Grund & Markarbeten
anders07: Det beror ju också på hur fuktigt det är. Är det rejält fuktigt (inte dränerat) så kan det behövas fläkt också. 10 mm brukar man rekommendera uppe och nere. Planera in "kanaler" så luften kan röra sig. Ofta räcker det med värmeskillnaden för att luften ska cirkulera.
Fredrik Å: Isolera.Glömde skriva i mitt första inlägg att det ska bli golvvärme ovanpå EPS cementen. Fredrik
roland53: Det bör finnas spol-/inspektionsbrunnar innan anslutning till kommunala avloppssystemet. Kolla så du verkligen har flöde i dessa brunnar. Avloppsrör kan ha "hoppat av" / gått sönder eller växt rötter täppt igen rören. Därav kan vatten tränga in i grunden.
Granisen: Hej! Enligt dessa trådar räcker det med någon decimeter fylle ovanför bergets högsta punkt: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=220097 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=211784 God jul! :)
Oldboy: Min tanke med separata system är för att dels tror jag att det blir svårt att kombinera de olika värmekällorna och köra alla som slutet system, och dels gissar jag att det kan bli onödigt komplicerat att synkronisera de olika värmekällorna i samma system, (oavsett om det är öppet el slutet), men jag kan ha fel. Mitt första intryck är att det blir enklare med separata system, (utom
palman87: Kollat med tjälldens i skåne? Mycket bra priser på kompletta grundpaket.
flashower: K-ord = jord.... Autospell och feta fingrar! ;)
The_Nyll: okej, jag siktar på ett garage på minst 8.2x7m
hempularen: Om det är rätt gjort så skall huset helt bäras av pålarna. Om marken duger att bära ett hus så behöver man inte påla.
Fredrik Å: Dränrör är alltid bra. Jag satte isodränskivor bakom vår. Det fina med isodränet är att du slipper hålla på och skyffla massa drängrus hela vägen upp :-) Längst ner på denna sida http://www.stenbolaget.se/projekt/visa/fran-sandoken-till-levande-stenframsida finns det lite bilder på hur vi gjorde. Fredrik
Fredrik Å: Rummet är 3,80 från väggen till mitten på brunnen om jag sätte brunnen i mitten av duschen. Ett fall på 1cm/m i hela rummet exklusive duschen och sen 2cm/m i duschen. Slangen gjutas in med minst 25mm och max tjocklek är 50 mm enl spackelspecen då blir det svårt utan fall på underlaget. Fredrik
Mark i Skåne: Hej! Att gjuta i källaren skiljer sig inte så mycket från en platta på mark, förutom att det står väggar redan. Dräneringen som du säger finns redan, bör ju ligga så djupt att den dränerar under leran i källaren, och att den har anknytning med det blivande kapillär lagret du lägger i källaren. Om inte eventuellt vatten under ditt blivande golv har någonstans att ta vägen så kan
Mark i Skåne: Hej! Jag har inte läst genom alla inlägg, men jag har jobbat med sådana här projekt i 15 års tid, och enligt dom flesta kommuner i södra Sverige, så rekommenderar dom att man ansluter dagvatten och dränering till en sandfångsbrunn med vattenlås. Detta för att dom inte vill att eventuella föroreningar ska följa med ut i deras ledningar. Enligt mig är det här ganska ok om du har en
DBC-Marcus: Jag skulle grundat med en produkt som heter EPS sen gjutit ovanpå det. Då får du lite isolering också. Fast om det rör sig om 10m2 i ett 20m2 stort rum så är det inte lönt
blackadder: Om det ska justeras så kan det också vara bra att hålla koll på längderna. Om det är mer än en slinga, vill säga.
Bödde: [citat] Om igen, det kan vara olika priser i olika delar av landet, men grankubb får man ca 300-350 kr m3 för, medan det som går på långlängder ger ca 700-750 kr m3.
jerk: Om jag vore dig så skulle jag göra nått åt dom stående vågorna som du kommer få mellan väggarna och då räcker det inte med nålfiltsmatta direkt på putsen. Lägg på en 45 mm stenull först innan mattan isåfall på åtminstone en av väggarna annars blir det jobbigt att kolla på film 😄 (bullrigt)
Magnus Ladulås: Ja visst går det men det kräver ju åtgärder efter omständigheterna. Men först bör man förstås mäta så att det finns tillräcklig takhöjd för port och avväxling (du säger att det är lågt i tak). Det behöver sannolikt avväxlas med balk ovanför garageporten. Vilken avväxling som behövs beror ju även på vilket bjälkag, stomme och fasad som det är på huset ovanför källaren
anders07: Fungerar även med gipsspackel om det är torrt. Gipsputs i större hål...
Valdemar Atterdag: Och detta länken från vad din far höll på med: http://homeenergypros.lbl.gov/profiles/blogs/top-7-worst-crawl-space-repairs [citat]
glim: Det finns ett flertal fabrikat av avfuktare, Rekommenderar absorptionsavfuktare som mest pålitligt men dyrare
titanium: Du gör på precis samma sätt som om det vore plan mark. Egentligen inte svårare för att det är kuperat. Enda skillnaden är att höjdmarkeringarna (profilerna) så klart kommer lite högre I vissa hörn och kan då bli lite vingliga. Extra bra stöttor behövs då så att profilerna inte rör på sig. Mät sedan klackarnas placering upp till de uppspännda profilsnörena. En "latpinne" där
hempularen: Nu är jag ute på väldigt hal is. Men kan man tänka sig att avloppsrören går delvis nere i fyllnadsmaterial som håller en viss fuktighet? När rören värms upp så kommer det att öka avdunstningen från det blöta materialet, denna fuktiga luft rör sig mot kallare områden, kyls ner. Då håller den mer vatten i sig och relativa fuktigheten ökar just där luften kyls av igen. Lite samma
Fredrik Å: Hej Slipa kommer inte att hjälpa om det gått ner djupt i betongen. Jag tvivlar dock på att det sitter speciellt djupt. Hyr en Flex slip, dammsugare och en aircube hos närmsta Cramo eller Ramirent och slipa själv. Ska du ha något annat än klinkers så lägg platonmatta som du ventilerar mekaniskt då kan det lukta bäst det vill utan att det kommer ut i rummet. Fredrik
ordain: Tack för svaret Fredrik! Men, nej, jag vet helt säkert att det är avloppet jag spolat rent och inte dräneringen :) Jag hade en fettpropp i avloppet med stopp som följd, och lyckades åtgjärda stoppet genom att spola avloppet med högtryckstvätt och tillhörande slang.
KnockOnWood: [citat] Det har väl med produktionsmetoden att göra. Om man bygger hela volymer, dvs färdiga rum med väggar, golv och alla installationer är nog krypgrund enda möjligheten. Annars skulle säkert inte t.ex. Smålandsvillan och Älvsbyhus valt en sådan grund. Och det verkar ju bli billigt i alla fall. Husbygge är fullt av kompromisser :confused:
bamsejon: [bild] Har nu monterat utkastaren på stuprännan, märkte även när jag grejjade att den översta delen av avloppsöret satt något löst, lyste ner med en ficklampa och såg att det inte satt fast riktigt mot underliggande. Tog bort lite jord som satt i vägen och tryckte ner röret, nu verkar det vara OK. Har inte testat med att hälla i vatten än då det är minusgrader.
Mecalac: Hej. Jag skulle använda asfaltboard för att få en rörelseskarv. Rekommendationen är att ha rörelseskarv.