Företag har placerat däneringsbrunn men jag tittat i dräneringsbrunn och detta är kopplat konstigt.
Ingång: två dräneringsrör under, 2 dagvatten rör något över
Utgång: INGEN!
Jag har kastas vatten i brunn, och det går in i en dräneringsrör och genom går det till gatan. Jag tror det de har en "T-stycke” i dränering slang och att det går till dagsvatten på gatan. Detta är fel eller inte?

Mer över problemen met detsamma företag här:
http://www.byggahus.se/forum/juridi...ng-fel-job-och-stort-faktura.html#post1882056

Ingen person som vet mer över det?

Hej
Ett foto skulle underlätta

• Gilla
wvansl
  • Laddar…
Här:

Brunn:
tGh2XOT.jpg
När vatten kommer i brunn vatten går ut i höger dränerings rör och från där till gatan... (men också mjöligt det vatten går tillbaka hela vägen runt häger sidan av huset i dräneringsrör för det går äntligen till gatan)

När jag kastar vatten i spullbrun på vänster sidan för dräneringsrör vatten kommer i brunn
När jag kastar vatten i spullbrun på höger sidan för dräneringsrör vatten kommer inte i brunn men går direkt till gatan

Jag har pumpad alla vatten ut från brunn och där finns inget rör mer (jag har inget bild från brunn utan vatten nu)

Så vatten går i brunn och i detsamma rör går ut (jag tror där finns en T-stycke det går till gatan)
Jag tror det är fel...

Huset:
20gUojU.jpg
Jätte dåligt mark efter... Jag kan inte parkera bil, där finns stora skilnader i höjden, ibland 50cm!

Tackar!!

Redigerat:
Härlig tomt :)

Men det går väl att rätta till när våren kommer med lite sand, torv och matjord.

Nu har jag lite svårt att förstå riktigt hur vattnet rinner i dina rör och i brunnen, men
EN universalregel är ju att:
Man skall aldrig leda dagvatten så det kan rinna ut i dräneringsrören.
Då förstör man ju effekten av dräneringen.

Jag skulle alltså vilja att rören som leder till din brunn ligger så högt att det aldrig blir vatten stående upp till rören.
Och att röret som leder ut från brunnen till den kommunala dagvattenledningen går ut från brunnen på en lägre nivå.

Nu förstår jag inte riktigt vad som är ut i brunnen.

Här är två bilder från hur det är nu och hur det är när det är helt korrekt:

Nu det är så tror jag, inte helt säkert de har gjört det i 1 dag och laggt tillbaka. Jag var inte hemma, de var borta när jag har kommit hem. Ja visste även inte det de ska kommer...
bvop8RW.png

Men jag tror det måste var så:
Sxc3Q7z.png

Jag hopas du förstår nu :-)
Tack!

Finns det spolbrunnar till dräneringen? om du stoppar ner en slang i dom var rinner vattnet? i båda dom lägre rören? stiger vattenytan upp till dom? och liksom rinner in i samma som det rinner ut vatten ur?

Har dom inte dokumenterat under arbetet? Ibland fotar firmor för att ha som bevis vid eventuell konflikt. Du har inga bilder på rören innan dom fyllde igen som du själv har tagit?

Tack så mycket för hjälpa mig!!

Jag har en spulbrunn.
När jag kastar vatten i spulbrunn:
Höger: vatten kommer inte i brunn utan går direkt till gatan!
Vänster: vatten kommer i brunn, reser sig lite och sedan går in i rätt dräneringsrör och genom det till gatan. (med ett T-stycke tror jag!)

Jag tänker att där finns ett T-stycke i det högra dräneringsröret.

Jag förstår inte varför de inte bara sätta en röret det går till gatan just under dräneringsrör i brunn. Det är mycket bättre. Nu det är fel tror jag. Nu kan det vara så att vattnet fyller hela höger dräneringsröret innan det går ut till gatan!

