23 025 läst ·
44 svar
23k läst
44 svar
Ett källarprojekt till
Ska du ha putsade väggar i tvättstugan eller har du tänkt kakla?
Efter några månader ledigt från projektet så har vi bestämt att göra klart tvättstugan. Skönt att slippa riva ett tag, det är roligare att bygga upp saker.
Just nu står tvättmaskinen inklämd på en liten toalett i källaren och tvätten hängs på övervåningen. Inte optimalt..
Jag började med att knacka ner puts och kakelfix så att vi får samma struktur på alla väggarna. Kanske idiotiskt, det skulle ju räcka med att ta bort 15 kvadrat kakelfix och putsa den delen men jag skulle inte gilla strukturskillnaden =)
Sen flytspacklade jag golvet, det va ganska svårt då brinntiden va ganska snabb, typ 20 minuter. Samt att jag delade in golvet i för stora delar.
Jag fick till det till slut iallafall och kommer få justera en knöl som hann brinna innan jag hann skrapa av den.
På de här bildena syns det hur trasig väggen blev när jag bilade ner kakelfixen som satt fast något helt fantastiskt. Det lagade jag med putsbruk som jag blandade i cement i.
Här har jag lagat i det mesta samt att elektrikern har gjort sitt så det blev dags att putsa.
Väggarna tunngrundades först, sen nätades och sen satte jag upp putsribbor. Jag hade aldrig putsat förut så jag va lite nervös för hur det skulle bli men det va ju inte så svårt men tog väldigt lång tid. De korta väggarna började jag med och det blev 15:00-01:00 i fredags. Den högra långväggen i lördags mellan 18:00 och 06:30 och den andra långväggen gjorde jag igår mellan 10:00 och 22:30.
Tunngrundat:
Nätat, ribbor samt börjat putsa:
Klart:
Långväggen:
Nästa steg blir:
Bygga en låda med inspektionsluckor runt rören i taket.
Måla väggarna.
Regla upp för innertak.
Färdigställa elen.
Lägga klinkers.
Montera Ikeaskåpen.
Tvätta.
Snart klart alltså
HT
Just nu står tvättmaskinen inklämd på en liten toalett i källaren och tvätten hängs på övervåningen. Inte optimalt..
Jag började med att knacka ner puts och kakelfix så att vi får samma struktur på alla väggarna. Kanske idiotiskt, det skulle ju räcka med att ta bort 15 kvadrat kakelfix och putsa den delen men jag skulle inte gilla strukturskillnaden =)
Sen flytspacklade jag golvet, det va ganska svårt då brinntiden va ganska snabb, typ 20 minuter. Samt att jag delade in golvet i för stora delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick till det till slut iallafall och kommer få justera en knöl som hann brinna innan jag hann skrapa av den.
Logga in
Skapa konto
På de här bildena syns det hur trasig väggen blev när jag bilade ner kakelfixen som satt fast något helt fantastiskt. Det lagade jag med putsbruk som jag blandade i cement i.
Här har jag lagat i det mesta samt att elektrikern har gjort sitt så det blev dags att putsa.
Logga in
Skapa konto
Väggarna tunngrundades först, sen nätades och sen satte jag upp putsribbor. Jag hade aldrig putsat förut så jag va lite nervös för hur det skulle bli men det va ju inte så svårt men tog väldigt lång tid. De korta väggarna började jag med och det blev 15:00-01:00 i fredags. Den högra långväggen i lördags mellan 18:00 och 06:30 och den andra långväggen gjorde jag igår mellan 10:00 och 22:30.
Tunngrundat:
Logga in
Skapa konto
Nätat, ribbor samt börjat putsa:
Logga in
Skapa konto
Klart:
Logga in
Skapa konto
Långväggen:
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blir:
Bygga en låda med inspektionsluckor runt rören i taket.
Måla väggarna.
Regla upp för innertak.
Färdigställa elen.
Lägga klinkers.
Montera Ikeaskåpen.
Tvätta.
Snart klart alltså
HT
Jag hittade ingen redigerafunktion så jag la upp hela posten igen men ändrade så att jag laddade upp bilderna från datorn istället för att länka till bilderna på nätet. Hoppas att det funkar.
Nån moderator får gärna rensa bort mitt förra inlägg där bilderna inte fungerar samt poster kring det.
Nån moderator får gärna rensa bort mitt förra inlägg där bilderna inte fungerar samt poster kring det.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Såg ni Arga snickaren igår? Det var ett källarprojekt som inte blivit färdigt. :|
Tipsar om färg till putsen som jag använt i min källare som är 100% oorganisk silikatfärg. Alabaster Kristallat som jag köpte på nätet från Ottoson.
https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/03/ALABASTER-KRISTALLAT-1.pdf
Tipsar om färg till putsen som jag använt i min källare som är 100% oorganisk silikatfärg. Alabaster Kristallat som jag köpte på nätet från Ottoson.
https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/03/ALABASTER-KRISTALLAT-1.pdf
Ser snyggt ut! Jag tänkte på kall & varmvatten, lägger du dom under, mellan eller på frigoliten?
Jag köpte färg direkt från alabaster, väntar på hinkarna. Eftersom väggarna var nyputsade så tyckte min mailkontakt att jag skulle grunda med vattenglas så det har jag gjort nu.
Vattenrören ligger mellan två frigolitlager.
HT
Vattenrören ligger mellan två frigolitlager.
HT
Vi fick igång tvättstugan på semestern, fruktansvärt skönt att få klart ett rum. Bara lister o lite färg på fönster och dörrar kvar. Kakelplattorna som saknas är på plats men hade ingen bild på det.
Med det färdigt så kan jag alltså riva de sista 45 kvadratmetrarna.
Vi hade visst golvvärme i hallen =)
HT
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med det färdigt så kan jag alltså riva de sista 45 kvadratmetrarna.
Logga in
Skapa konto
Vi hade visst golvvärme i hallen =)
HT
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Fasiken vad fräsch det ser ut!
Klicka här för att svara