7 518 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Radonspärr med åldersbeständig byggfole
Jag bygger i ett område med normal radonrisk, markförhållanden sandjord. Inga grannar har problem med radon. Platta på mark 300 mm cellplast.
På tekn samråd beslutade vi att jag bör använda ångtät byggfole mellan cellplast lager 1 & 2 (av 3). Någon som har erfarenheter? Bör man lägga folien ända upp till plattans kant eller kan man avsluta vid botten av voterna? Måste väll tejpa alla slangar etc om den skall ha någon funktion...
På tekn samråd beslutade vi att jag bör använda ångtät byggfole mellan cellplast lager 1 & 2 (av 3). Någon som har erfarenheter? Bör man lägga folien ända upp till plattans kant eller kan man avsluta vid botten av voterna? Måste väll tejpa alla slangar etc om den skall ha någon funktion...
Jag vill undvika att lägga särskild radonduk eftersom den är svindyr. Tänkte mest kolla om någon har erfarenhet av att lägga plastfolie.
I så fall skulle man skippa spikar i lager 2...
Vet att den är svindyr , grannen svalde , i övrigt har jag ingen erfarenhet av plast mellan iso-lager eller mot mark , men är det så mycket radon i den åsen då , så du måste ha en spärr av något slag ,
Har varit med om att lägga dränslang under plattan som går upp i rör i schakt i huset , den blir varm och suger underifrån med självdrag
Har varit med om att lägga dränslang under plattan som går upp i rör i schakt i huset , den blir varm och suger underifrån med självdrag
Klicka här för att svara