Demmpa
Demmpa: Det blir så när det finns en grop och det regnar. Marken blir aldrig så blöt att det blir lervälling runt avloppsröret. Antingen pumpar du bort vattnet med en pump eller så öser du bort vattnet med hink.
1 svar · 2,0k läst
·
B
bivven: [citat] Hej hur gjordes saneringen? gjorde ni det själva? kostnad?
39 svar · 71,3k läst
·
S
skutten11: Tunga grejer , inte bara fyfta upp , dom ska även i sidled oxå . och en bit bort , klart går att rulla dom eller rulla på stolp , men bra mycket mera jobb , ta traktorn när den finns
5 svar · 4,4k läst
J
justusandersson: En variant är att gå på en Chalmersinstitution som sysslar med byggnadsfysik, t.ex. avdelningen för Byggnadsteknologi. En annan är att kontakta ett arkitektkontor. De brukar känna till personer med rätt bakgrund.
10 svar · 2,9k läst
·
J
justusandersson: Lecablock behöver bara putsas om de utgör en vägg, inte i det här fallet. Olika varianter av isolerade kantstöd och kantbalkar kan absolut vara ett alternativ. Jag är osäker på om det blir enklare, bättre och billigare.
3 svar · 3,3k läst
·
tommib
tommib: Fogskum är ett väldigt kladd. Om det inte är synligt så finns det väl ingen anledning att laga det alls? Om det ska lagas instämmer jag med tidigare talare, C-bruk eller gipsputs. Fäst rören med bockad spik.
5 svar · 1,0k läst
·
S
skutten11: Det blir ett jordlager mot murarna på insidan då som kommer att pressa utåt Det måste vara ett dränerande underlag för stenen och det är inte stenmjöl , ska stenen ner 10 cm så ska du ha min 10 cm kross under , är det lera lägg en duk innan krossen , krossen måste packas för att bli stabil
1 svar · 1,5k läst
C
cosmic: Fel mått på stenen: det ska naturligtvis vara 25 x 12 x 5 cm.
2 svar · 4,1k läst
T
TreeView: Jag har haft 58-60% den senaste veckan. Ute runt 69%. Har plast, stängda ventiler och en avfuktare( Munters), som är ställd på att starta vid 65%, den har dock inte kört på länge.
10 svar · 9,9k läst
·
S
skutten11: Avloppet brukar ventilera från det kommunala upp på taket genom rören så det värmer lite , inte fel med en skiva ovanpå Läste lite mer , du hittade lite drän här och där , finns det ingen ordning på läggningen Dränrör i plast bruka det läggas lte kross runt . om dom är igensatta med smack i underkant , kanske det går att spola dom , har inte gjort sådant själv , men se vad du
4 svar · 3,0k läst
·
ZNK
ZNK: Tack för återmatningen +++
33 svar · 5,4k läst
S
skutten11: Det värmer att du kommit så långt samt att vattnet slutat gå in genom väggen , du får se vad som ska göras
22 svar · 3,2k läst
C
crazytok: Tack för svar! Lutning från garage blir det, och jag lägger troligen hela glipan mot muren och 10cm bredd grus där ändå. 0/18 blir det ju under plattorna, men där glipan hamnar blir det grövre av något slag.
8 svar · 2,7k läst
S
skutten11: Du behöver inget grus , går bra med att återfylla , eftersom ni har en pump så är det inte så noga med att den ligger absolut med fall hela vägen , tänk bara på att den kommer ner på frostfritt , frysen den en vinter , så räkna inte med att använda den förrän nästa vår då
10 svar · 8,8k läst
Oldboy
Oldboy: Jodå, fyllde upp med 5-10 cm väggrus under, då marken behövde höjas och jämnas ut. Planen är att lägga några cm sättgrus eller stenmjöl ovanpå och sätta betongplattor, men det finns så mkt annat som ligger före i prio-listan så det tar nog ett rätt bra tag innan det blir gjort...
4 svar · 4,5k läst
D
DaNor: [citat] Funderar du på att göra något liknande i din krypgrund? Nu har jag ju inte testat någon annan sorptionsavfuktare men den jag köpte har fungerat väldigt bra och drar väldigt lite el. Och den håller krypgrunden torr och fin året om. Hur ser din krypgrund ut?
