P
PSara: [citat] Hej Klockan! Hur gick det sen? Är i exakt samma situation, souterräng och isolerad platta på mark. Vad valde du för lösning? Mvh
3 svar · 7,3k läst
sergeant
sergeant: Tack för alla svar. Då var det som jag hoppades och min bror påpekade. Glasull eller änglahår. Kliar som någon påpekad väldigt mycket när man drar det mot huden. Tack för hjälpen ///Henrik
7 svar · 6,3k läst
·
Y
Yrrol: Ska dränera vid ladugården, vattenbrunnen brukar få massa brun "lera" i sig, och nu när vi grävde så är det sådan jord längre ner. Ska ersätta betongrördränering mot något annat. Så såg jag på rinkabyrör att dom har specialare för "moss- och järnhaltiga jordar eller där större vattenintags kapacitet önskas" [bild] samt "Ett rör med färdigt dräneringsfilter runt hela
0 svar · 1,4k läst
Fotografen
Fotografen: Ogräs?
5 svar · 1,0k läst
E
erik_m_a: Hej! Vad tror ni, kan det ”diffundera” över vatten i dessa rör, eller är dom helt ofunktionella? Jag har spolat rent en bit, längst till vä syns hur som såg ut från början. Går det att rengöra dom utan att gräva sig ner och borsta/spola av dom? :)
0 svar · 860 läst
·
pacman42
pacman42: Jag hade ett liknande problem när jag lade om min stenläggning för några år sedan. Då lade jag en ytdränering nära husväggen (efter att ha ordnat ett litet "dike" för slangen, lade duk, lade slang och fyllde upp med 20-28 innan jag lade ytterligare duk och sedan sättflis samt stenläggning (som lutar ifrån huset). Det kan rinna rätt bra i den dräneringsslangen ibland när det
2 svar · 1,5k läst
F
Fattighuset: hej! jag planerar en mindre utbyggnad av ett uterum ca 3 kvm, Grunden ska vara en gjuten betongplatta. Problemet är att det redan ligger ett väldigt djupt lager makadam där plattan ska gjutas (ca 50 cm) som följd av dränering av befintlig grund. Frågan är du hur jag gör med markvibrator - vad jag förstår packeterar de ju inte så djupt, vill ju undvik sprickor-sättningar i
0 svar · 587 läst
M
martinåsaka: [citat] Jaha okej har jag rätt monterat då altså, de båda inloppsrören ska altså suga suften från krypgrunden med? Tips på att få bort kondensvatten?
2 svar · 700 läst
K
KjellTimell: Är det godkänt att gjuta in svetskopplingar? Eller bör man ordna med en inspektionslucka? Kommer behöva skarva en PEM under betongplattan framöver. Vore skönt att bara gjuta över.
6 svar · 3,7k läst
·
F
Fredrik1974: [citat] Tänkte kolla hur det vart och ifall det vart en gjuten mur och hur dem löste det? Planerar liknande bygge och då det finns berg i dagen och det inte är aktuellt att spränga så tror jag lttast är att gjuta men vore intressant att hör andra erfarenheter.
10 svar · 39,7k läst
·
J
justusandersson: Betongplattan är med säkerhet armerad ihop med kantbalkarna/blocken. Plattan vilar på ett kapillärbrytande skikt av makadam så någon större risk för fukt av det skälet finns nog inte. Däremot förekommer det oinbjudna varelser som gärna tar sig in via springor och som man bör se upp med.
9 svar · 9,1k läst
S
Stadsfiskalen: Den isolering som ligger där ser ut som nytt. Helt gul utan någon missfärgning. Bör man kontrollera fukthalten i plattan?
2 svar · 2,8k läst
H
Häggens: Att ändra markhöjd kan kräva marklov, kolla med din kommun vad som gäller! Det är ofta fördelaktigt att bygga så högt man kan/får, beroende på massor av olika förutsättningar förstås men generellt så.
5 svar · 4,0k läst
·
Ymer
Ymer: När man bygger trädäck så står den första och sista som A och de i mitten som B. Det är mer för lättare placera stolparna på rad. Försök att hitta plintar med höga järn är mitt råd.
1 svar · 4,6k läst
F
faf: Bara för referens så har jag 2,5 mil till täkten ( som ägs av ett av de största företagen) och får tippat 8/16 och 11/25 för runt 175:-/ton + moms. Det är alltså med transport. Täkten som ligger på 18km avstånd där firman jag arbetar på köper stora mängder och jag har rabatt vill ha runt 230:-. Så kan vara värt att kolla runt i närområdet.
10 svar · 8,8k läst
BirgitS
BirgitS: Gammal tråd om det: Hur rensa igenslammad dagvattenbrunn
14 svar · 3,9k läst
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Märkligt. Slå en signal till tidigare ägaren och fråga..
6 svar · 1,2k läst
Sutterängvillan
Sutterängvillan: [citat] Vad kostar sånt??
4 svar · 7,4k läst
L
lantzen: Kanske även ska tillägga att jag gärna vill ha ngt som drivs med en vanlig stickkontakt.
4 svar · 2,8k läst
R
rorre: En vad ja förstår erfaren murare med egen murforma, vill helst inte avslöja mer i nuläget
3 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jodå, stenmjölet är negativt laddat och kalciumjoner aggregerar det. Det är grunden för strukturkalkning inom jordbruket. Men visst har du rätt i vattenkvarhållande är en central mekanism för att minska vägdammet. Det är t ex uteslutande mekanismen om man använder natriumklorid. Här elektronmikroskopi där man tittat på hur kalciumklorid binder ihop finpartiklarna i
6 svar · 19,2k läst
·
M
Mats: tänk på att dra in den kanten lite. Sker det någon form av maskinell snöröjning så vill du undvika att de kör på din kant
3 svar · 5,1k läst
·
elpaco
elpaco: [citat] Tja han lär ju knappast recensera produkter i tv under någon snar tid framöver ..
42 svar · 77,5k läst
·
F
frihopper: Läst på lite om mPa nu och tryckhållfasthet. Om jag fattat det rätt är tryckhållfastheten betydligt högre i en plint men den har ju också mindre area än ett murblock. Ett 25-murblock har ju en area på 25 cm x 59 cm = 1 475 cm2. Tryckhållfastheten är på 3 mPa på murblocket, vilket innebär ca 30 kg/cm2, alltså har murblockets area en tryckhållfasthet på 30 kg * 1 475 cm2 = 44 250
1 svar · 4,8k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Ja att räkna på kostnad per timme är jag kapabel till :) Bvpen är på 16kW, men kanske blir tajt?
17 svar · 16,7k läst
R
Ricel Naces Bulaong: [citat] Hur gick det sen?
4 svar · 5,1k läst
useless
useless: Ja, jag får lägga dom parallellt längs grunden. Dom kan ju gå ihop sen och ner i samma brunn.
12 svar · 5,4k läst
·
P
Poxeman: Jag hade inte chansat utan lagt ett tomrör per slinga istället. Då kan du använda mindre dimension, kanske pem-slang istället
1 svar · 1,7k läst
Ymer
Ymer: En trefot och sedan ett kättingspel. Man borrar ner en expander och sätter dit en ögla. Flyttar väl en sten ungefär en meter per minut.
9 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.