V
vectrex: [citat] När man läser på forum på nätet så ingår det att förstå att ingen sitter inne med den totala sanningen. Det är just det som är så bra med forum, man lär sig ganska snabbt vilka som har lite koll och vilka som inte har det. Att få flera svar från olika personer gör att man kan sålla och vikta fram ett svar. Ofta finns det ju inga exakta sanningar heller utan det handlar
18 svar · 19,3k läst
M
Mcsnickarn: [citat] [citat] Tack för stärkande svar. Priset var fast och det som skulle tillkomma var att grusa upp för betongbil som ej har påvisats på ngt sätt. Bra hantverkare, men brister i detta med koll på läget och dialog. Jag undrar stillsamt, säger få kunder ifrån?
4 svar · 2,1k läst
holmberg87
holmberg87: Det går skotta 0-32 för hand ☺ Jag gjorde det på 3 lastbilar men skulle inte göra om det..
7 svar · 7,2k läst
T
Tommyshus: Hej, Givetvis är det tråkigt men vi var medvetna om det innan köpet och jag var lite skeptisk till säljarens story hur fuktskadan uppkommit men sedan besiktningsmannen också kunde konstatera att det var pga rännan det bildats en ficka mellan jord och källargrund tillsammans med att huset varit obebott så tänkte jag att det går ju alltid att förebygga fukt i en källarvägg, speciellt
2 svar · 2,1k läst
·
K
kawa 440: [bild] Efter mycket bortforsling av vatten i den nya brunnen så börjar det fyllas på i den gammal brunnen. jag undrar hur jag ska klara av vintern när det börjas fylla på. Har ca 40 cm kvar innan det blir översvämning Tänkte sätta dit en 12v pump med flödelsvakt ? Någon med erfarenhet av det . Mvh
10 svar · 2,6k läst
·
D
DanneH: Vår bottenvåning har bara 2.20 i takhöjd och vi funderar om det är värt att sänka golvet i samband med att vi bygger kök i det som idag är garage/föråd. Det är krypgrund av betonghålsten med gjuten platta med I-balkar. De bärande väggarna är av betonghålsten och står på plattan men livar med grundmuren. Höjden på krypgrunden är från 40cm på lägsta stället och 1.5m på
0 svar · 2,9k läst
·
L
Liteavvarje: Något har satt sig , grundsockel sjunkit , kolla om huset står snett , ( kalvat åt ett håll ) finns det källare eller krypgrund , kan bero på att vatten har underminerat marken , hur går stuprören ut , direkt på mark , hur är dräneringen gjord , finns det brunnar för det , listan kan göras lång men ser oneklingen mystiskt ut PS vet inte tjocklek på lecan ( brukar vara 22cm eller
1 svar · 5,3k läst
·
L
Liteavvarje: Då bör du ha jämn anliggning mot ytterbetongen så inte den betong som ligger innanför knäcks ner i isoleringen ( brukar vara frigolit bär inget vidare ) tdet är ett måste för att inte sättningar ska kunna bli i huset , ingen som vet , men inte fel att gardera sig
8 svar · 2,6k läst
·
U
utbygget: Sen var det frågan om dränering. På alla platta på markritningar så anges att dräneringen ska gå utanför och under botten på isoleringen. När man schaktar i jord så är det lätt att åstadkomma. för mig skulle det vara tokjobbigt att går ner i en ränna runt utbygget. Under plattan blir det extra djupt lite här och där och de fördjupningarna sammanbinder jag och de dräneras
1 svar · 1,9k läst
swealp
swealp: Hej! Tack för svar!! Jag la på plast för att skydda mot uttorkningssprickor. mvh
3 svar · 4,8k läst
·
J
justusandersson: Det finns inget som går upp mot en ritning! Huset är grundlagt på s.k. utbredda plattor, en sorts betongsulor som alla väggar står på. Mellan dessa väggar har man sedan gjutit ganska tunna oarmerade betongplattor som utgör källargolv. Eventuellt har man lagt puts ovanpå denna betong. Det finns ingen isolering under betongen, vilket kan utgöra ett problem i den yttre delen av källaren
3 svar · 5,2k läst
·
S
Steffo1980: [citat] Genom att byta ut krossmaterial mot cellplast kan den tillåtna belastningen på vägen öka då egentyngden av vägbanan minskas drastiskt.
