2 499 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hållfasthet i pålad krypgrund?
Vårt (rad-)hus är byggt på en krypgrund som står på pålar mot berg. Ovanpå ligger ett sk ERGE-bjälklag med betongelement som bildar ett lock på alltsammans. När jag krupit runt i grunden ser jag att den är underminerad på sina ställen. Det finns luftfickor under betongen och det ser ut som om jorden skyfflats dit från utsidan och inte kommit in under (eller så har marken sjunkit undan).
Jag undrar vilken roll marken under grunden spelar för hållfastheten. Står den mestadels på pålningen eller borde luftfickorna under betongen fyllas ut? Jag undrar också hur riskfyllt det kan tänkas vara att gräva ut under huset för att få plats för förvaring?
Jag undrar vilken roll marken under grunden spelar för hållfastheten. Står den mestadels på pålningen eller borde luftfickorna under betongen fyllas ut? Jag undrar också hur riskfyllt det kan tänkas vara att gräva ut under huset för att få plats för förvaring?
Gäller det även hus från -64? ;-) Läste i en annan tråd att lasterna leds ut till väggarna där pålningen finns så det verkar ju som dom kan ha tänkt på det, även om det inte tycks vara så mycket annat dom tänkt på med tanke på hur snett och vint allt är. 
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om det är rätt gjort så skall huset helt bäras av pålarna. Om marken duger att bära ett hus så behöver man inte påla.
Klicka här för att svara