6 225 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Kondens pga. varma avloppsrör i krypgrund?
Hej, Läste tråden och har ett litet inlägg.
Om man duschar varmt en stund så att avloppsrören och dess närmsta omgivning blir varmare, så kommer RF ev. inte att sänkas där utan istället höjas då värmen försvinner, eftersom värmen gör att det kan hållas mer fukt uppe i luften ett tag till dess att värmen fördelar/utjämnar sig och man inte duschar längre. Värmen försvinner ibland fortare än fukten som av värmen "dragits fram". Eftersom det kring röret blir ett lokalt mikroklimat så kan dessa fenomen uppkomma. Går röret ned oisolerat i marken kan ev. fukt av värmen lyftas upp i luften, särskilt där röret ligger mer ytligt.
Hoppas jag uttryckte mig så det gick att förstå.
Mvh Jerker LFS
Om man duschar varmt en stund så att avloppsrören och dess närmsta omgivning blir varmare, så kommer RF ev. inte att sänkas där utan istället höjas då värmen försvinner, eftersom värmen gör att det kan hållas mer fukt uppe i luften ett tag till dess att värmen fördelar/utjämnar sig och man inte duschar längre. Värmen försvinner ibland fortare än fukten som av värmen "dragits fram". Eftersom det kring röret blir ett lokalt mikroklimat så kan dessa fenomen uppkomma. Går röret ned oisolerat i marken kan ev. fukt av värmen lyftas upp i luften, särskilt där röret ligger mer ytligt.
Mvh Jerker LFS
Tack Jerker! Ja du uttryckte dig tydligt tycker jag och det skulle i så fall också förklara det fenomen jag har hos mig.Jerker Andersson skrev:Hej, Läste tråden och har ett litet inlägg.
Mvh Jerker LFS
Men en följdfråga blir då om är detta ett egentligt problem för krypgrunden, eller om det är "okej" med tanke på att höjningen av RF endast är tillfällig? Och vad är den eventuellt rekommenderade lösningen? Isolera avloppsrören såsom jag tänkt göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Nu är jag ute på väldigt hal is. Men kan man tänka sig att avloppsrören går delvis nere i fyllnadsmaterial som håller en viss fuktighet? När rören värms upp så kommer det att öka avdunstningen från det blöta materialet, denna fuktiga luft rör sig mot kallare områden, kyls ner. Då håller den mer vatten i sig och relativa fuktigheten ökar just där luften kyls av igen.
Lite samma mekanism som att golvärme i källare kan öka fuktproblem i andra delar av källaren.
Lite samma mekanism som att golvärme i källare kan öka fuktproblem i andra delar av källaren.
Klicka här för att svara