mexitegel
mexitegel: Mig veterligen så är det ingen speciell filterduk till Isodrän, är det klassat N2 i deras monteringsanvisning så funkar den du länkade till.
28 svar · 7,4k läst
F
Fredrik Å: Om du har vatten så pass högt upp är det förmodligen dags att gräva om dräneringen och ordna med ny fuktisolering. Fredrik
2 svar · 1,9k läst
DennisCA
DennisCA: Ja kanske det var en dum fråga som var svår att besvara. Men jag & farsan grävde nu ner någon meter+ och flyttade rören, fyllde igen, lade ett större skyddsrör över det ena röret. Blev väl helt bra? Helt klart bort från dörren iaf. [bild] Före bild: [bild]
1 svar · 2,1k läst
P
p.lundgren: [citat] upplever du inget problem så är det nog inte något problem.
4 svar · 1,4k läst
U
ulphen: Sitter i precis samma sits som dig så vi också köpte ett hus med Färilagrund nu i höst som vi håller på att flytta in i. Blev precis som dig skräckslagen till en början. Då vi även hade lite fukt och lukt från det tryckimpregnerade träet i källaren. Huset har två plan till så jag tyckte inte det spelade så stor roll. Sen insåg man sitt misstag och blev rätt orolig. Nu har jag
7 svar · 5,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Tja, lite svårt att säga sådär på rak arm. Det beror ju på omfattningen av vad som ingår och hur "het" och dyr regionen är, där man bygger, osv. Jag tycker iofs att det låter lite i överkant, för omfattningen gick väl att i princip läsa sig till i det du skrev. Men det är inte alls vansinnigt högt pris, om vi snackar om ett ställe i landet där det är lite tryck på
4 svar · 11,6k läst
N
MaxPax: Haha! Vore kul om jag kunde lära mig att kolla datum på trådar, trodde den va ny men ja e väl smått snurrig som vanligt. :x Hoppas det håller!
5 svar · 3,7k läst
·
E
EndZone: Ja det är snudd på omöjligt att säga något utan en mer överskådlig bild över hela huset som även visar området där fuktfläcken finns. Spontant tycker jag att man ser sporadiska fuktfläckar på det där viset överallt i grannskapet, men de kanske alla har problem med fukt, vad vet jag? Tror som KnockOnWood, det borde även synas på trädetaljerna om det handlar om fuktskador.
3 svar · 1,4k läst
·
R
RMV: Jag valde att bila bort dom höga partierna. Lasern är helt suverän där den står i gamla golvbrunnen och visar nivån jag vill hålla. Bara att bila på allt den lyser på och jobba sig bort från brunnen. Blir några timmar imorgon också. [bild]
13 svar · 5,0k läst
·
P
Per Kylemark: Hej, Funderar på att bygga hus i Floda på en tomt som är relativt plan men med bergig grund. Den plana delen ligger på en höjd på cirka 1-2 m med stark lutning ner till gatnivå. Här skall vi bygga ett hus på 190 kvm och garage. VA finns inkopplat på gatnivå och behöver dras upp till huset. Enligt offert skulle en stor kostnad komma ifrån spränging för att lösa VA/EL dragning till
0 svar · 3,1k läst
pelpet
pelpet: Måste ni gjuta markplatta? Kan ni inte gjuta en krypgrund direkt på berget, eller bygga med plintgrund? Då borde ni kunna få en betydligt billigare grundläggning.
7 svar · 6,4k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: [citat] Letade i pärmen där den borde vara, men den fanns inte där. Du ska få den om/när jag hittar den!
4 svar · 4,8k läst
R
repsej: God morgon Eliten! Under hösten regnar det lite mer som bekant! Vid dom värsta skyfallen så kan vi ana en viss genomsläpplighet av vatten i källaren, i den delen det är murad stengrund. Det är på norrsidan av huset som det kritiska läget är, och det lutar ju givetvis mot den sidan, så om jag bara får vattnet "runt hörnet" kommer det inte vara några problem. Jag har fått för mig
0 svar · 1,7k läst
C
cpalm: Å andra sidan skall man komma ihåg att Anticimex alltid skriver samma sak om stupröret slutar ovanför mark. Vilket det gör på 99% av alla torp, varav många stått i 300 år utan att det varit något större problem. "Working as designed", skulle jag vilja säga.