17 svar · 6,6k läst
·
J
justusandersson: Alternativ 3 är olämpligt eftersom det innebär en konventionell krypgrundslösning som inte fungerar med dagens isoleringsmängder. Alternativ 1 tolkar jag som att grunden är helt öppen. Eftersom Tjälldéns lösning nog kräver ett relativt plant underlag är antagligen alt 1 bäst. Skall du använda prefab plintar måste dessa ha dels ett plant underlag, kanske platsgjutet samt en
5 svar · 4,3k läst
L
Leif i Skåne: Ett tips, flera hyrfirmor betraktar helg som en dag hämta Fredag eftermidddag lämna Måndag före 07:00 = 1dags hyra men 3 dygn att gräva. Ett annat tips, sträck ut skorpan så långt det går och larva fram så du inte når huset med någon dm till godo, då är risken för att skada huset mindre. Fler tips. Du skall ha singel, kommer man in med en lastbil? I så fall beställ ett växelflak
26 svar · 5,3k läst
·
L
Liteavvarje: Eftersom det är grundvatten ( är det säkert eller är s.k bergsyra ) en variant av vattentransport i berget , s,k. kallkälla , Det finns inte mycket att göra åt det , gräva ur en så djup grop som möjligt och sedan gräva ränna ut med fall lägga dränslang från grop ut , och fylla upp med grovkross i gropen med duk över grop och rör Om det möjligt kan man göra en naturlig pump (
1 svar · 2,1k läst
·
H
Huskomling: [citat] Ytterväggen som tillbyggnad byggs mot är puts original sen 54 den blir ju sedan innervägg hur gör man med denna är det lämpligast att knacka ner putsen först där eller vad rekommenderar du?
16 svar · 5,6k läst
·
M
Micc: Tack - bra tips där med varmvatten i rören:)! /Micc
2 svar · 1,9k läst
J
justusandersson: Om det är diametern på själva brunnen frågan gäller, kan jag inte se någon nackdel med en större diameter. Snarare tvärtom eftersom den blir bättre åtkomlig för rensning eller vad som kan bli aktuellt. Dagvatten och dränering är samma sak.
1 svar · 1,8k läst
L
Liteavvarje: Det är väl ett bra djup med dränskikt , går det att få lite lut ut mot lägre nivå så är det inte fel , eller en lite djupare grop på mitten med sten i , stenkista om du är lite orolig för vattenförekomst
1 svar · 2,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det avgörande kriteriet för om den fungerar eller inte är huruvida betongplattan står på ordentligt kapillärbrytande mtrl. Det och vad Justus skriver.
14 svar · 4,2k läst
·
F
Finndjävel: Finns ingen orsak att byta det där.
5 svar · 7,0k läst
·
G
gustav89: Oj, längesen detta men ja skrapade rent väggen från allt spackel och färg och putsade, blev bra :)
3 svar · 4,5k läst
9
9999: Hej, Hittade en förare i Ösmo-Nynäs som spårlägger. Lite dyrare. Nära 5000kr för 16 ton 0-16, men verkligen värt pengarna för en som inte har en lastare i garaget. Tack alla!!!
10 svar · 7,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det går bra att slipa även nu, det är bara tyngre, långsammare och äter mer slipskiva. Det finns olika "skolor" i att göra plattor. En del jobbar på ordentligt för att fixa en fin yta direkt efter gjutningen, river och glättar ordentligt efter alla konstens regler. Andra slodar bara ut betongen sådär halvhyfsat bra och slipar plattan sen. Men de som slipar i efterhand slipar så fort
10 svar · 9,8k läst
·
H
Horace76c: Hmm, tror jag BÖRJAR med att tjoffa på ändå. Har ändå öppnat en säck finbetong, så kan ju lika gärna köra på lite med det. Har köpt 2 säck expander för den tidigare tänkta formningen, men väntar med den nån dag. Förvattna gör man helst dagen innan förresten? Sen en till liten fundering. Putsade lite sprickor och det gick ju finemang. Blandade ganska löst och snärtade på
35 svar · 11,3k läst
·
A
AlfredJ: Det går väl i princip inte svara på. Det bästa är väl att ta in lokala entreprenörer som får räkna på det. Sprängning är dyrt. Så det beror såklart på hur mycket det krävs. http://www.husgrunder.com/spranga/vad-kostar-det-att-spranga-berg-och-hur-gar-det-till/ https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-spranga En ren gissning skulle bli runt 300-350tusen Plus VA anslutning
1 svar · 1,2k läst
·
S
sepani: [citat] Menar du att isåfall man kan dränera under det blivande bygget? o slippa spara 70 cm eller så "runtom"?
7 svar · 2,4k läst
U
uu23145645: "rätt att använda den samfällighet vägen, vari stamfastigheten har del, där utfart till den allmänna vägen." Så stod det i servitutet, det är en gammal väg och det inte går att ta sig fram där med bil i dagsläget. Min KA tyckte jag skulle nämna det så det inte kommer till kännedom via grannar eller nyfikna. Det går inga ledningar där.
4 svar · 1,8k läst
L
Liteavvarje: Det kommer inte att bli lägre där än övriga nivån , vatten kan samlas och läcka mot fasaden neråt Är det inte mycket som ska bort , så går det med vinkelslip och stenskiva , men pass på det rycker rätt häftigt och grannarna runt omkring kommer att få det till sig både ute och inne , ett snack med dom är inte fel
1 svar · 2,3k läst
J
jobe1: Har du någon bild på slutresultatet? Jag funderar en hel del på om jag ska sätta in stödmur runt fönstret efter att ha grävt ur en del. Är det något som du gjorde?
3 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.