Gordons skrev:
Det värsta är att det ej går att gå runt i källaren. Man sjunker ju ner i leran. Får lägga ut brädor att gå på så man kan få dit isoleringen.

Stoif: den ordningen sa inte isodrän till mig iaf. Man blir förvirrad av alla olika svar haha
Hoppla, har du så lös lera?

Jag har konsulterat Optidrains tekniska support (hade egentligen en fråga om vilken tryckhållfasthet jag behövde på Optidrainen, men passade på att dryfta detta också), har läst om ett flertal som använt samma lösning på detta forum, har gjort så själv, och har granne som gjort så. Än har iaf ingen påtalat ngt problem med konstruktionen, och helt ärligt så tror jag inte det kan gå fel.

Hej.

Om du har så pass "lös"lera så att du inte kan gå på den skulle jag fundera på varför den är så lös innan jag funderade över isoleringsmetod i källaren.

Själv har vi, på fast lera, markduk, jämnat av med singel, 100 mm Isodrän, 100 cellplast och på det ca 100 mm betong med ingjuten golvvärme.

MVH

Henrik

Vi har jord/sand, fiberduk, 10 cm leca (lättare att hantera än makadam och isolerar lite också) 2x7 cm cellplast och 10 cm betong med vattenburen värme.

Nu blir det badrum med tätskikt i ena rummet och laminatgolv på plastfolie i det andra. Ett ångtätt skikt stoppar lite av radonet också.

Vattnet som nu finns på ytan på leran, kan det ha med dräneringen att göra?
Dåligt utförd dränering?

Tror jag kommer köra på 100mm dränskiva, 5cm jackon markskiva och sen 10a betong

Hej!
Att gjuta i källaren skiljer sig inte så mycket från en platta på mark, förutom att det står väggar redan.
Dräneringen som du säger finns redan, bör ju ligga så djupt att den dränerar under leran i källaren, och att den har anknytning med det blivande kapillär lagret du lägger i källaren. Om inte eventuellt vatten under ditt blivande golv har någonstans att ta vägen så kan det bli problem, jag vet dom som fått lägga dränering på insidan av väggarna som rinner ut i en pumpbrunn i källaren för att dräneringen utanför legat för högt, men för att göra det bör man anlita en byggnadsingenjör som kan utreda följderna, det är inte alltid bra att torka ut befintlig mark i ett redan uppsatt hus.. I övrigt tror jag att du ska ha lite makadam på duk innan isolering för att få en jämn yta, blir bättre resultat med isolering och gjutning då..

• Gilla
Johahan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.