26 svar · 10,7k läst
·
J
justusandersson: Hej Marcus och välkommen till Byggahus! Ligger källarna på samma nivå i båda delarna? 30-talsdelens källarvägg är nog gjuten i betong medan den från 1979 är murad i betonghålsten/lecasten. Jag antar att du med "klack" menar den grundsula som källarväggen sedan är murad på. Det finns säkert en grundsula även på den äldre delen fast den kanske inte sticker ut utanför väggen.
1 svar · 3,3k läst
·
S
sylt52: Är det bluff att utlovar torra väggar i källaren med tekniken Dry power? Finns det oberoende undersökningar som visar resultat av Dry power?
2 svar · 1,1k läst
C
c_olsson: Det är i regel inte tillåtet att bygga en bottenplatta ovanpå ett befintligt avloppsrör så antagligen har man byggt nytt rör ihop med den nya fastigheten eller så har man dragit om avloppet runt huset. Det bör stå i pappren till det nya huset hur man gjort.
6 svar · 1,6k läst
N
nissebrun: Hej. Ska uppföra ett växthus/uterum på 10 m2 och undrar lite över ev. isolering. Har grävt ur för 20 cm bärlager och 3 cm stenmjöl för att sedan lägga marksten. Bör man isolera runt om och i så fall hur gör man enklast ? Tacksam för tips o råd.
0 svar · 570 läst
R
Roger J: Har en nibe 1215 8,5 och jag har minusgrader på både in och ut (-2 in och -3ut) när pumpen går som mest på vintern.
6 svar · 1,1k läst
C
Chr200: [citat] Tack för svar. Jo, kanske är så, trappan och väggen som den sitter mot får nog vara kvar trots allt men resten kanske går att ta bort. Någon idé om uppbyggnaden av det nya golvet, låter planen ok, något mer som ska med? Köldbryggebrytare mot grundmur, värt det eller strunta i?
12 svar · 6,1k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Ser ut som helt vanlig 8-16.
1 svar · 1,3k läst
·
K
Klasklättermus: [citat] det är bra för dig. hållbart och bra. kanske lite dyr i inköp? för vissa lönar det sig inte att ha "diamant". du får använda pris va du vill. förmodligen blir det "diamant" om man hyr
11 svar · 31,5k läst
·
Fisch
Fisch: Kantbalken är inte i skala. Tog bara något jag hade liggande sedan tidigare. Kantbalken är 300x300mm, tänkte bocka egna villabyglar av 10mm armeringsjärm. Långsgående armeringsjärn av 10mm. Sedan armeringsnät 6150 i plattan som jag drar ut över kantbalken. Har också funderat på att göra en gemensam platta utan köldbryggor. Men när det är som kallast ute så kommer det även vara
2 svar · 6,0k läst
·
T
Toddep: Jag håller på med grunden till min nya villa som ska bestå av 300mm cellplast och 400mm höga vanliga L- kant element. Vilken storlek på vot brukar ni köra med? Jag vet hur jag brukar göra men spännande att se vad ni säger :) Man vill ju minimera köldbryggor också men väggar ska bestå av 365mm lättbetong väggar så voten behöver ju ändå vara bred. Tips?
0 svar · 1,5k läst
J
John Pohlman: Lutar åt att jag lägger tillbaka betongplattorna, känner att det blir för mycket jobb att gjuta platta. Hur tycker ni att jag ska göra? Gräva ur makadam, lägga i cellplast, byggplast, cellplast, flis och sedan plattor. Alt bara gräva ur lite makadam och lägga en platonmatta sedan på med flis och sedan plattor? Är platonmatta difftät? Hur hade ni gjort?
8 svar · 6,2k läst
·
S
skutten11: En bit avloppsrör eller liknade ca 400 mm i diameter , går att använda vad som helst , en liten plastkagge går bra , den har en botten . sen kan utgående slang gå ut lite längre ner i botten men det får du se för det ska vara nedför till stupen i marken och då får du gräva lite djupare för att få fall ut från Brunnen/kaggen eller vad du får tag i , helst plast det ruttnar inte
3 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Det mest troliga är väl att avloppet från garaget och vattnet till detsamma, hakar på huvudledningarna i anslutning till boningshuset. Det finns säkert bara en anslutningspunkt till kommunens system.
10 svar · 1,2k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: hur gjorde du? har också planer på att gjuta trappa
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.