A
andreasjoo: Jahapp, de blir en ren chansning då alltså.. Något mer man bör hålla koll på vid nästa visning vad gällande grunden osv?
12 svar · 3,8k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Lägg några lister eller liknande under lådorna så är det inga problem.
4 svar · 1,9k läst
W
woodbjorn: Tack hakander för svar! Tänkte mig 600mm, det bör räcka i södra Sverige enligt försäljaren på hasopor. Han hade dock inte så mkt tips rent tekniskt hur man gör plattan med hasopor, men jag tänkte en lösning med albabalk runt om. Nån som provat det? :)
2 svar · 2,9k läst
P
pelle242: Fuktsäkra golv är ju klinker med inte alltför stora plattor (det är fogen som släpper igenom fukt) eller nålfiltsmatta som också "andas". Vill man ha andra golv som laminat eller parkett bör man lägga en fuktspärrmatta typ platon med knoppar som gör att ev fukt kan ventileras ut. Man skall då ha ventilerade socklar så att fukten inte stängs in. Väggarna är bra om de kan få vara
3 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Själv tycker jag inte det är så snyggt när källarmuren går utanför husfasaden. Klinker på sockeln tror jag kommer se märkligt ut, men jag har aldrig sett det i verkligheten. Klinkers här ju för övrigt täta så det är bara skarven som släpper ut fukt och det blir för lite är jag rädd. Hade jag varit du hade jag börjat med att dränera om, det är lätt att råka komma
22 svar · 15,5k läst
·
M
Mr L: Företaget jag hade hemma idag tyckte inte det var värt pengarna att sätta dubbla isodrän. Han sa att det har jag inte igen. På Isodräns hemsida står det att det att 7-10 år att gå plus minus noll. Får se när offerten kommer vad prisskillnad blir men jag tror jag kommer köra på 100mm.
37 svar · 17,6k läst
·
F
Fredrik Å: Exakt.Det är nog ingen fara vad gäller fukten. Lättbetotong spricker lätt
7 svar · 14,6k läst
·
Locke
Locke: Plintgrund är inte så kul egentligen. När det är dom där höjderna får man tänka sig för. En bekant till mig använde någon form av plaströr typ 600 mm i diameter som han grävde ner och fyllde med betong. Det blev stabilt och bra. Du kan ju googla grävpålar kanske.
1 svar · 3,4k läst
O
oceanis: Kan absolut finnas rader av tegelrör under huset. Så har jag det i två hus från tidigt 1900-tal. Det var och är vanligt att man gör så speciellt om det finns mycket fukt i marken tex i lera.
5 svar · 8,9k läst
M
Mr L: Skall se vad prisskillnaden blir när jag får in offerter. Har ca. 40 löpmeter runt huset och 1500mm djup. Får se vad den extra kostnaden blir med plåtbleck, förankring och 100mm extra isodrän. Trro som du att risken finns att man ångrar sig. Å andra sidan har jag många hål att stoppa pengarna i på detta renoveringsobjekt ;)
14 svar · 10,2k läst
V
Viktor Finnberg: hej, nyinkommen på detta forum! men till saken att saga, köpte en gård i somras å har börjat renovera... précis blivit färdig utomhus å ska börja på insidan. går i tankarna att gjuta en platta inne i huset, då jag vill ha golvvärme i huset, kan dock inte så mycket m vad sm är bäst å göra, har läst och läst på forum överallt men blir bara gråhårig... så skulle behöva tips
0 svar · 2,2k läst
O
Ostarra: Hej. Vi fick lägga som en filt/mattor på vår platta när don hade lagt betongen, så fort dom hade pumpat ut betongen och slätat till allt så la dom på mattorna direkt ! Och detta för att som du hade hört förhindra frostskador i betongen Vi hade 5 minus och hade det varit ännu lägre så hade vi fått vänta med att lägga plattan. Lycka till och skriv gärna igen vid mer frågor.
13 svar · 2,2k läst
G
Giggan: Har ett fritidshus där jag skall bygga till två vinklar på c:a 15 kvm vardera. Befintligt hus har krypgrund och jag tänker därför fortsätta med krypgrund på tillbyggena. Min fråga är om det fortfarande är det klassiska utförandet med murad hålsten/leca som gäller eller kan nya metoder med prefab grundbalk på stödplatta och reducerat grundläggningsdjup vara något att fundera på?
0 svar · 699 läst
J
javlaandersson: Skillnaden blir ju 170kr / kvm...räcker dom 170 till en kvm ? Eller rättare sagt, det måste bli billigare, annars finns det ingen idé å hålla på. Dom faktiska kostnaderna går inte att komma ifrån Diesel Kross Duk ? Räkna/slå ut det på timmar gör vi inte, det får gå under mental balsam att sitta och skaka i maskin på fritiden. Köpa in en gammal lastbil till grustransporterna, sen
4 svar · 1,0k läst
JothaR
JothaR: Har ni kommit vidare?
11 svar · 2,8k läst
1
123ost: Hej! Vi tittar på ett hus med krypgrund där ett enkelgarage sitter ihop med huset. Vi är i så fall sugna på att riva ekonomidelen och groventrén och göra garaget större. Garaget står på en betongplatta medab ekonomidelen har krypgrund. Är det möjligt att göra som vi har tänkt?
