Hej, jag har funderat lite på att bygga ut badrummet i framtiden men har inte lyckats komma på något bra sätt då det är lite konstig planlösning i villan och den lilla toaletten ligger instängd mellan kök/vardagsrum.

Men så kom jag på att jag kanske kunde använda det inbyggda garaget istället då det ändå är litet och trångt och ligger vägg i vägg med toaletten. Jag fick även ett "galen" idé.

Ena källarväggen ligger precis under/bredvid garaget och källaren används inte då det bara är betong till golv/väggar och det är lågt till tak.

Skulle man kunna gräva upp infarten mot väggen så att det sluttar neråt och helt "enkelt" slå upp ett hål i ytterväggen och sätta dit en garageport?

Ja visst går det men det kräver ju åtgärder efter omständigheterna. Men först bör man förstås mäta så att det finns tillräcklig takhöjd för port och avväxling (du säger att det är lågt i tak). Det behöver sannolikt avväxlas med balk ovanför garageporten. Vilken avväxling som behövs beror ju även på vilket bjälkag, stomme och fasad som det är på huset ovanför källaren där du vill ta hål. Det behöver konstruktör räkna på. Likaså att nuvarande grund/betonggolv räcker till för garage. Finns berg på tomten? Kanske behöver det sprängas för infarten?

Om det sedan ska bli nytt garage därnere ska det vara brandcell med brandklassade väggar och dörrar till garage samt ventilation. Det är dock inga konstiga saker om du har betongväggar. Möjligen behöver du byta innerdörr till garaget om sådan finns. Du behöver ansöka om bygglov eftersom det är bärande delar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.