Riven oljepanna, tillsnyggning.

558 läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Har rivit ut en gammal oljepanna som stod och samlade damm.
    Var lite slit och lite smuts, men inte så farligt ändå, trodde det skulle vara mer jobb och skitigare.
    Nu när pannan är borta vill jag ju snygga till pannrummet lite.
    Så här kommer några funderingar.

Den 'proppade' anslutningen mot skorsten.. är det bara att knacka bort och mura igen och sen putsa på?

Golvet ser ju sådär ut.. Tänkte hyra en giraff i ett annat projekt. Bara att gå på det här golvet med den med och sedan flytspackla?!

2. L
    Bannad · Nivå 20
    Har oljepannan varit i drift fram tills den kastades ut

3. H
    Medlem Nivå 5
    Nix, den har stått oanvänd i några år kan jag tänka mig. Fjärrvärme har funnits i huset bra länge..

4. L
    Bannad · Nivå 20
    Det jag tänkte på är ventilationen i källaren , pannan i forna tider ventilerade källarna
    kraftigt , är det bra ventilation nu , och ingen fukt , så kan du sätta ett galler i murstocken ,
    så får du en ventilation , är skorstenen öppen på taket bör du han en vent som torkar ur den ,
    det blir en självdragstyp , kostar inget i drift men är bra att ha

5. H
    Medlem Nivå 5
    Proppen som sitter i kanalen har nog varit där sedan pannan togs ur drift.
    Har ett par kanaler till några rum i källaren som ansluter till skorsten.
    I pannrummet har jag i och för sig ingen anslutning förutom den som är proppad på bilden.
    Nu när jag tänker på det så funderar vi på att ställa in ett löpband där. Kanske kan vara bra att ha lite ventilation där.
    Bästa och snyggaste lösningen på det?
    Nåt bra tips?

6. L
    Bannad · Nivå 20
    Kolla måtten på hålet , finns olika typer av galler i olika storlekar ,så stor som möjligt är bra , annars mura igen lite , så måtten stämmer ., går att sätta på tvären oxå
    Bauhaus

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: