Hej!
Har en fundering kring dagvatten.
Jag har byggt ett hus i ett område som är avstyckat från en markägare.
Området har en befintlig väg där det ligger äldre hus på ena sidan av vägen. Avstyckningen där jag har bygg samt 9 hus till ligger på motsatta sidan.
Min tomt ligger lägre än vägen så vi har en nedfart till vårt hus. Problemet är att jag får ner väldigt mycket vatten från vägen .
Min fråga är, vem "äger" problemet ?
Vad jag har förståt så ska man ta hand om sitt egna dagvatten. Jag "får" vattnet från vägen som sköts av en vägförening.
Jag kontaktade ordförande och han tycker att jag får i princip skylla mig själv.
Eftersom huset ligger lägre.
Jag föreslog att man kan sätta kantsten eller sätta dräneringsrännor. Men dom vill inte stå för det.
Som sagt vad säger lagen?
/ glad husägare

L
Är det en vägsamfälldighet inskriven hos lantmäteriet och kostnad för underhåll debiteras en gång om året , det att ordföranden säger du får skylla dig själv , visar ju vad han är för sort ,
Är det han som styckat eller en kompis till honom . klart inga kostnader är bra kostnader
Du säger 9 hus på din sida , vem har styckat av , dom gamla fanns förut , har för mig att den som styckar av skall ombesörja väg som är farbar till alla fastigheter inkl diken om det behövs
och avledning , läs igenom stadgarna , sedan finns mera hos länstyrelserna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.