Nu hur stora tankar väckts inom mig som jag vill diskutera med er och få lite råd.

Jag har idag en takad uteplats i öster. Sol från morgon till ca kl 12-13. Pga vissa byggnadstekniska problem så måste jag åtgärda den och som vanligt börjar stora idéer med små tankar...:)

Efter mycket tänkande så har jag bestämt mig för att satsa rejält på ett inlgasat uterum- jag vill kunna använda uterummet längre (Mars tom Nov?) och vill därför någon form av uppvärmning. I huset finns vattenburen värme men jag vill inte dra på mig någon merkostnad för att värma upp uterummet hela året om.

Tankarna i stort blir 7 x 4 betongplatta med sadeltak. Räknar med att isolera taket 40 cm minst och det blir plåt som yttertak. Mot öster kommer det att bli fönsterpartier även i gavelspetsen.
Mot norr blir det skjutbara fönster med soffplats under. Öster och söder kommer det att bli skjutdörrspartier med full höjd, förmodligen 2 m för att få in så mycket ljus som möjligt.
Längs med den långa sidan som inte är mot huset kommer det bli en vedkamin som alltså nästan kommer gå upp i nocken. Limträbalkar vid nock och hammarband.

Mina tankar blir att riva allt av det gamla och bygga ett helt nytt uterum vilket skulle innebära en isolerad betongplatta med skiffersten som golv
Jag funderar på om jag i samband med gjutningen skulle kunna lägga ner rör för luftburen golvvärme och koppla detta till en luftsolfångare?
Jag har en utmärkt gavel med söderläge där jag lätt skulle få upp ca 2.5 m2 luftsolfångare eller mer.
Jag skulle vilja ha den termostats styrd så att när den blir varm, även lite varm så skulle den kunna blåsa ner sin varma luft i plattan och på så sätt göra den lite mindre kall, helst varm.

Utöver detta så har jag en FTX anläggning och funderar på om jag skulle kunna använda den frånluften till att leda ner i grunden? Det finns ju redan fläkt i den och den skulle så att säga alltid gå och leda ut sin frånluft. Då skulle det i alla fall alltid vara någon plusgrad varm luft som cirkulerar och jag inbillar mig att plattan i o m detta skulle kännas lite mindre kall.

Är det rimligt att tro att man kan styra övertrycket från såväl FTX anläggningen och luftsolfångaren till golvvärmen? Hur stor fläkt behövs?

Åsikterna om jag tar i och gör det för svårt för mig behöver vi inte ta upp då vi alla är beredda att jobba olika mycket för att uppnå olika saker.

Kan utveckla det ännu mer om någon inte förstår hur jag menar. Har även tankar på att ta vara på den varma luften som kaminen kommer att ge.

Jag är intresserad av att höra om ni tror på idéen? Finns det någon som har prövat redan?
Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter

Vad jag hört så krävs det ganska mycket fläkt att få ner varm luft, den vill gärna uppåt.
Gjuter du ner spirorör så tänk på att de gärna flyter i betong, ca 20 kg lyftkraft per meter vid 100 mm rör.
Gör även röret rensbart med möjlighet ett öppna alla raksträckorna, (tänker damm och mögel).
Plattan bör ju vara tjockare där rören ligger.

Kanske enklare med vattenburen (med glykol eller sprit) solgolvvärme.
Är ju lätt att byta uppvärmningskälla då.

Protte

Fläkten kan ju bli ett problem- det förstår jag och även ljudnivån av den.

Mina funderingar var om jag skulle kunna leda luften från luftsolfångaren och den andra från FTX:en till en låda för att där ifrån tryckas iväg av en ny fläkt ut i de kanaler som skulle bli aktuella?
Någon form av "fördelare" skulle man kunna kalla det.

