Hej.
Jag har försökt kolla i olika trådar på forumet efter svar på frågan först, men inte hittat något som passar helt 100 med mitt ämne.
Vi har ett gammalt garage (som inte kommer att användas som garage längre) med betongplatta som grund. Ca halva golvet har en lägre nivå än resten och den har dessutom fall ner mot en golvbrunn så det lutar en del på den lägre delen av garaget. Alla kanter är i betong, ett par av kanterna är fasade i ca 45 grader och ett par av sidorna är helt raka. På den minsta nivåskillnaden skiljer det ca 40 mm och på den största skiljer det ca 90 mm. Total yta ca 11 kvm. Ingen direkt belastning kommer att ske på golvet (max ett par människor), vi ska inte ha värmeslingor i golvet och garaget kommer att vara helt ouppvärmt. Golvbrunnen är igenfylld och ska inte användas mer. Vi vill ha bort nivåskillnaden i görligaste mån och även så fallet.
Vi har dessutom ett litet skjul (ingen koppling till garaget) där "golvet" består av makadam, där vi också vill gjuta en platta (ett par kvm stor yta).
Så långt förutsättningarna, nu till frågan/frågorna: :
- Såvitt jag har förstått det så ska man försöka se till så att plattan man gjuter inte ska fästa i den befintliga konstruktionen. Innebär det att man ska sätta plast mellan alla kanter som man skär rent då det är klart?
- På samma sätt ska man väl inte sätta in armeringsjärn från den gamla till den nya konstruktionen?
- Eftersom det är en så pass liten materialåtgång (ca 0,6 kubik) hade vi tänkt blanda det själv, men till detta kan man väl tänka sig vanlig finbetong, eller?
- Lämplig storlek på armeringsnätet till garaget?
- I skjulet består golvet som sagt av makadam, 8-16, funkar det att gjuta direkt ovanpå detta? Kommer det att sjunka mycket?
Så, det var det. Vi hoppas att någon av alla ni duktiga kan hjälpa oss med svar. Det är en förkrossande brist på betongare där vi bor.
Tack på förhand från oss!