Locke
Locke: Haha. Ja. Lite beroende på livslängdsklass och annat så räknar man ju med värsta värdet på 50 eller 100 år sådär och rätt som det är överträffar ju naturen tabellstatistiken. :)
11 svar · 5,9k läst
·
Villa vista
Villa vista: Pölarna behöver du inte ta bort, efter dränering kan det bli bättre, med fukten under plattan försvinner ej pga dränering som främst tar bort vattentryck mot källarväggarna. Minst 2x100 mm skulle jag alla gånger välja när du ändå har pajat ryggen och grävt ut hela kälaren. hur har du tänkt konstruktionen 100 mm btg, 2x100 isodrän, mer? grus?
1 svar · 1,1k läst
Locke
Locke: All betong spricker. Oftast vill man fördela sprickorna över en stor yta så att de blir så små att de inte syns. I ditt fall har inte det fungerat. Det är intressant i sammanhanget att ta reda på om plattan armerats enligt ritning. Jag tycker kanske inte att sprickan är något större problem i ditt fall, inte heller att det går golvvärmerör (PEX?) i plattan. De är elastiska. Däremot
1 svar · 3,5k läst
·
B
bivis: Någon som behöver jormassor norr om stockholm. Massor från åkermark mestadels jord/lera. Vad gör man annars med massor, vad kostar det att föra bort ? Bygger i Upplands Väsby.
0 svar · 1,6k läst
E
Erik39: Hej jag behöver beställa ca 5km3 betong till ny betongplatta i källare har någon erfarenhet med betongtillverkare i Nacka? va kan kosta den?
0 svar · 1,1k läst
L
lasse-laser: en idé.. kan man inte bila bort golvet och gjuta en ny sula invändigt i källaren? en med bredare bas som fördelar ut kraften över en större yta och är ordentligt armerad. sedan murar man upp med en ny vägg och driver in kilar för att få mer tryck på den nya bättre väggen än den gammla ytterväggen. en vägg i hela torkrummet med öppning för inspektion och ventilation. kanske kan
19 svar · 5,8k läst
·
S
souba: [citat] Naturgrus är jättedyrt nu då det ligger en extra skatt på det, vissa grusbolag får inte ens sälja detta längre. Så singel är ett bättre alternativ:-)
34 svar · 46,0k läst
·
F
Fredrik Å: Att putsen inte sög fast hade nog mer med konsistensen på bruket att göra. Fredrik
13 svar · 9,7k läst
T
tlundberg: Har inte hänt så mycket. Jag har byggt ny blindbotten av OSB som jag har tätat med mjukfog mot golvbjälkarna. Tänkte ta nya tag i det rummet när snön kommer så att man inte kan vara ute och jobba så mycket längre. Men jag räknar med att problemet är löst tack vare den nya kallasfalten. Eventuell inkommande fukt kommer även ha mycket svårare att bita sig fast nu när allt löst
50 svar · 20,6k läst
·
H
Hus Jonas: Nån som vet vad man ska ha för isolering på källarväggarnas utsida . Huset ligger i suteräng o jag undrar om dom källarväggarnas som är ovanmark . Dom väggarna som är under jord ska jag isolera med issodrän när jag drenerar men vet inte hur jag ska göra med dom andra väggarna som är ovanmark. Kanske isolera inifrån ? O hur gör jag de?.
0 svar · 2,0k läst
S
stoif: Jag har gjort det på ett litet ställe, det har blivit små flagor och färgen har blivit missfärgad, vita fläckar. Gissar att detta är för att jag målade för tidigt.
3 svar · 2,2k läst
G
Gabbe1: Personligen föredrar jag makadam 8-16 (på vissa krossar har de 11-16) som kapillärbrytande skikt (10-20cm), det är mycket enklare att jobba med tycker jag.
13 svar · 26,8k läst
E
eleson: Gillar det också, men skulle helst lägga det på sommaren, i värmen.
5 svar · 5,2k läst
F
FilipD: Okej det är inte så stort ca 1000x1000. Då blir det nog flytspackel. tack för snabba svar!
4 svar · 2,0k läst
S
SimonZ: Tack för alla svar! Antar att det inte är värt besväret. Råttorna får jag ta hand om på annat sätt, men det är en helt annan historia :).
10 svar · 6,8k läst
·
H
HolmaMadelene: Det enda jag nu har bild på är det här och då ser man att golvbjälkarna är i höjd med timret och källar väggen och nedanför det är det spån och mark, och så stenarna som huset ligger på. Ingen bra bild för hur det är men jag ska försöka få en bättre bild.
5 svar · 2,6k läst
·
E
EndZone: Är själv intresserad av det här då jag tidigare avskrivit gips just på grund av rapporter om problem med ev. fukt i källare. Det är ju onekligen ett lätt material att arbeta med. Nu när jag tittat närmare på det hela kan jag inte direkt hitta någon rapport som rekommenderar gipsputs i källare, men inte heller någon som bestämt avråder från detsamma.
12 svar · 2,5k läst
K
KlasLo: Det där låter supersmidigt. Mina golv låter dock inte ihåliga men det vore ju smidigt om det översta lagret kunde släppa utan att den tjockare plattan tar skada.
12 svar · 2,7k läst
roger2011
roger2011: Hmm, igen... har fått reda på att det inte är några problem att göra som jag först tänkte... ...alltså: 1. Marksten att lägga reglarna på. 2. Åldersbeständig plast på marken 3. Reglar och isolering. 4. Spontade golvbrädor.
4 svar · 3,2k läst
L
lomo saltado: en till fråga ang. möjliga åtgärder: man kanske kan ställa en fläkt i grunden också, så att bjälklaget kan torka lite underifrån? Eller är det ingen bra idé? Tack!
1 svar · 2,1k läst
A
abbe_: [citat] För torrt för att det ska mögla, och det är ju bra.... Men blir det för torr luft så mår man ju inte så bra. /A
15 svar · 20,1k läst
·
I
ida97: Hej! vi funderar på att bygga ett nytt hus inom 1-3år på Åland och det lutar åt Älvsbyhus Kalevatar vågar man bygga med dem?? jag har varit in i 1älvsbyhus och det tyckte jag inte såg så dumt ut. men hur är det med Krypargrund hur fungerar det med den där avfuktaren som de sätter dit och hur fungerar det?? skall man ha på den hela tiden eller? men huspriset tycker jag inte det är
0 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Bump !
1 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hur stadigt det behöver vara måste ju också bero på om kravet endast gäller att hålla betongen kvar i formen eller om man också kräver så gott som spikraka sidor på plattan. Dvs om man godkänner lite utböjning av formen mellan stöden eller ej.
3 svar · 6,0k läst
Snailman
Snailman: [citat] om du tänkt koppla ev hängrännor/stuprör dit...
5 svar · 1,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Man brukar väl säga ca 2000 kr/m vid "rak" grävning + därnering. Sen tillkommer det lite för Trallen förstås. Så 80-120 kkr är kanske inte helt orimligt - men det är en ren höftning. Ta in flera offerter och jämför är nog stalltipset :) /K
1 svar · 1,4k läst
barfotabarnet
barfotabarnet: Inser att jag kanske postade i fel tråd men tar gärna råd från er ändå...
1 svar · 1,5k läst
End
End: Jag brukar gräva ca 15-20 cm + tjocklek på stenen och ev. sättsand. Och det har funkat fint utan sättningar. Gräver bort löst jord, bärlagret sköter dräneringen.
17 svar · 14,5k läst
O
Oldfart: Tack allihop! Det blev ingen husaffär. Slutpriset inklusive allt arbete ni beskrivit var lite i mastigaste laget. Så jakten går vidare...
7 svar · 6,8k läst
H
herge: Lite pinsamt är det men när jag stod med en hantverkare här som skulle kolla på det hela så insåg vi att det visst går rör lägre ner i brunnen, rätt svårt att se eftersom de låg så pass långt ner och det inte var några rörstumpar som stack ut. Troligen är det något dränrör eller dagvattenledning som sprungit läck men vi håller på att samla in offerter för att få det fixat.
2 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.