Hej!
Jag har en hantverkare hemma nu som lägger marksten på min uppfart som jag inte litar fullt ut på hans kunskaper. Han har även gjort markförberedningar för vårt rullgräs som är under all kritik änsålänge och han har varit allmänt strulig genom hela arbetsprocessen.
Nu till min fråga: Hur ojämna plattor (i höjd och sidled) får man räkna med när man lägger 400*400*50 plattor i schackrutemönster på drygt 200kvm uppfart?
Han har visserligen precis börjat, men tycker redan det ser rätt snett ut. Blir ju svårt att korrigera i efterhand .
Jag har en hantverkare hemma nu som lägger marksten på min uppfart som jag inte litar fullt ut på hans kunskaper. Han har även gjort markförberedningar för vårt rullgräs som är under all kritik änsålänge och han har varit allmänt strulig genom hela arbetsprocessen.
Nu till min fråga: Hur ojämna plattor (i höjd och sidled) får man räkna med när man lägger 400*400*50 plattor i schackrutemönster på drygt 200kvm uppfart?
Han har visserligen precis börjat, men tycker redan det ser rätt snett ut. Blir ju svårt att korrigera i efterhand .
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Skall vara istortsett jämt i bägge lederna, har man dåligt ögonmått eller är ovan får man köra med snöre. Finns inget värre än när det är snett o vingt.
Så här ser det ut just nu. Han har visserligen precis bara börjat (ca 8-10 rader) men det ser ut som fan. Hans argument är att han riktar stenarna när han lagt typ 10 rader och sen när allt är klart skall padda plattorna för att jämna till ojämnheten i höjdled, vilket i mina öron låter helt åt h-vete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Där är stenmjöl, översta bilden ser lite lurig ut. Hur han gjort vet jag inte exakt, har inte stått över axeln.
Men har ju järnrör där ute, men hur han använt dem framgår inte.
Vi vill inte ha i förband för vi tycker inte det ser bra ut
Enligt försäljaren skall det inte vara några problem att köra bil på dem.
Men har ju järnrör där ute, men hur han använt dem framgår inte.
Vi vill inte ha i förband för vi tycker inte det ser bra ut
Enligt försäljaren skall det inte vara några problem att köra bil på dem.
Att man jämnar till små ojämnheter med padda efter läggning är inget konstigt. Dock får det inte vara stora skillnader för det paddat man inte rätt.
Vi lägger just nu 600x600x60mm plattor på jobbet. Dessa är inte exakt lika stora, det slår på någon mm mellan olika plattor. Vi lägger ut ett antal kvadrat och sedan riktar vi det innan vi går vidare.
Vi lägger just nu 600x600x60mm plattor på jobbet. Dessa är inte exakt lika stora, det slår på någon mm mellan olika plattor. Vi lägger ut ett antal kvadrat och sedan riktar vi det innan vi går vidare.
Småsaker kan jag förstå att man kan padda till efteråt, men som första bilden visar är det stor skillnad på vissa stenar (7-8mm). Och inne i carporten är fallet fel och går in mot väggen, även detta skulle han padda till i efterhand, vilket låter fel för mig?G-83 skrev:
Att man jämnar till små ojämnheter med padda efter läggning är inget konstigt. Dock får det inte vara stora skillnader för det paddat man inte rätt.
Är fallet på fel håll kan han aldrig padda rätt det. Alltid svårt med bilder men av dina bilder att döma är det inte bra gjort.A ATCAndy skrev:
Det där hade jag inte accepterat. Det är inte svårt att lägga plattor så de stämmer i höjd och sidled. Man använder lämpligt material att sätta i (helst 2-4 makadam), avdragsbanor, snöre, rätskiva, vattenpass etc och en smula hjärnkapacitet. En normalbegåvad "hantverkare" borde klara det.
Detta råkade jag ut för när jag själv lade min uppfart. Det gick åt 2.5 pallar så sten-leverantören sade att vi tar 2 pallar så har jag en halv pall redan hemma.
Men när jag kom till den halva pallen blev stenläggningen som en solfjäder.
Det visade sig att det var för lång tid mellan tillverkningsdagarna på pallarna.
Stenplattor som samverkar måste vara från samma tillverkningsdag +- någon dag annars är inte plattor lika stora !
Orsaken är att formningsverktyget på cementindustrin slits hela tiden och slitdelar får bytas med jämna mellanrum.
Detta ger att en platta tillverkad med nya slitdelar, är mindre än en som tillverkats senare med siten form.
Se till att tillverkningsdag som alltid står på pallskyddet på alla pallar, är från samma datum eller max ± någon dag !
Det visade sig att det var för lång tid mellan tillverkningsdagarna på pallarna.
Stenplattor som samverkar måste vara från samma tillverkningsdag +- någon dag annars är inte plattor lika stora !
Orsaken är att formningsverktyget på cementindustrin slits hela tiden och slitdelar får bytas med jämna mellanrum.
Detta ger att en platta tillverkad med nya slitdelar, är mindre än en som tillverkats senare med siten form.
Se till att tillverkningsdag som alltid står på pallskyddet på alla pallar, är från samma datum eller max ± någon dag !
Alla pallarna (26st) är gjord efter min order så det är inte det som är problemet.L Leif i Skåne skrev:Detta råkade jag ut för när jag själv lade min uppfart. Det gick åt 2.5 pallar så sten-leverantören sade att vi tar 2 pallar så har jag en halv pall redan hemma.
Det har blivit klart bättre men det är fortfarande inte klart och det har fuskats en hel del