12 784 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Cellplast vs dränskivor i min källare
Sida 1 av 2
Hej!
Ny på forumet och hoppas på hjälp.
Vet att det finns trådar om detta, men tycker mig inte fått exakt den info jag behövt.
Har ett hus med källare som står på pålar i lera.
Nu är källargolvet utgrävt. Dränering utvändigt gjort.
Källargolvet består nu utav lera, så man glider ner rätt fint, får gå på plank/skivor utlagda.
STORA frågan gäller isoleringen/uppbyggnaden utav källargolvet.
Pratade med ISODRÄN och dom säger givetvis att jag ska köra två 100mm skivor och sen markduk och betong med
min ingjutna golvvärme. Och armering på klossar såklart.
Dom säger att om jag kör ett lager isodrän som kapillärbrytande och sen tex jackon markskivor (sånna cellplast med överlapp)
så blir cellplast för tät, och då kan inte min betong andas neråt utan enbart uppåt.
Och att om det blir fuktproblem så är det bättre med enbart två st 100mm isodrän som då funkar som kapillärbrytande och
även isolerar ca 10cm totalt.
Hur är det? Vill dom bara sälja extra skivor?
Många bygger ju med singel o cellplast?
Ska jag bara lägga ut skivorna på leran direkt då? Eller bör jag få dit något så att man
kan gå runt i geggan lättare?
Har jackon cellplasten typ gratis. Skulle då bara behöva ett lager med isodrän/pordrän för att lägga ut i botten.
Kör så såklart med en hårdare variant än den vanliga "60" för väggarna. Så man kan gå runt på det utan att det knäcks.
Vad kan då hända om man har cellplast som är ångtät som dom säger på isodrän.
Och vad är fördelen med att köra två lager isodrän?
Lägga rakt på leran eller strö ut nått för o kunna gå utan att sjunka ner?
Räcker tio cm isolering? Ca 2 meter under mark. Vill ej att värmeförluster från det vattenburna ska ske neråt.
Mvh
Ny på forumet och hoppas på hjälp.
Vet att det finns trådar om detta, men tycker mig inte fått exakt den info jag behövt.
Har ett hus med källare som står på pålar i lera.
Nu är källargolvet utgrävt. Dränering utvändigt gjort.
Källargolvet består nu utav lera, så man glider ner rätt fint, får gå på plank/skivor utlagda.
STORA frågan gäller isoleringen/uppbyggnaden utav källargolvet.
Pratade med ISODRÄN och dom säger givetvis att jag ska köra två 100mm skivor och sen markduk och betong med
min ingjutna golvvärme. Och armering på klossar såklart.
Dom säger att om jag kör ett lager isodrän som kapillärbrytande och sen tex jackon markskivor (sånna cellplast med överlapp)
så blir cellplast för tät, och då kan inte min betong andas neråt utan enbart uppåt.
Och att om det blir fuktproblem så är det bättre med enbart två st 100mm isodrän som då funkar som kapillärbrytande och
även isolerar ca 10cm totalt.
Hur är det? Vill dom bara sälja extra skivor?
Många bygger ju med singel o cellplast?
Ska jag bara lägga ut skivorna på leran direkt då? Eller bör jag få dit något så att man
kan gå runt i geggan lättare?
Har jackon cellplasten typ gratis. Skulle då bara behöva ett lager med isodrän/pordrän för att lägga ut i botten.
Kör så såklart med en hårdare variant än den vanliga "60" för väggarna. Så man kan gå runt på det utan att det knäcks.
Vad kan då hända om man har cellplast som är ångtät som dom säger på isodrän.
Och vad är fördelen med att köra två lager isodrän?
Lägga rakt på leran eller strö ut nått för o kunna gå utan att sjunka ner?
Räcker tio cm isolering? Ca 2 meter under mark. Vill ej att värmeförluster från det vattenburna ska ske neråt.
Mvh
Jag tror du ska skippa isodrän/pordrän skivorna och bara köra med markduk och ett tunnt lager singel och därefter så mycket cellplast du kan få plats med. Jackodrän skivor är väl också kappilärbrytande, med den fördelen att den isolerar även i vatten/lera. Om du får in vatten/lera i isodrän så isolerar den inte alls. Det är mina tankar och de är bara antaganden, jag har svårt att se fördelarna med isodrän och porodrn i ett källar golv, utanpå en källarvägg förstår jag det till fullo men inte under ett golv.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Tittade lite på Isodräns pdf om renovering av källargolv. Och dom nämner fördelen med andning neråt mest i samband med torkning av betongen (fortare och jämnare kvalitet).
