall), eller till en stenkista utanför.
Dessutom ett skikt (10 cm) med väldränerande makadam över hela källaren, däröver isolering med cellplast, och sedan gjuta nytt betonggolv.
Att gjuta en ränna eller lägga hängränna tror jag inte på, det är ju knappast blött bara längs "rännan" utan grundvattnet finns nog under hela källaren. Eller är det berghällar du har i källaren på några ställen, som gör att vatten blir instängt i pölar?
Om du lägger ett dräneringsrör och dessutom har makadam i ett skikt över hela källaren, så ska det mycket till innan grundvattnet kan ta sig över den nivån!
Du får nog räkna med att dina betongsyllar/väggar fortfarande kan suga upp en del vatten dock, för det är nästintill omöjligt att byta ut jordmaterialet under väggarna till makadam. Tänk på det när du väljer väggmaterial senare, så att du inte bygger in fukt i källarväggen - den måste kunna "andas".
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden