Är denna dränering godkänd?

  • Ja, den duger

    6 Röster 66,7%
  • Nej, måste göras om

    1 Röster 11,1%
  • Kan behållas men har små brister

    2 Röster 22,2%
  • Kan behållas men har allvarliga brister

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    9
Efter en snabb genomgång av gamla bilder från fd. husägare som utfört dräneringen så har man blivit skeptisk om inte dräneringen måste göras om eftersom jag ser ett antal brister baserat på jämförelser med fackmannamässiga arbeten.

Se bilder nedan och avgör och lämna gärna era synpunkter!

DSCN2701ebf5a17fd82befd5.jpg
DSCN2730fa7ccebea258e077.jpg
DSCN27314748b8eab0ced74d.jpg
DSCN27339c864449e3a9b961.jpg
DSCN27345bb4e9fd09b3a492.jpg
DSCN2740beb455b38364a794.jpg
DSCN2743e805aa72d1c93005.jpg
DSCN274450e6fa60600a6808.jpg
DSCN27474ac9c1492913ca14.jpg
DSCN2766e6e423b4e0e6c4c3.jpg
DSCN277111028cfe9f3ceb4d.jpg
DSCN2773dc347bca42cc992b.jpg
DSCN277744399ab2de380049.jpg
DSCN277903dd242d0f476405.jpg
DSCN2780cf30cd033a3411b3.jpg
DSCN278176c965dcc50686cc.jpg
DSCN27829e21be35e97ce091.jpg
DSCN27872246c9053b463869.jpg
DSCN27954cc434dcfaa9835a.jpg
 
Om man ska hitta något negativt så skulle den kunnaligga lire lägre, men jag tycker att det ser bra ut.
 
Samt att dräneringen ligger i fel material.
 
Man ville väl inte gräva djupare.
 
Bra att man renblästrat väggen ordentligt. Hade föredragit mer utrymme åt sidorna på dränrören fyllt med kross. Saknar också en geotextilduk mellan kross och återfyllning.
 
Om det är Pordrän så brukar de ange att sulan och en liten bit upp på väggen ska strykas med ett tätskikt.
Men som helhet tycker jag det ser bra ut och skulle vara nöjd med det utförandet.
Trots allt är det markförutsättningarna som avgör och risken för vatten i nivå med sulan. Det finns många hus med dräneringar där det aldrig runnit något vatten.
 
Hej, vi har precis dränerat med pordrän och det är väldigt likt vår. Skillnaden är att man strök nedersta delen med tjära hos oss. La även i massa makadam under dränröret.
 
Roligt med lite feedback.
Anledningen till skepticismen är att cirka 600 kvm av tomten inte återställdes efter dräneringen och lutningen från huset gjordes aldrig. Hela tomten lämnades med felaktig/motsatt lutning mot huset istället, trasig asfalterad uppfart efter grävning så vi vill bara försäkra oss att vi inte bör gräva upp och komplettera dräneringen innan återställningen av tomten.

Gula täckskivorna överst på Isodränskivorna nitades och skruvades fast bara, ingen silikon eller tätning.
En vägg om cirka 3.4 m i grunden mellan garaget och huset grävdes inte upp, samt inte heller under betongtrappen vid entrén. Detta fick oss att undersöka och börja jämföra installationerna som gjorde att den här dräneringen har några avvikelser.

Tvivla inte över att påpeka felaktigheter om ni ser dem! Uppskattar all vägledning
 
Hos oss använde dom silikon på listen, men det var mest för att det var ojämnt här. Förmodligen grävde de inte för att garaget inte har källare och det är risk för sättningar.

Samma här men skitsamma för vi ska ändå bygga ut. Under trappan samma sak, de borde ju visserligen kunnat stötta upp den hos dig?
 
Här finner du svar på dina frågor utifrån att man använt Isodrän.
https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/kallare

Men tänk på att det är deras rekommendationer och i praktiken kan man få anpassa utifrån de förhållanden man har i markförhållanden och huset konstruktion.
 
Snabbkollade Isodräns beskrivning och de använder inget tätskikt på sulan och nederdelen.
Snabbjämförde Pordrän och Isodräns anvisning och det skiljer en hel del, så man kan nog bli ganska virrig av olika teorier vad som är bäst och fungerar i praktiken. Så det enda du ska utgå från blir då produktleverantörens anvisningar hur deras produkter ska användas, även om någon annan tillverkare med motsvarande produkter gör tvärt om ;)
 
När jag dränerade om för rätt länge sedan så gjöt jag först en sluttning på sulans klack. Sedan en plastremsa över klacken och en kort bit upp/ner. Och så lade jag Isodrän/Porodrän skivor vidare över klacken och en bit ner på sulan. Mycket extrajobb förstås, men så var anvisningen då. Kanske har de ändrat sig och ansett att det blir rimligt bra utan allt detta extra arbete.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.