Grund & Markarbeten
byggolle: Ni som ska ha synligt betonggolv i hela huset bör inte göra något mer än att vattna plattan de 2 första veckorna. Men har du någon entreprenör som står och väntar på att få sätta igång kommer de säga att 1-2 dagar räcker. Men hade det varit min platta så hade jag väntat 2 veckor.
skutten11: Eftersom du är i den norra delen så är det viktigt med att grundbalken kommer så djupt som möjligt . tänker på tjälen , så det inte skjuter upp Med bra dränering under ska du klara dig , se bara till att det inte blir som ett badkar under , utan att vattnet kan rinna bort . 30 cm bredd är nog ett bra mått för hållfastigheten och den måste armeras för att hålla Du ska ha något
skutten11: Hade samma grej på torpet , 20 cm mellan berg och grund , det kom in i källaren Jag skulle iaf lägga om avloppet och gjuta nytt golv , innanför grävdes det ur och lades bross , samt lades ett flertal dränrör på insidan bort till andra ändan ( nedförsbacke ) av källaren , där blev det en stenbrunn , nu finns inget vatten i källaren Som info så hade dom från början vetskap om att
Hammarfall: [citat] Du har säkerligen bättre koll än vad jag har, men jag föredrar att ha någonting lättare än halva min vikt när det ska släpas från uthyrarn till bilen, arbetsplatsen, tillbaka till bilen och uthyrarn. Dessutom släpas runt på betongen och gud förbjude behöva slå i annan vinkel än 90 grader. Då föredrar jag i alla fall att inte behöva få ryggskott, så kan maskinen slå
Carl Andersson: Känns som att det borde bli närmare två ton? 20 m längd x 0,3 m bredd = 6 m2 6 x 0,2 m höjd = 1,2 m3 1,2 x 1,5 ton/m3 = 1,8 ton [citat]
Anonymiserad 177122: Hej, har av lite olika anledningar, främst dränering, funderingar på att spränga ner golvet i källaren (för att lägga plast och golv och fortfarande kunna stå rakt där nere..) samt ta bort en större bit berg bredvid huset. Det står direkt på berggrund. Frågan är inte främst hur jag ska göra utan om någon har erfarenhet av detta? Har det uppstått skador på huset eller andra
Jocke Best: Jag förstår, själva länken var mest ett exempel på hur man kan hitta regler etc för respektive kommun. Sedan har jag märkt att när man talar med folk som jobbar med ett yrkesområde men inte själva är direkt inblandade VÄLDIGT ofta håller med den de senast talar med. Spelar ingen roll om det är kommungubbar, hantverkare, brfmedlemmar eller säljare. Man håller med när folk klagar,
jonasandero: Skall gjuta platta på mark med 400 mm kantelement. Tänkte lägga ångtät byggfolie som försiktighetsåtgärd mot radon. Hittar en del trådar här på forumet. Det bästa vore väl att ha det i botten, dvs direkt på bädden? Funderingar: Kommer folien att perforeras av trycket mot marken? Flisen är ju ganska fin fraktion (se bild), så kanske inte? Om man istället lägger ovan på lager
Per_Eriksson: I mitt fall var allt ca 0,5 m under färdig gräsmatta, la singel och markduk över för att det inte skulle blandas upp med jorden ovanpå.
lasso77: Hej! Skulle behövt lite experttips och råd inför en renovering av källare. Har ett hus byggt på 60-talet där några väggar på insidan av källarväggen skulle behövt putsas om Det har suttit väv på väggarna men den har släppt på grund av fukt. Efter att jag rivit ner väven så har jag en hyffsat jämn vägg dock bitvis har all puts lossnat ända in till träulitskivorna, i övrigt
Stefan1972: Annars är ju sånt där man ser bara när det är nylagt.........ge det nå månader och du får annat att tänka på och skarven kommer troligen sätta sig och bli mindre framträdande också.
Fulkemisten: Hur högt står flödet idag i betongröret vid högt vatten? En betongring på 1 meter i diameter har mer än 6 gånger större tvärsnittsarea än t ex en vägtrumma på 40 cm. Det motsvarar någonstans runt 25 cm högt vatten i din betongring. Är det mindre än så så hade jag satsat på att lägga två vägtrummor i pvc och då få plats med tillräckligt med bärlager?
skutten11: Vet att den är svindyr , grannen svalde , i övrigt har jag ingen erfarenhet av plast mellan iso-lager eller mot mark , men är det så mycket radon i den åsen då , så du måste ha en spärr av något slag , Har varit med om att lägga dränslang under plattan som går upp i rör i schakt i huset , den blir varm och suger underifrån med självdrag
fusion: [citat] Håller med, står det klart och tydlig att fibern skall vara förlagd på minst 30cm djup och den inte är det så kan du reklamera den ursprungliga grävningen, kräv att de gör om allt. Det står tydligt i Skanovas kravspec för kanalisationsnät att det är 30 cm som gäller. Saxat från version 8 Fyllningshöjd är avståndet mellan det översta kanalisationsröret och markytan.