Spirorör tänkte jag inte på utan tänker mer på slang som är ca 50 mm inuti. Plattan kommer jag behöva gjuta i tre olika faser i a f så gjutningen tror jag inte kommer vara något problem. Slangen har ju fördelen att den går att lägga ut i snirklar i ett enda svep, billig att köpa och när den väl är ingjuten så kommer den inte flytta på sig. Även om den skulle vara lite ihoptryckt så tror jag inte det skulle vara något problem- luft passerar ju lätt förbi hinder.

Varför menar du att systemet skulle vara möjligt att rengöra? Systemet är ju slutet och påverkas bara av luft. När väl plattan har torkat så är det mycket liten möjlighet att få någon bakteriell påväxt.

Anledningen till att jag inte vill ha ett vätske buret system är att jag inte vill riskera att något fryser sönder.
Hade först planer att ha en separat slinga som en vattenmantlad kamin skulle värma upp men det blir problem med shuntar och expansionskärl mm. Att koppla in den på det vanliga vattenburna skulle kunna gå men jag vill inte chansa och få problem och en ökad uppvärmningskostnad.

Att ha en gjuten isolerad platta med luftburen värme kanske inte fungerar- jag vill dock tro att en luftsolfångare som ger mig gratis värme flera timmar varje dag skulle öka värmen i plattan mycket snabbare och göra allt mycket mera behagligt än att bara vänta på att det är rätt årstid och solens strålar som ska nå en bit av plattan och värma den.

En annan sak som jag inte har lyckats att lösa är att jag tror att systemet skulle fungera bra på våren och hösten men på sommaren kanske värmen skulle vara mer än tillräckligt och på något sätt skulle jag vilja begränsa värmen på luftsolfångaren- kanske genom att hänga ett lakan över eller liknande eller bara genom att öppna en lucka i den och leda ut den värme som blir i det fria och inte leda in den i systemet

Med 40cm isolering i taket och isolerad platta bör det väl inte vara så dyrt att hålla plattan frostfri?

Jag röstar på vattenslingor i plattan (kanske inte ända ut till kanten för att spara lite värme). Då är det hyfsat lätt att komplettera hela husets system med solfångare och en vattenmantlad kamin.

Drömmer själv lite om ett sånt uterum och funderar på om man inte kan ha en stor och tjock matta som ligger på golvet på vintern. på så sätt minskas ju värmeutstålningen till rummet som kommer kunna vara kallt utan att slingan fryser. Vill man sedan använda rummet på vintern rullar man bort mattan och rummet blir då snabbt varmare samtidigt som golvet redan från början är varmt och behagligt.

De system för luftburen golvvärme som jag hört talas om har blåst luften genom rör i golvet och sedan in i rummet. Du tänkte alltså ha ett slutet system där det bara cirkulerar genom rören och solfångaren? Det kanske fungerar det också. Som jag förstått det är luftsolfångare vanligen ett sätt att förbättra ventilationen och sänka luftfuktigheten i utrymmen andra än bostadsutrymmen. Exempelvis sommarstugor.

Hur stora glasytor kommer du att ha åt öster och söder? Jag tycker att det låter som att du kommer få det för varmt när solen skiner och för kallt annars.

Mina funderingar var att sätta luftsolfångaren i söderläge. Jag hör möjlighet att bygga allt från 2 till 8m2 utan problem.
Leda den varma luften ner i grunden för att sedan låta den blåsa rätt ut vid några utblås.
Jag har tänkt nyttja flera mindre slingor- ungefär som man gör när man lägger vattenburen värme.
Golvytan bli 7 x 4 m och där hade jag tänkt mig fyra olika slingor.

Mot öster blir glasytan ca 5.5- 6 m och mot söder ca 3.5 m. I bägge fallen hade jag tänkt mig minst 2 m glaspartier på höjden. Har även funderat på ett eller två takfönster för att få in lite mera ljus men tror jag skippar det.
Har sett alldeles för många dåliga montage med takfönster och att laga något som bara är några år gammalt känns inte roligt. Plåt hela vägen alltså.

