Hej, vägföreningen här ska anlägga ett täckdike längs en väg för avvattning. Tanken är att lägga ett dränrör i makadam, bredd 40 cm djup 50 cm. Diket ska ligga mellan grusväg och häck där det är en gräsremsa nu. Hur skulle man avsluta uppåt? Ska man ha makadam hela vägen upp eller lägga jord sista biten?
 
Ska det dränera bra så ska det vara makadam hela vägen upp, jord blir för tätt.

protte
 
Claes Sörmland
Förr kallades det stensilsdiken. Diket fylldes med stenar hela vägen upp till markytan för att ta emot dagvatten. Stenarna silar vattnet från större material som kan sätta igen dräneringsröret.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.