Pen: När jag dränerade om för rätt länge sedan så gjöt jag först en sluttning på sulans klack. Sedan en plastremsa över klacken och en kort bit upp/ner. Och så lade jag Isodrän/Porodrän skivor vidare över klacken och en bit ner på sulan. Mycket extrajobb förstås, men så var anvisningen då. Kanske har de ändrat sig och ansett att det blir rimligt bra utan allt detta extra arbete.
Åsa Lund: En avfuktare är absolut bra att ha, helst med utlopp till avlopp. Den ger vanligen kring 300W i värme så du kan inte räkna med nån kännbar värme. Komplettera med radiator av nåt slag.
Rabbithole: Cellplast väl är billigare än både gruset och betongen? Cellplast minskar tjälen under plattan. Man behöver inte cellplast om man vill men har du plats så skadar det inte.
anders_mm: Faktum är att strax efter att jag postat detta inlägg så justerades priset, eller upplägget till att schaktning och bortforslande av jord nu ingår. Vet inte om det finns ett samband men det är helt klart värt att engagera sig lite i prissättningen.
KnockOnWood: [citat] Det hjälper nog inte mycket med dränering om ändå grundvattennivån ligger i markytan. Vattnet har ju ingenstans att ta vägen, att dräneras till.
pjapen: Besiktiga alltid och dokumentera. Det man får av besiktningsmannen är en oberoende part, en som dokumenterar så grannar inte kan komma med påhittade förklaringar om alla skador som uppstått vid din sprängning. Har sprängt en del i bostadsområden, fina hus och en del nedgångna. och vid samtliga har jag fått klagomål på sprickor i fasader, som tur är har besiktningsmännen bilder på
cosmic: Jag hade tänkt platonmatta, men underlagspapp/takpapp är ju ett alldeles utmärkt och billigt tips. Det borde fungera bra mot tegelytorna också. Själv tänker jag mig inte tegelsten i jordbäddarnas botten, utan att avgränsa med enkel (eller dubbel) tjock markduk mellan makadam och jord. I växthusets främre del blir det nämligen nödvändigt att fylla upp med 30-40 cm makadam pga markens
Tonka: Hej, Bor i ett nytt hus där en hel del grusning gjordes av grundentreprenören. Nu vill vi lägga stenplattor på några av dessa områden (endast gångstråk, inga fordon). Jag har kontrollmätt djupet till lera, och detta kommer på några ställen vara så lite som 12 cm (efter att ha lagt på mer grus eller stenmjöl till rätt nivå). Vissa ställen är det dock upp till 20 cm på. Duk
skutten11: Det går bra att koppla in dränen på dagvattenröret , dom rören är nog täta från stuprören , vad händer om du kopplar dränen direkt till rören och det blir stopp , då fylls alla dränrör med vatten upp till markyta Du bör ha en brunn på dränrören som samlingspunkt för inspektion , om det är möjligt
andhak2802: Hej, hur löste du dräneringen? Har samma utmaning på ena sidan.
heimlaga: Det låter vettigt att ta reda på vart dräneringarna är kopplade! Eftersom du har en källarvägg som rassäker gropkant i en riktning blir det mindre att gräva om du vill handgräva. Jag tror inte heller attdräneringen ligger så djupt som 2 meter. Mera troligt 1,5-1,7 meter. Spontant undrar jag om det är något fall till dagvattenavloppet. Eftersom du har källare under huset finns det en
hus520: Djupet kan reduceras om en markisolering läggs på utsidan runt om plinten samt under plinten.
Andenzz: Finns företag som sysslar med betonginjektering, kanske kan vara nåt för dig om det är nödvändigt. Vi kom ner till nederkant av grundmuren, så egentligen lite högt. Sen gjöt vi betongrännan och en klack upp mot grundmuren och pensla på kallasfalt. Dubbla lager med isodrän i botten. Men iom att vattnet rinner den enklaste vägen så uppstår ju inget tryck direkt. Ca 1 år sen och jag