1 571 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vad gör man med träden?
Vi har en tomt på Ekerö på drygt 7000 kvadrat som idag är fylld med odlade granar (de sattes någon gång på 70-talet). Vi skall nu stycka av tomten och göra grundarbeten, men behöver då givetvis ta bort granarna först. Men vilket alternativ är mest lönsamt (minst kostsamt)??? Göra ved, sälja som massaved, sälja till pelletsproducent, etc???
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Förlåt, men fösta gången jag såg din inlägg, läste jag på misstag att du ville ta bort "grannarna" och göra dom till ved eller pellets….
Stackars grannar!
Hur grova är de? Verkar det vara okej virke?
Det kanske skiljer sig åt i olika landsdelar, men i småland blir det kubb av 12-18 centimetersbitarna, och det över blir virke i de längder som sågverket vill ha. Dåliga träd och det som är under kubb i diameter blir flis.
Ring och hör med något företag som skördar och skotar. Är de seriösa kommer de ut å tittar och kan ge dig en hint om vilka mängder du har och hur mycket ni får för det.
Det kanske skiljer sig åt i olika landsdelar, men i småland blir det kubb av 12-18 centimetersbitarna, och det över blir virke i de längder som sågverket vill ha. Dåliga träd och det som är under kubb i diameter blir flis.
Ring och hör med något företag som skördar och skotar. Är de seriösa kommer de ut å tittar och kan ge dig en hint om vilka mängder du har och hur mycket ni får för det.
Tack för bra tips! Jag ringde ett företag som var förbi och tittade på granskogen, och de skulle kunna göra det "gratis", dvs de skulle då avverka alla granar och det skulle då inte kosta oss något, ej heller ge några intäkter. Låter detta rimligt?
Jag försökte bli av med två granar och en björk på vår tomt här på Ekerö och fick inte ett enda svar... 
Jag fick ta hit en trädfällare som fällde och sågade upp träden och då blev jag av med björkveden, granarna ligger kvar...
Så, var glad om du slipper betala för att bli av med det!
Jag fick ta hit en trädfällare som fällde och sågade upp träden och då blev jag av med björkveden, granarna ligger kvar...
Så, var glad om du slipper betala för att bli av med det!
Vad bra att du fick tag i ett företag!IngemarH skrev:
Det är så svårt att avgöra utan att ha tittat på det, men bara framkörningen av skördare/skotare kostar tusenlappar, sen kostar (iaf de som varit hos oss) maskinerna 1000-1500 kr/tim.
Fast om de skickar virke och massaved till sågverket borde ni få en uträkning/redogörelse för hur många m3 och vilja virkesklasser det blev. Sen dras ju maskinkostnaden av på det.
Jag vet inte om man ska göra någon "affär" av det, men man kan ju alltid höra med dem iaf...
Om igen, det kan vara olika priser i olika delar av landet, men grankubb får man ca 300-350 kr m3 för, medan det som går på långlängder ger ca 700-750 kr m3.IngemarH skrev:
Klicka här för att svara