Hej

Har läst en del trådar som tagit upp problematiken kring att anlägga grund på sluttande berg. Många bra trådar med fina bilder.

Jag ska själv anlägga en torpargrund (Leca) på en lite ojämn bergsknalle. Iden är att först gjuta "klackar/sulor" i nivåer, och sen mura Leca på detta. Problemet som min hjärna ställs inför är hur man egentligen får dessa klackar/sular på rätt plats. Att lägga fundament på plan mark och sen gjuta en rätvinklig platta måste vara väldigt mycket enklare har jag fått för mig.

Hur gör man på bästa sätt så man får "sulan" rätvinklig när man har olika nivåer. Finns det generella tillvägagångssätt som jag inte tänkt på?

Hoppas ni fattar vad jag menar, annars får jag förklara lite bättre.

MVH

Snart 200 har läst trådstarten. Är det verkligen ingen som har erfarenhet av detta? Eller är det ingen som förstår vad jag menar?

MVH

Du gör på precis samma sätt som om det vore plan mark. Egentligen inte svårare för att det är kuperat. Enda skillnaden är att höjdmarkeringarna (profilerna) så klart kommer lite högre I vissa hörn och kan då bli lite vingliga. Extra bra stöttor behövs då så att profilerna inte rör på sig.
Mät sedan klackarnas placering upp till de uppspännda profilsnörena. En "latpinne" där du markerat de olika varven på lekablocken gör att det inte kan bli fel höjder.
Specifikt vad är det du funderar över?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.