Samtidigt beskriver Isodrän hur man kan lägga in plast för att förhindra radon och att man kan suga radon i skivan under golvet mha fläkt.
Vet inte vad jag ska tro. Finns det några nackdelar att använda Isodrän förutom kostnaden?
Kan frigolit ligga rakt på fuktig lera (eller att grundvattnet stiger upp ovanför makadamen) utan att suga fukt uppåt betongen?
Samtidigt beskriver Isodrän hur man kan lägga in plast för att förhindra radon och att man kan suga radon i skivan under golvet mha fläkt.
Vet inte vad jag ska tro. Finns det några nackdelar att använda Isodrän förutom kostnaden?
Kan frigolit ligga rakt på fuktig lera (eller att grundvattnet stiger upp ovanför makadamen) utan att suga fukt uppåt betongen?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vanlig EPS suger lite vatten, dock bara lite så den behåller fortfarande rätt mycket av sin isolerande förmåga. XPS cellplast däremot tar i princip inte upp något vatten, inte ens om den ligger under vatten i många år.Barnrikehuset skrev:Tittade lite på Isodräns pdf om renovering av källargolv. Och dom nämner fördelen med andning neråt mest i samband med torkning av betongen (fortare och jämnare kvalitet).
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ok så vill man ha det garanterat torrt på sitt betongolv (i alla fall från eventuell markfukt) är det XPS eller möjligtvis typ Isodrän som gäller.
Ok, tack för svar.
Hur många cm singel bör man ha?
Även bygghöjden blir mindre om man kör 200 mm isodrän påpekar dom.
Och angående att lera "förstoppar" isodränet så svarar dom att leran ej stiger uppåt i isodränet.
Dom är säljare utav sin produkt, men påpekar att om man vill ha en riktigt bra konstruktion så ska deras system köras. Då cellplasten blir en ångspärr som gör att om vatten kommer emellan så kan det ej andas uppåt!?
Priset är ju en jäääääävla skillnad iom att jag har gratis jackon markskivor.
Bara då köpa hem singel och kratta ut. Storlek på singlet?
Köra 10 eller 15 cm frigolit då?
Hur många cm singel bör man ha?
Även bygghöjden blir mindre om man kör 200 mm isodrän påpekar dom.
Och angående att lera "förstoppar" isodränet så svarar dom att leran ej stiger uppåt i isodränet.
Dom är säljare utav sin produkt, men påpekar att om man vill ha en riktigt bra konstruktion så ska deras system köras. Då cellplasten blir en ångspärr som gör att om vatten kommer emellan så kan det ej andas uppåt!?
Priset är ju en jäääääävla skillnad iom att jag har gratis jackon markskivor.
Bara då köpa hem singel och kratta ut. Storlek på singlet?
Köra 10 eller 15 cm frigolit då?
Ja det skiljer några tusenlappar. Har faktiskt tänkt på att köra som du säger fredrik.
Även isodrän sa att det är bra, men att det är bättre med bara isodrän (såklart dom säger)
Men kör man som du säger så slipper man skotta gruset. Bara in med dränskivan, markduk efter eller? Och sen två lager markskivor och sen betong? Eller markduken ovanpå cellplasten?
Då får jag ju 15cm isolering, och slipper skotta singlet
Även isodrän sa att det är bra, men att det är bättre med bara isodrän (såklart dom säger)
Men kör man som du säger så slipper man skotta gruset. Bara in med dränskivan, markduk efter eller? Och sen två lager markskivor och sen betong? Eller markduken ovanpå cellplasten?
Då får jag ju 15cm isolering, och slipper skotta singlet
Det värsta är att det ej går att gå runt i källaren. Man sjunker ju ner i leran. Får lägga ut brädor att gå på så man kan få dit isoleringen.
Stoif: den ordningen sa inte isodrän till mig iaf. Man blir förvirrad av alla olika svar haha
Stoif: den ordningen sa inte isodrän till mig iaf. Man blir förvirrad av alla olika svar haha
Även förvirrande med att dom på isodrän tycker att med deras system att bara ha isodrän skivor, så tillåter man allt att andas både uppåt o neråt. Då behöver man ej ha fuktspärr på golvet, och kör man cellplast så fuktspärrar man och då om nått med fukt händer under fukspärren så kommer den att bli dålig, vilket man slipper om man låter allt andas upp o ner genom isodrän och då utan någon fuktspärr på golvet.