Jag har bilder från min del. Jag har dräneringsrör som går till ca 1 meter för den plats där Brunn komma. Jag har inga bilder på hur de har gjort. Men jag har tittat på hur vattnet strömmar och därför tror jag att de har gjort som på ritningen. Jag ser ingen annan möjlighet?

Normalt företag skulle bara sätta brunn (För detta de var tvungna att gräva lite djupare).

Men de har två gånger sagt att de skulle komma så jag stannade hemma från jobbet för detta, men de har inte kommit.

Dän på en annan dag de har kommit utan att säga något till mig. Den dagen kom jag hem och jag såg att den brunn placerades och jorden lades tillbaka så jag inte kunde se hur de är anslutna. Efter det har jag aldrig sett eller hört om företaget, enkelt nu jag har fått en faktura som var fem gånger högre än utbudet!

Jag har köpt alla material, företag har köpt brunn + fiberduk (50m2). Materialkostnad på fakturen är 16 000 kr inkl. moms… Och det är inte en pompbrunn eller annat. Bara en enkel brunn av 2m höjd med plastik lock!

Hej
Det där ser inte bra ut.
Man ska ALDRIG blanda dagvatten och dränering.
Det som kan hända är om det blir stopp i utloppet till gatan och det regnar samtidigt så blir din grund dränkt i vatten.
Dagvattnet ska ha en separat anslutning till gatan.
Spola INTE i dräneringen. Röret är fullt med hål och det enda som kommer att hända är att vattnet rinner ut i hålen och grunden på huset blir blöt.
Spolbrunn är en felaktig benämning. Dessa används för att man ska kunna filma dräneringen och eventuellt spola bort stopp med vatten lokalt där stoppet sitter och INTE spola med trädgårdsslangen.
Fredrik

• Gilla
Seyyed Morteza Hosseini och 1 till
  • Laddar…
Din ritning över hur du tror det ska vara är riktig.
Att dra dagvattnet genom dräneringen ut till gatan är absolut inte rätt!

Det kan vara så att dräneringen ligger på en höjd som ger för dåligt med fall mot dagvattnet i gatan, inte helt ovanligt.
Detta gör att man inte kan sätta utloppet i dagvattenbrunnen tillräckligt lågt och ändå ha fall mot dagvattnet i gatan.
Allt för ofta fuskas det på liknande sätt istället för att göra det riktigt med en pump...

Har man dock ett ordentligt fall från dagvattenbrunnen mot dagvattnet i gatan så är det ju inte ett allt för stort jobb att rätta till detta.
Detta förutsätter ju att dräneringen har rätt fall.

Så det är väl bara ren snålhet att dra dagvatten och dränering via samma rensbrunn.

En separat brunn för dagvattnet, och separat ledning till gatan kan kosta en tusenlapp kanske.

Lite off topic men på vilken djup brukar kommunen lägga sina dagvatten ledningar om det finns någon praxis ?

Hej!
Jag har inte läst genom alla inlägg, men jag har jobbat med sådana här projekt i 15 års tid, och enligt dom flesta kommuner i södra Sverige, så rekommenderar dom att man ansluter dagvatten och dränering till en sandfångsbrunn med vattenlås. Detta för att dom inte vill att eventuella föroreningar ska följa med ut i deras ledningar. Enligt mig är det här ganska ok om du har en platta på mark där en översvämning av brunn och ledningar endast för en kort period kan göra att regnvatten trycks ut i dräneringen, men har du källare så finns det bara ett sätt att förebygga problem, en separat dräneringsbrunn med pump..
Det kvittar om du sätter separat brunn som sedan kopplas till samma ledning i gatan, blir det skyfall så klarar kommunens ledning inte av att ta emot, och då trycks vattnet it i din dränering oavsett.
Första bilden du bifogar är rent fusk, om dom endast sätter en brunn så ska naturligtvis allt vatten passera den, och klarar inte höjderna det så blir det pump igen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.