Dsl- du missförstod mig. På innersidan av huset långsidan (där uterummet kommer) finns ett element och också möjlighet att koppla in sig på den slingan men det är ju det jag vill undvika. Tror inte på att värma uterummet med samma vatten som ska till övriga huset. Hade jag haft möjlighet att koppla in uterummet på sista slingan innan det skulle åter till pannan så kanske men nu ligger uterummet först. Sen blir det också lite struligt att få till ett fint montage av golvvärmefördelare, shunt mm som måste till.

Avemo- menar du att jag skulle släppa ut den varma luften längs med glaspartierna på insidan?
Har funderat på detta men tror det blir mera konstigt att få till ett snyggt montage.

Jag tror mera på att leda ut den uppvärmda luften på utsidan grunden- ungefär som ett avgasrör från en bil.
Genom att FTX:en trycker sin frånluft ut genom samma hål så kommer det hela tiden att vara ett övertryck i systemet vilket inte leder in kyla. När sedan luftsolfångaren kommer igång till våren (feb/mars/april) så bidrar den med värme och även om plattan kommer att ta tid att värma upp så kommer den att sköta sig själv och inte ha någon uppvärmningskostnad förutom fläkten

Vad tror ni?

Hur gör jag för att lägga in bilder? Skiss?

Med rummets utförande så som du beskriver har du redan 12 m² solfångare (fönster) åt öster och 7 m² åt söder. När solen skiner starkt kommer du inte att vilja ha mer värme i rummet, och när solen inte skiner finns det inte värme att tillgå.

Det kan säkerligen finnas dagar under vår och höst då det extra tillskottet av värme från luftsolfångarna är välkommet, men då verkar det bakvänt att släppa ut den uppvärmda luften utomhus. Gör du det så missar du även möjligheten till lite ventilation.

Jag tror att om du skall ha någon nytta av systemet så måste du ha en möjlighet att lagra värme någonstans så att du kan värma efter att solen gått ner till exempel. Då är vi inne på mer konventionella solvärmesystem med glykol och en ackumulatortank.

De stora glasytorna är för att ge så mycket ljus och rymd" känsla som möjligt. De kommer att vara skjutbara för att få ut så mycket sommar värme som möjligt.
I hörnen har jag tänkt att ha ett fast vägg/glasparti 90 x 200 cm edd ventilationsfönster.
http://www.willabgarden.se/produkt/...wg-62eco-fast-vagg-m-ventilationsfonster.aspx
Även om det är lite ruggit så kan ju behovet av ventilation finnas.

Golvvärmen (om mina tankar fungerar) bidrar till ett skönare klimat tidig vår och sen höst.
När inte detta räcker till så kommer kaminen att få fungera som tillskottsvärme och/eller bara pga mysfaktorn.

Målsättningen är ju att inte kunna vara där ute året om men innan Kung Bore har slagit sig ner över Västernorrland så skulle man kunna nyttja det längre och skönare än att bara ha ett kallt betong/sten golv

Tror det blir svårt att kombinera FTX avluft och solvärme, (i samma system).

Nu vet jag iofs inte mellan vilka temperaturer avluften pendlar, t ex om det alltid ligger över nollan el om det blir minusgrader på vintern? FTXen är ju intressant iom att den alltid tuffar och går. Ligger avluftstemp alltid över nollan så bör det gå att hålla frostfritt med den. Hur ser temperaturkurvan ut över året för avluften?

2.5 m2 luftsolfångare låter inte så mycket, frågan är väl om det tillför någon värme att tala om annat än på sommaren?
FTXen beror helt på hur avlufttemp ligger över året?
Kaminen klarar att hålla en anständig temp hela året, och den värmekällan bestämmer du över. Drar du ner värmen i plattan (luftsystem) så blir den en rejäl ackumulator som minskar antalet eldningar.

