13 934 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Isodrän utanpå platonmatta?
Helt riktigt, och ändringarna görs av branschorgan eller tillverkarna. Inte självsvådligt av hantverkare eller hemmafixare.Micke64 skrev:
Och om du följer vid varje tidpunkt gällande anvisningar så finns det en möjlighet att du får ersättning om något går fel. Den chansen minskar radikalt annars.
Redigerat:
Ja, om vi tänker lite är det rätt självklart varför skivan ska avslutas under jord.Staffan2000 skrev:
Skivorna är konstruerade för att transportera vatten bra. Sticker de upp ovan jord kan ytvatten nå dem vid t.ex. snösmältning, extremväder eller om marken inte lutar från huset. I kombination med att eventuellt tätskikt(tjära/kallasfalt) nu är borta helt eller delvis på väggarna ökar konstruktionen fuktbelastningen på källarväggen istället för att minska den. Dessutom belastar man dräneringen i onödan med ytvatten.
Det är av samma anledning det i monteringsanvisningarna står att återfyllning ska ske med finkorning jord översta 0,3 meter eller packningsbar friktionsjord (grus) under hårdgjorda ytor.
Återfyller man översta lagret med sand,singel/makadam eller något annat lättgenomsläppligt material så rinner ytvattnet rakt ner i skivorna istället för bort från huset. Med samma resultat som ovan beskrivet.
Det är väl inte så svårt att begripa eller?
PS. Den blå pluppen markerar oläst inlägg.
Redigerat:
Vad kan hända om du du fyller motorn full med olja . finns ju monteringsanvisningar av nån annledningStaffan2000 skrev:
Japp.
När morsan var ung var det INTE skadligt att röka, tänderna sköttes bäst genom att äta ett äpple varje kväll! Barn mådde bra av "ett kok stryk"! Etc...
Tänk själva!
Vad kan hända om lite tjärindränkt frigolit sticker upp ovan mark?
Staffan
P.s.
Våd i hela friden symboliserar den lilla blå pluppen uppe till vänster?
Lånar tråden, kan man montera platonmatta utanför isodrän istället för fiberduken? Har lite platonmatta över som jag tänkte kanske skyddar isodränen mot vatten.
Ja, man kan montera Platon utanför. Det rekommenderas till och med när det är högt vattentryck mot skivorna vill jag minnas. Är dock osäker på om di kan ersätta fiberduken med denna. Det måste du kolla i monteringanvisningar eller tillverkarens support.
Jag håller som sagt på för fulla muggar...
Jag hade tänkt sätta först Isodrän direkt mot vägg, sedan fiberduk, sedan platonmatta. Sen fylla igen.
Ser att Platonmattan skyddat mot rötter etc. Bara bra med extra skydd anser jag.
Har ju ändå platonmatta över eftersom jag nu river den som suttit där sedan 1991.
Jag hade tänkt sätta först Isodrän direkt mot vägg, sedan fiberduk, sedan platonmatta. Sen fylla igen.
Ser att Platonmattan skyddat mot rötter etc. Bara bra med extra skydd anser jag.
Har ju ändå platonmatta över eftersom jag nu river den som suttit där sedan 1991.
Tja får väl testa att skriva lite längre då
När man dränerar för en husgrund så är det för att sänka grundvattennivån till under grunden . förr när dom handgrävde då hann dom med o se när vattnet börja komma så sluta dom idag gräver vi ner huset estetiskt. det handlar allså om att sänka nivån runt grunden o med hjälp av dräneringen så sänker vi nivån . En drän har en livslängd på ca 20 år sen bör den göras om . Numera när vi använder våra källare till bostadsutrymme så krävs ju en torr miljö vilket vi får om man gör på rätt sätt . förr va källaren ett utmärkt förvaringsutrymme för bla mat där du ska ha en viss fuktighet. sedan har vi ju en stor aspekt i värmekällan i huset . ved .koks eller oljepanna fungerade som stora avfuktare dels genom strålninsvärmen o mängden luft den förbrukade idag när det är andra värmekällor så är det andra förutsättningar . En dränfirmas våta dröm är ju egnahemsområden där dom drar in fjärrvärme . 9 av 10 hus måste dräneras om.
