Hej alla

Jag är en glad amatör men utan tumme mitt i handen, dvs jag är lite händig. Jag behöver lite tips och råd om en sak som jag inte riktigt har hittat här en så länge. Nu till sak.

Jag ska göra ordning min gillestuga (25kvm) i huset (byggt 70). Gillestugan är torr och lider inte av några fuktbekymmer. Det luktar inte konstigt och den är allmänt frisk och välvårdad. väggarna vill jag måla vita med silikat färg. Jag har tagit ner gammal panel som satt på ungefär hälften av väggarna och på andra hälften sitter det en ful tapet. Under allting verkar det vara någon form av bruk putsad på lättbetong. Där panelen satt är det fula hål som blivit av spik och skruv, finns även lite små sprickor som blivit när huset har rört sig, men annars helt ok i skicket. Nu vill jag "snygga" till väggen så att den blir hyfsat jämn, den behöver inte bli superjämn som en vägg i ett vardagsrum, men jag vill dölja de fula hålen och göra den lite trevligare.

Fråga: Vad ska jag använda för denna reparation av väggen? puts, vanligt spackel eller gipsputs?

Måste jag "behandla" hela väggen? eller kan man bara fixa det som är fult?

Förstår att det handlar om ett estetiskt övervägande, men jag känner att det blir överkurs om jag exempelvis ska gipsputsa hela väggen med minst 5mm, för mycket jobb för en redan helt ok vägg!!??

Tackar på förhand för lite bra tips och råd :)

Ska du måla med silikatfärg så ska det vara putsrent.

Fungerar även med gipsspackel om det är torrt. Gipsputs i större hål...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.