Grund & Markarbeten
Fredrik Å: Dräneringen dras till separat stenkista,avloppet dras till avloppsavsättningen hos kommunen,dagvatten dras till avsättning hos kommunen. Många kommuner förbjuder anslutning av dagvatten till avloppet pga reningsverket inte klarar av vattenmängderna vid häftiga regn. Fredrik
lubbe75: Bra idé att kolla flödet till inspektionsbrunnen. Betydligt lättare än att börja gräva. Marken i övrigt är aldrig översvämmad. Alltså det står inte pölar med vatten runt huset efter snösmältning eller skyfall. Det är en liten kulle på ena sidan av huset men generellt sett är det ganska platt.
ullberg: Som tillägg kan jag iof säga att jag gör precis en variant av TS förslag i min egen grund. Jag har faktiskt en fläkt som skapar ett undertryck i grunden, jag har dock inga kanaler från bostadsutrymmena utan det är bara visst läckage genom bjälklaget. Anledningen att jag gör så är för att undvika den krypgrundsdoft som finns där nere (undertrycket gör att ingen lukt stiger upp genom
fenderman: [bild] Hej! I ena ändan av vår 1 plansvilla med underliggande källare finns ett kallförråd i marknivå som är byggt direkt mot fasaden. Jag undrar nu om det är görbart att gräva ur detta befintliga förråd för att likställa nivån med övrig källare? Dvs gräva ur det ned till övrig källarnivå. Helst vill jag alltså spara taket på förrådet och göra detta utan att riva
Oldboy: Ok. Håller med om vad som står i artikeln. Dock är utgångspunkten att exponera korsvirkesstommen. Vilket är berömvärt då de är vackra och typiska. Men, det förutsätter att husen är stora nog för invändig tjock isolering/vägg. Själv hade jag isolerat utvändigt, med sorg i hjärtat, och efter att ha dokumenterat korsvirket/huset. För att återgå till din frågeställning, så:
solflicka: Tack så mycket. Det blev riktigt fint! Lite avundsjuk på din fru/sambo. Om du/ni skulle behöva lite roligt och nyttig info om odling utan gifter så rekommenderar jag följande sida: www.fobo.se Jag måste tänka på det med dörren och höjden på tröskeln - jag planerar bygga stort växthus och använda en del av som arbetsplats under vintermånader med att tova i. Dessutom har jag några
cdt: [bild] Laddat upp en enkel bild gjord i paint för att förklara hur jag menar. Det är alltså det gråmarkerade området jag funderar över. Bör väl gå att fixa utrymme även där?
Garde: Jag har problem med fukt i krypgrunden i mitt hus från 1905. Jag ska själv åtgärda problemet men behöver tydlig information om hur att göra. Läser man det som finns på nätet får man massor med information men jag vill ha det tydligare. Känner du till en bra bok/film som tydligt visar hur man gör - tipsa mig om den.
Matti_75: En annan aspekt med att isolering under plattan som inte tas upp i artikeln är fuktvandringen. Marken innehåller alltid 100% RF och värmer man upp marken så kan man få större problem med fuktvandring upp från marken, därför är det alltid bra att isolera under en betongplatta.
Daniel Widmark: Jag tror ja ska gräva försiktigt med spade första biten och känna lite på grunden. Förhoppningsvis går det ju gräva precis bredvid i rak vinkel utan att det rasar. Men som du säger, skulle man behöva gräva snett och det blir det för flack vinkel rinner det väl inte neråt i kanalen längre utan igenom tänker jag å då måste det ju vara bättre med nån plast. Men som sagt ska nog
j-o75: inte vad jag vet, det brukar bara betyda att dom jämnar till det som finns, det bästa är att fråga vad som ingår
corre: Sålänge träet inte är ruttnat eller kraftigt angripet av mögel så behöver du inte kapa bort det. Det torkar snabbare än betongen när du drar igång en avfuktare. Och eftersom det är rätt omständigt att byta syll så hade jag undviket det basererat på ovanstående så länge det är OK kvalite på det som är kvar.