Slutet system för solvärmen kan kanske fungera, dock ej med FTXen, den måste ju avluftas utåt.
Kaminen och ett slutet system för luftvärme känns inte som någon lätt kombo.
Alltså bör det bli separata system, vilket kan göra det lite meckigt i plattan om du kör på alla tre.

Hur som helst så är idéen tilltalande, kanske för att jag också tänkt liknande tankar, :rolleyes: fast för växthus och/el kombon växthus/uterum. Min tanke var dock inte att hålla frostfritt, utan att förlänga säsongen med några månader. Jag utgår från ett kallväxthus i trä, med enkelglas och på låg mur. Min tanke var då att utnyttja den varma luften som bildas så fort solen skiner och som måste vädras bort, och att använda marken som värmebuffert (ingen betongplatta). Värmen skulle flyttas från taket ner i marken genom att gräva ner vanliga 110 mm dräneringsrör 0,5 - 1 m ner i marken ca varje meter tvärs växthusets längdriktning. På ena sidan drar man upp röret nästan till nock, och på den andra slutar de strax ovanför markytan, och där sätter man en liten 12V fläkt som drar luften genom röret. För att förlänga säsongen maximalt så tänker jag mig att man isolerar djupt ner längs med sidorna (muren), minst en och gärna två meter ner. Då får man en rejäl buffert, och värmen stannar i/under växthuset. På sommaren är fläktarna normalt avstängda, då är det ändå tillräckligt varmt.

Mkt rundsnack, men kanske finns det något som kan hjälpa dig att ytterligare sortera och konkretisera dina egna funderingar?

Redigerat:
Tack för tipset om tempen på FTX:en. Måste kolla upp detta. Kan ju bli motsatt effekt mot vad jag har trott- att den kyler istället för att tillföra värme.

Oldboy- kan du utveckla hur du tänker när du skriver att det bör vara separata system i plattan?
Vi glömmer FTX:en till vidare. Vad ser du för möjligheter med de andra. Båda tillför värme i luften men hur ska man separera dem åt?

En tanke jag har haft är om det är möjligt att i taknocken ha någon form av ventilerat rör med en sugande fläkt. Varm luft stiger upp och att då fånga in den varma luften (säkert 15-20 graders skillnad mellan golv och tak) för att sedan leda den ner i golvet men då är jag iaf tillbaka på att det behövs någon form av "värmefördelare, box, låda" eller dylikt och att man därifrån sedan kan trycka ner luften till slangarna i golvet.

Min idé kanske kostar för mycket att genomföra och ger för lite tillbaka...

zeb411 skrev:
Anledningen till att jag inte vill ha ett vätske buret system är att jag inte vill riskera att något fryser sönder.

Det finns glykol, i bilar fungerar det ner till minus 40, minst

Om det nu är solpaneler på gång, koppla de till det vanliga vattenburna och få gratis värme i huset höst och vår och varmvatten på sommaren.

Uterummet kan då kopplat till det vanliga värmesystemet utan dåligt samvete få hålla plusgrader på vintern.

Protte

Protte- Det är inte en sådan solfångare.

Jag menar en låda med en absorbator i sig som gör luften varm. Luften trycks dit man vill ha den av en fläkt-Luftsolfångare.
Alltså luft, inte vätska/vatten.

Jag har bergvärme och pumpen skulle klara av att värma även uterummet men det skulle innebära att det blir bara vatten i slangarna såvida jag inte har en separat värmeväxlare med vatten på ena sidan och glykol på andra.
Det kanske skulle funka?

Min tanke med separata system är för att dels tror jag att det blir svårt att kombinera de olika värmekällorna och köra alla som slutet system, och dels gissar jag att det kan bli onödigt komplicerat att synkronisera de olika värmekällorna i samma system, (oavsett om det är öppet el slutet), men jag kan ha fel. Mitt första intryck är att det blir enklare med separata system, (utom möjligtvis i plattan med olika rörsystem).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.