0 svar · 1,2k läst
G
Gabbe1: Välkommen till forumet. Man bör väl också ta i beaktande att vi haft en extremt fuktig vinter fram till för en vecka sedan. Jag har själv märkt det i mitt eget hus. Det spelar ju ingen roll hur mycket man ventilerar när luften som kommer utifrån är ordentligt fuktig, (pga den varma tempen ute så har ju RF vart rätt hög även efter att uteluften värmts upp innomhus).
4 svar · 13,1k läst
fulingbusen
fulingbusen: Jag hade glömt bort att jag startat denna tråd tidigare: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/219988-bygga-upp-vagg-i-kallare.html#post1909062 Fortsätter där Angående bygglov så vet jag inte, jag har inte kollat upp det (jag bor på landet och "byggde om" gammal vägg
5 svar · 4,8k läst
·
S
SwiftD: Ja det är vanligt, min tegelfasad är sådan. Jag fogar om den just nu. Nu är mitt hus från 1850, men som sagt... inget ovanligt. http://www.poppelhus.se/brickwall_Swe.htm Edit: Delen av väggen är klar, bara inte fotat.
3 svar · 4,0k läst
H
hempularen: [citat] Kolla med mäklaren, men tänk på att aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Allt måste kollas och dubbelkollas.
6 svar · 1,8k läst
R
Revisorn_144: Hej När vi byggde på lera så stod vi inför samma val. Resonemanget var att det går att bygga på lera om husets vikt är jämnt fördelat och då kan flyta. Badrum/tvättstuga och kök är tunga delar i huset. Om planlösningen ger en ojämn viktfördelning, så är det bara att påla. Vi valde att påla. Tyckte inte det var så dyrt jämfört med risken och konsekvens.
13 svar · 23,4k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Super! Tack för svar! Då behövs det inte göra någon ansträngning för att få till en temporär lösning med elpatron som värmer golvet. Då sätter vi in byggfläkt som tänkt bara! //Patrik
42 svar · 28,8k läst
M
Mr L: Tack för era svar. Var ett tag sedan men nu närmar det sig. Gillestugan är tömd och kvar är bara betong. Nu är väggarna behandlade men mögel-fri. Snart dags att putsa väggar och fixa golvet. Just golvet låter ihåligt på flera ställe när jag knackar. Inte överallt men där är bom på flera ställe. Enligt ritningen så skall sularn varca 80 + 30 och under ligger "100 väl. kompr.
5 svar · 1,9k läst
Z
zzelma: Jag flyttade i somras in i mitt första hus - en om- och tillbyggd stuga från 40-talet ombyggd för ca 15 år sedan. Allt är mycket välgjort och välskött och jag skulle snarare kalla det en liten villa på närmare 100 kvm. Krypgrunden har berg i dagen och det är delvis täckt med byggplast. Min plan var att täcka resten nu till våren. Det finns en avfuktare som hela sommaren och hösten
0 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Det är alltid risk för sättskador om man sänker grundvattennivån/dränerar. Har huset stått i 50 år el mer utan några nämnvärda problem i källaren så borde det kunna fortsätta så. Det enda att tänka på är att använda källaren som det var tänkt, och att inte ha några organiska material mot golv och nederdelen av väggarna. Sedan är det också viktigt med lite ventilation och
1 svar · 1,2k läst
H
headline: Hur har det gått för dig då, har du påbörjat eller lagt ner projektet? Hur har det gått för trådskaparen? Jag tittar själv på hus där detta kan vara en aktuell modifiering, vore trevligt med fler erfarenheter från någon som gått hela vägen! Mvh Gustav [citat]
13 svar · 22,1k läst
·
J
JockeBohlin: Jag har en tom där det finns ett källarförråd (från ca 1920) ingrävt i en sluttning. Förrådet är på ca 10x10 meter med gjutna väggar och tak samt sandgolv. Det ligger på en liten kulle och det är ganska torrt där inne. Jag funderar på att bygga ett suteränghus och använda mig av denna källare. Min tanke är att kapa bort taket, gräva ned dränering i sanden på insidan av de
0 svar · 1,1k läst
·
Larsa
Larsa: Nja, tryckt regel är inte en lösning. Konstruktionen måste vara torr, annars transporteras fukten vidare från den tryckta regeln. Med skärmtak menar jag att bygga ett litet tak över den nya ytterdörren/väggen. Något smäckert som kanske sticker ut 70-80 cm. Annars kommer ju regnet att studsa på berget och stänka upp på väggen och dörren så fort det regnar, eftersom berget lutar
6 svar · 1,5k läst
·
V
Vargklo: Efter diskussion med min entreprenör har vi beslutat att ytterligare staga upp överhänget med en kompletterande gjutning under överhänget som dessutom är förankrat med järndubbar i väggen. Dock blir det bättre att göra den gjutningen till våren så att marken under hinner sätta sig, och tills dess stötta med en pelare mot marken av en grov tryckad regel. Vad sägs om det?
2 svar · 3,4k läst
·
N
Norrlandshus: Hej! Jag har en matkällare och golvvärme i plattan. Förra ägaren hade lagt trägolv (!) i matkällaren, nu är det bortrivet och har inte allt för mycket fukt i matkällaren, har grus på golvet och två frånluftsventiler.
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.