10 svar · 80,0k läst
prototypen
prototypen: Sätta form kan du ju göra, binda armering, lägga isolering och armeringsmatta på det. Sedan när du får godkänt kommer firman och lägger ut betongen. Kostnad? Jag bara betalar när fakturan på betongen kommer. Protte
1 svar · 7,7k läst
S
stoif: Ok. Då blir svaret på 2) jordmassor.
3 svar · 3,9k läst
nrgize10
nrgize10: Hej Andreas! Skulle det gå¨bra att få firmans namn så man kan ringa dem och fråga pris vad jag skulle gå ge! Mvh Willy
13 svar · 27,9k läst
mangen5
mangen5: 125 TSEK ca för dränering runt hus och garage (som har källare). Lite osäker på antal meter men huset är 100 m2 och det vidbyggda garaget ca 50 m2.
1 svar · 2,0k läst
J
Jugend: [citat] Vad säger du om vattenglas då?
5 svar · 1,4k läst
P
p3ter: Hej, Har ett sommarställe men ett antal öppna dikar mellan bostaddhuset och ladan, som jag vill täcka över. Jag har inte sett att det rinner så mycket vatten även vid riktig skyfall, då känns det som att ha draneringrör i täckte dike borde inte vare problematisk, men jag vill också har möjligheten att kör över vissa dikar med mindre traktor. (
0 svar · 1,2k läst
C
corre: Spika fast längder med armeringsjärn längsmed syllarna. tex med märlor.
6 svar · 2,2k läst
P
pirko: Hej Har ett pågående bastubygge i min 70-talskällare. Betongplatan där bastun ska vara är 10-15cm lägre än övriga tvättstugan. Jag vill höja golvet till samma nivå. Hur gör jag detta smidigt? Ytan är ca 2.5 kvm. Cellplast o betong? Grus och betong? Tacksam för svar
0 svar · 966 läst
Locke
Locke: Mjae. Alltså om man leker med tanken att du skulle lufta bakom skivorna så blir det ju en del egenkonvektion där och då försvinner nog det mesta av temperaturskillnaden. En sådan lösning vore kanske inte så bra heller efter som det inte kan uteslutas att det blir en viss temperaturskillnad som under vissa förhållanden skulle kunna ge upphov till kondens mot väggen i luftspalten. Tio mm
4 svar · 1,1k läst
G
gaia: kanske därför att om man visste hur lite besparing det ger så skulle man lägga de pengarna och svett på annat energisparande åtgärd :). gaia
9 svar · 1,6k läst
B
Bactius: Hej igen Jag vill bara meddela att vi bestämt oss för att köpa huset efter att besiktningsman kontrollerat och konstaterat att källaren verkar vara i gott skick och enkel fuktmätning visar på värden under 17% trots sin ålder. Förra (samma person som byggde det) och nuvarande ägare ser i det hela ut att ha hållit huset i mycket gott skick och köpet känns väldigt tryggt. Vi får se om
5 svar · 2,9k läst
·
F
Fredrik Å: Det blev 2 hinkar ColdMex från Icopal. Jag tänkte sätta isodrän på den delen av grundmuren som är frilagt. Förvisso har jag inte bytt några rör eller annat men det lär inte bli sämre med isodrän jämfört med att pensla på kallasafalt Frågan är hur mycket kross jag behöver mellan isodränlisten och underkant asfalt. Kan jag asfaltera direkt ovanpå listen eller behövs det kross?
7 svar · 13,3k läst
V
vectrex: Hur gick det med detta? Funkade det med trädgårdsplattor direkt på cellplasten?
8 svar · 7,5k läst
L
Lane: Hade förövrigt samma gula färg i tvättstugan :) Vi hade fukt som stigit ca 30 cm i väggarna, men vi struntade i att putsa om där det inte helt fallit bort. Där det bara var lite ojämnt lagade vi med casco combirapid. Vårt underlag såg rätt mycket ut som ditt med lite större sten i (vad jag kan se) och vi fick inte c-putsen att fästa men b-funkade där det behövdes (vi flyttade bla
6 svar · 4,8k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Håller med. Jag hade inte gjort detta precis innan försäljning just för att slippa detta.
6 svar · 4,0k läst
J
jens71: Injektera med expanderbetong
7 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.