Hej!
Håller på att dränera runt huset. Tänkte köpa Isodrän-skivor och sätta dit.
Sitter just nu platonmatta runt om, men ska jag slita bort den eller kan jag sätta Isodrän-skivorna direkt på dom?
Något annat man ska tänka på som behövs?
Dräneringsslang så klart, men något mer utöver isodrän och dräneringsslang?
Tack på förhand!
Mvh
BeerHunter
Håller på att dränera runt huset. Tänkte köpa Isodrän-skivor och sätta dit.
Sitter just nu platonmatta runt om, men ska jag slita bort den eller kan jag sätta Isodrän-skivorna direkt på dom?
Något annat man ska tänka på som behövs?
Dräneringsslang så klart, men något mer utöver isodrän och dräneringsslang?
Tack på förhand!
Mvh
BeerHunter
Jag har isodrän men lagt ribbon ( samma funktion som platon ) utanför , för att det inte ska komma något vatten på den , även om det regnar mycket kommer det inget på iso , det rinner på utsidan ner i jord , isodränen är absolut torr , ett plus till , inga växtrötter kan gå in
Kanske något att tänka , men inte så vanligt i drän-sammanhang , jag är nog lite udda ,
Upp till dig vad du gör
Kanske något att tänka , men inte så vanligt i drän-sammanhang , jag är nog lite udda ,
Upp till dig vad du gör
Tanken med isodrän är att det ska vara difunsionsöppen från grunden och ut. Har du ett tätt skikt mellan isolering och grundmuren så tappar du den funktionen.
Det blir ju samma sak som med isodrän utanpå befintlig.
Ja det blir samma funktion. Cellplast har bättre hållfasthet mot marktryck än isodrän.
Isodrän är konstruerat för att användas direkt mot grunden.
När jag skulle dränera mitt hus blev jag avrådd från isodrän pga han som grävde fått gräva upp ihoppressade isodränskivor.
Om du har valt att köra med platon skulle jag köra med cellplast utanpå.
Isodrän är konstruerat för att användas direkt mot grunden.
När jag skulle dränera mitt hus blev jag avrådd från isodrän pga han som grävde fått gräva upp ihoppressade isodränskivor.
Om du har valt att köra med platon skulle jag köra med cellplast utanpå.
Ett par frågor här :
Cellplast är väl difftät , platon likaså , pordrän otät ,
När det ska fuktisoleras , var ska tätskiktet vara , innanför eller utanför isolering
Isolering har en tendens till att dra väta , cellplast är ett , mineralull som i gamla tider , var som en tvättsvamp , ( fanns inget annat då )
Utan att kommentera föregående , det finns många argument , men vilket är det rätta
fundera lite och återkom
När det ska fuktisoleras , var ska tätskiktet vara , innanför eller utanför isolering
Isolering har en tendens till att dra väta , cellplast är ett , mineralull som i gamla tider , var som en tvättsvamp , ( fanns inget annat då )
Utan att kommentera föregående , det finns många argument , men vilket är det rätta
fundera lite och återkom
Platon är inte difusionsöppen. Den är tät.
Dränerade och isolerade med Pordrän/markduk på en 60-talsgrund -88 och fortfarande en torr källare efter snart 30år. Skulle inte tveka att använda samma material igen, men ännu finns inget behov att göra om arbetet.
Nä du. Isodrän är inte alls det samma som mineralull. Prova att hälla en spann vatten på vardera så mörker du snabbt skillnadenL Liteavvarje skrev:Ett par frågor här :
fundera lite och återkom
Både isodrän o Platon+cellplast har sina resp för- och nackdelar.
Jag sa inte att det var detsamma , jag sa att förr i tiden var det mineralull , kallades elefantmatta för att isolera grunden , plaskvåt efter ett par år , blev liksom våtvarmt omslag , på husetmexitegel skrev: