11 081 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
gjuta betonggolv
Jag har ett gammalt källargolv på ca 10kvm som är delvis uppbilat av min exman för tio år sedan, jag ska nu snart sälja mitt hus och tänkte att jag själv skulle blanda till betong och gjuta så det ser lite snyggare ut än hål som gapar i golvet.
Jag undrar vilken typ av betong man ska ha och hur många säckar som kan tänkas gå åt, djupet är ca 10-15cm.
Tacksam för svar snarast då jag tänkte ge mig på det i helgen
Nybörjaren pernilla
Jag undrar vilken typ av betong man ska ha och hur många säckar som kan tänkas gå åt, djupet är ca 10-15cm.
Tacksam för svar snarast då jag tänkte ge mig på det i helgen
Nybörjaren pernilla
Det går åt ca 1000- 1500 liter betong till ditt golv. Du ska använda Grovbetong om du ska köra med säckar, en säck ger 13 liter betong så du behöver ungefär 100 säckar. Det blir väldigt dyrt att gjuta med säck, du kanske ska kolla med en betongstation att köpa betong därifrån.
Värt att notera att det är INTE kul att blanda för hand - Inte ens med en blandare skulle jag ge mig på dryga 100 säck. Fyllde en mur nyligen med 50 säck och det var banne mig slitsamt... Är det 10kvm med 10-15 cm så skulle jag ta en bil till ändamålet.
Ja men då måste man ta betongpump och det kostar extra, men det kan det vara värt. Beställer man en roterpump så kan den få med sig upp till 5 m3 betong. Det kan ju även gå att ränna in betongen om man kan backa intill och det finns ett fönster i rummet.slacker skrev:
Om golvet bara delvis är uppbilat och du fyller ut de djupaste hålen med singel eller lecakulor så behöver du kanske inte så stor mängd betong och kan klara dej med att säckgjuta.
Beror så klart lite på hur stor den totala volymen blir.
Med armeringsmatta i golvet behöver du inte mer än ca: 5-6 cm tocklek på plattan då du inte skall ha någon högre belastning på den.
8cm är annars en vanlig tjocklek på betongplatta.
Beror så klart lite på hur stor den totala volymen blir.
Med armeringsmatta i golvet behöver du inte mer än ca: 5-6 cm tocklek på plattan då du inte skall ha någon högre belastning på den.
8cm är annars en vanlig tjocklek på betongplatta.
Vad va anledningen till uppbilningen? Va det en förberedelse för totalt uppbrutet golv och isolering kanske det faktiskt inte lönar sig att göra bilningen ogjord då köparen kanske vill börja med detta. Antingen sälja som det är och informera om planerna och fördelen att få en ny platta eller göra allt rätt först och sälja sedan.
Jag skulle grundat med en produkt som heter EPS sen gjutit ovanpå det. Då får du lite isolering också. Fast om det rör sig om 10m2 i ett 20m2 stort rum så är det inte lönt
Klicka här för att svara