Magnus_Nordmark: Jag har tidigare skrivit i den här tråden och uttryckt mig felaktigt. All packning av jord- och stenmaterial ska givetvis utföras enligt gällande krav och regler, exempelvis så som AMA beskriver.
gromit42x: Jag har kollat lite på isodrän då jag har ett gäng skivor kvar ifrån dräneringen. Dock så är som av fel tryckklass så dom funkar tydligen inte under en cementplatta. Åtminstone inte om den skall vara 10cm. Men jag börjar med någon decimeter makadam oavsett så jag får en jämn yta. Tack för tips -h
MathiasS: Well, jag skulle slå en signal till min leverantör av markprodukter (i mitt fall MDT AB / Isodrän) och få deras syn på saken. Jag hade inte så lös lera här i källaren så jag törs inte råda på den punkten.
Enk Projektet: Det kanske skulle räcka med att dränera en bit ifrån huset och även komplettera med en pumpgrop för att sänka grundvattennivån.......
anders07: Som de har ovan redan svarat, alternativet är ett ventilerat golv, typ Nivell lågbyggande med fläkt. Använd gärna flex-fix och fog eftersom det kan vara små rörelser i plattan också...
gromit42x: Ja. Den har jag sett. Det projektet är lite mer ambitiöst då han gräver under (och förlänger) den gamla sulan. Jag nöjer mig med att gräva ner till underkant av sulan. Jag har grävt ur ca fyra meter nu och huset står fortfarande så det går nog bra;) -h
Vargklo: Vi sätter nu 100 mm. Jag har hört att standard vid nybygge är 200 mm, men att den extra värmeisoleringseffekten man får går förlorad om man har en stor del av källarväggen blottad och oisolerad ovan mark, vilket vi har. Jag börjar annars bli lite bekymrad för att schakten, som nu står öppna i två veckor över helgerna, börjar rasa igen. Det blir ett arbete att gräva ur dem igen.
JanneL: Har du ingen liten betongfirma i närheten som gör brunnsringar, cementrör, trädgårdsplattor etc. Två vändor med släpvagn så det är kirrat. Ja. du måste förstås kärra in det också. Har en arbetskamrat som gjorde på detta sätt, ca 20 kvadrat och det funkade bra.
daddan: Hej, Är i färd med att indreda ett lek/multirum i en källardel som gjordes under vårt tillbygge för tre år sedan. Den har stått ouppvärmd sedan byggtiden men i år har jag släppt på lite värme i plattan som har vattenburen golvvärme. Mina funderingar rör sig som många andras om vilka typer av golv och vilken väggbekälädnad som är ok i denna del. Vi har bra dränering och ingen
Marves: [citat] Om det är ute på Eriksbo Park du skall bygga så kan du få tippa en del massor gratis på vår tomt. :)
FilipD: Precis dom sitter allt men jag är rädd att dom kommer lirkas loss om det bara skulle sitta i dom. Tack för svaret!
nypon: Hålen är endast till för att slangklämman går igenom där och håller fast brickan på stolpen. Det var dock lösa nummerbrickor förr (back in the old days) och finns fortfarande idag på många brickor.
zeltber: Slutresultatet blev isodrän ny kallasfalt nere i springorna, sedan fyllde vi upp med singel. Bakgrunden till detta var att vi ju inte hade några fuktproblem och därav inte ville flytta ev grundvattennivå högre upp.
Niclas Jonsson: Japp de sitter kvar, och kan komma att synas lite efter att putsen slätrivits.
jura: Det är ett timmerhus med tillbyggnad. Har tidigare stått någon annanstans men dom som flyttade det ställde det på en grundmur med lite sten i och armerad bla med gamla lieblad. Det har inte börjat ruttna ännu.
Mogg: [citat] Tack för tipsen! Det var intressanta länkar jag fick! Håller på att bearbeta och läsa dem undan för undan. En hel del har fallit på plats :) Men jag återkommer senare med fler frågor, efter att jag läst på mer.
anders07: Du ska ju tänka på att du ska ha något som tål fukt, rörelse samt fyller ut. Alla "latex" eller akryl varianter uppfyller ju inte det så du ska kolla efter något som är uretan baserad då helst... kanske finns något annat som fungerar också...