Grund & Markarbeten
uu23145645: "rätt att använda den samfällighet vägen, vari stamfastigheten har del, där utfart till den allmänna vägen." Så stod det i servitutet, det är en gammal väg och det inte går att ta sig fram där med bil i dagsläget. Min KA tyckte jag skulle nämna det så det inte kommer till kännedom via grannar eller nyfikna. Det går inga ledningar där.
Liteavvarje: Det kommer inte att bli lägre där än övriga nivån , vatten kan samlas och läcka mot fasaden neråt Är det inte mycket som ska bort , så går det med vinkelslip och stenskiva , men pass på det rycker rätt häftigt och grannarna runt omkring kommer att få det till sig både ute och inne , ett snack med dom är inte fel
jobe1: Har du någon bild på slutresultatet? Jag funderar en hel del på om jag ska sätta in stödmur runt fönstret efter att ha grävt ur en del. Är det något som du gjorde?
Viktor Eriksson: En annan fråga, jag har fyllt upp med grus där stugan ska stå och där jag ska sätta betongblocken. Men hur mycket grus bör finnas på utsidan av blocken ?
Lindgrenski: [citat] Tackar för svaret. Har kontaktat Rinkaby Rör, Uponor och LK nu, samt skrivit en tråd i värmedelen på forumet också.
Thomas_Blekinge: Vad är meningen med fiberduk och isoleringen?
Daniel 109: Var har du läst det? När Jag tittar på isovers typlösningar finns ingen fuktspärr med på någon av dem. Ska man ha en så ska den inte ligga där i alla fall. Jag har frågat var du har fått informationen. Men du verkar inte ha några källor.
Liteavvarje: Bor var ? Är det utedelen som syns mitt på Har L/V VP skåne , avfrostvatten rinner rakt ner i makadam under inga problem med något sitter din på uppsidan av huset så kan det väl gå in i grunden annars gräv upp en grop under om du kan eller köp den du visar och dra ned slangen en grävd grop med singel i , intill den
bossespecial: Det som styr bredden är lasten från väggen, typ av mark samt vilken typ av cellplast som tänkts användas. I ditt fall är det väldigt små laster så med 30-40cm är du lugnt hemma.
Liteavvarje: Kan det vara armeringsjärn som ligger väldigt ytligt där , och är av annan temperatur som gör att fukt blir till , har du en magnet lite starkare , ( gammal högtalare ) sätt intill och känn Blir inte klok på det , En tanke till ,, kan röret gå upp i väggen till taket och sedan till el-centralen , inte för att skrämmas eller så , är det en läcka i taket som rinner ner utmed röret
Anonymiserad 144342: Jag har förstått att det finns olika skolor. Min rörmokare sa tvärtom. Att man drar upp wc rör och sedan drar allt övrigt i isoleringen.
KnockOnWood: Hur är tomten i övrigt? Om den ligger, som Justusandersson skriver, i en håla, hur är det då med morgonsol och kvällssol? Och det ser ut att vara mitt i ett kalhygge. Sådana omgivningar är väl inte så kul? Vad är det för väg, en enkel skogsbilväg för huggare och timmertransporter? Vem underhåller den, och till vilket skick? Som det säkert skiner igenom är jag lite tveksam. Har
Thomas_Blekinge: Handlar om att vägföreningen vill gräva ned ett avvattningsrör genom min trädgård. Vad kan det kosta? Grävningen skulle bli en schakt med 50-70 cm djup, 30-40 cm bredd, längd 50 m. I detta ska läggas ett dränrör 125 eller så. Återfyllning med makadam och överst med ett lager matjord, samt återställning av gräsmattan. Vad kan detta kosta inklusive allt material och utan ROT? Vilka
han verkar: Har du källare och skall isolera på utsidan låter inte 100" efter rot som orimligt se bara till att dräneringsrören ligger i underkant på plattan och lutar och rätt håll
Alltgår: Det beror väl lite på vilken typ av sten du tänker lägga. Lägger du en rätt slät granithäll så kan man ju t ex ta en fogmassa. Finns även fogmassor till grövre fogar typ Romex. Visst kan man fylla i med stenmjöl eller sand men ogräset får fäste. Hade jag varit du (alltså bara efter vad jag tycker är snyggt och praktiskt) så hade jag satt sågade granithällar i fix och använt
Sir Duke: Tack för tipsen! Ja konstruktionen blir fäst i huset. Utan att vara proffs tänker jag att egenvikten borde göra att den vill stå still på plattan? Det är inte stolpskor jag menar, utan stolpfot/stolpfundament, som detta: https://www.bauhaus.se/stolpfot-varmgalvaniserad-97x97mm.html
Plars: [citat] Då gäller det att fråga rätt bygghandel antar jag. Gissar att det var en dunk på 20-25 liter från början? Sika har ju en hel drös med flytmedel, har du koll på exakt vilken du köpte?
Nils82: Först och främst måste du se till att voten håller måtten enligt ritning. Finns "plats" för mera iso är det väl iofs inga fel men standard är variant A (trots att bilden saknar själv kantelementet)
InsidersUnited: De vanliga röda finns kvar i dagligvaruhandeln, ag grävde ner 2 st förra helgen till min garagekista. Nackdelen är att jag nu måste dricka 40 Bayersk lättöl )
daniel_se: Tack för svaren. Har byggt en inspektionslucka och ska hålla lite koll.
Allmänobildad: Du har ju en konstruktion som är relativt okänslig mot fukt. Och med tanke på att du i dagsläget inte har problem med fukt i grunden så kan jag inte tänka mig att en korrekt utförd ljusbrunn påverkar det. Vid en framtida dränering kommer ljusbrunnen behöva demonteras, men i sammanhanget är det ett väldigt litet jobb som lätt återställs i samband med dräneringsarbetet
JustDoIt: Tack för alla svar! Lösningen blev enligt bilden här, dvs vi göt upp en klack med fiberarmerad avjämningsmassa där det var för lågt vilket gör att vi har en plan yta att lägga syllen på. Som bonus kommer inte vatten åt syllen och vi kan flytspackla mot klacken senare för att få bra fall på hela plattan i carporten.
InsidersUnited: Gör en liten boll av galvat hönsnät och tryck in i hålen så de inte syns, lär sitta där iallafall 15 år innan de rostat bort.
Micc: Kör väl på den här då om ingen har någon uppfattning om bra eller dåligt vad gäller golvvärmerör. https://billigtvvs.se/butik/golvvarme/golvvarmeror-pe-rt/ Den är alltså från BilligtVVS.se. Här är förresten svaret jag fick från Golvvärmebutiken när jag via mail frågade om vad det är för skillnad på de olika rörbeteckningarna: "Det är egentligen ingen kvalitétsskillnad
nils.oscar: Hej Kommunen gillar inte att man kopplar dräneringen på komunalaavloppet, se t ex: http://www.norrkopingvattenavfall.se/wp-content/uploads/2015/09/Dag-och-dr%C3%A4neringsvatten_webb.pdf Det borde väl finnas ett färdigt kitt med dräneringsbrunn+pump+nivåvakt att köpa? Har kollat på Rinkabyrör men inte hittat nåt.