Idag när vi bor i källaren så ska det vara en bra o torr miljö vilket vi uppnår med att värmeisolera på utsidan o få torra väggar vilket kan ta tid att uppnå på en väldränkt grundmur . Att enbart måla på kallasfalt eller typ platon är ju som gummistövlar utan strompor du är torr men fryser visserligen drar man inte strumporna på utsidan av stövlarna ,dom är inte avsedda för det det är ju därimot por/isodrän ihop med ett materialskiljande skikt på utsidan
Med att enbart använda sej av typ platon så blir det tätt gör man sen generalfelet med att lägga typ macadam hela vägen upp på utsidan så får man en kall vägg,kyla går neråt macadam är öppet .nästa generalfel är att dra upp mattan ovan jord ,materialet är inte Uv-beständigt samt du inte får någon cirkulation när det bara är öppet på ett ställe
Att använda sej av ett fungerande material samt följa tillverkaren instruktioner är därför bra för en fungerande innomhusmiljö
Vi ser ju här på forumet många som har egna lösningar vilket är väldigt konstigt för på andra saker så följer dom anvisningarna
Jag kan skriva hur länge som helst här men väljer med att avsluta med att . Jag är ingen tillverkare av något eller säljer något utan har kört grävmaskin i 37 år samt utbildat mej genom åren ,finns alltid kunskap att skaffa sej o är inte tung att bära
När man dränerar för en husgrund så är det för att sänka grundvattennivån till under grunden . förr när dom handgrävde då hann dom med o se när vattnet börja komma så sluta dom idag gräver vi ner huset estetiskt. det handlar allså om att sänka nivån runt grunden o med hjälp av dräneringen så sänker vi nivån . En drän har en livslängd på ca 20 år sen bör den göras om . Numera när vi använder våra källare till bostadsutrymme så krävs ju en torr miljö vilket vi får om man gör på rätt sätt . förr va källaren ett utmärkt förvaringsutrymme för bla mat där du ska ha en viss fuktighet. sedan har vi ju en stor aspekt i värmekällan i huset . ved .koks eller oljepanna fungerade som stora avfuktare dels genom strålninsvärmen o mängden luft den förbrukade idag när det är andra värmekällor så är det andra förutsättningar . En dränfirmas våta dröm är ju egnahemsområden där dom drar in fjärrvärme . 9 av 10 hus måste dräneras om.
Idag när vi bor i källaren så ska det vara en bra o torr miljö vilket vi uppnår med att värmeisolera på utsidan o få torra väggar vilket kan ta tid att uppnå på en väldränkt grundmur . Att enbart måla på kallasfalt eller typ platon är ju som gummistövlar utan strompor du är torr men fryser visserligen drar man inte strumporna på utsidan av stövlarna ,dom är inte avsedda för det det är ju därimot por/isodrän ihop med ett materialskiljande skikt på utsidan
Med att enbart använda sej av typ platon så blir det tätt gör man sen generalfelet med att lägga typ macadam hela vägen upp på utsidan så får man en kall vägg,kyla går neråt macadam är öppet .nästa generalfel är att dra upp mattan ovan jord ,materialet är inte Uv-beständigt samt du inte får någon cirkulation när det bara är öppet på ett ställe
Att använda sej av ett fungerande material samt följa tillverkaren instruktioner är därför bra för en fungerande innomhusmiljö
Vi ser ju här på forumet många som har egna lösningar vilket är väldigt konstigt för på andra saker så följer dom anvisningarna
Jag kan skriva hur länge som helst här men väljer med att avsluta med att . Jag är ingen tillverkare av något eller säljer något utan har kört grävmaskin i 37 år samt utbildat mej genom åren ,finns alltid kunskap att skaffa sej o är inte tung att bära
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Både isodrän och pordrän har en anpassad fiberduk, typ säkerhetsduk eller vad de kallar den som är diffusionsöppen och inte släpper igenom något vatten utifrån. Dock osäker på om den står emot eventuella rötter osv.
Kör du 100mm eller 200mm isodrän?
B BeerHunter skrev:Jag håller som sagt på för fulla muggar...
Jag hade tänkt sätta först Isodrän direkt mot vägg, sedan fiberduk, sedan platonmatta. Sen fylla igen.
Ser att Platonmattan skyddat mot rötter etc. Bara bra med extra skydd anser jag.
Har ju ändå platonmatta över eftersom jag nu river den som suttit där sedan 1991.
"ISODRÄN SKIVA 60 KPA 100 MM"Byggare_Bubbis skrev:
Ena sidan kåken, saknar "klack". Där tänkte jag sätta dubbelt längst ner (enligt manual).
Sedan enkelskivor upptill.
Andra sidan har klack, så där tänkte jag gjuta snett utåt från klacken (enligt manual).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

