L
Jag har en betongklump som tidigare ägaren haft som underlag till sin rökmaskin. Den ligger i kanten av tomten och nu har vi tröttnar på den och vill gärna få bort den. Problemet är att den väger rätt mycket och ät 20-30cm tjock på sina ställen.

Så min fråga är om det finns något enkelt och smidigt sätt att dela upp den eller förstöra den på?
Har försökt slå med slägga på den utan framgång by the way.
 
  • Tjock betongklump vid tomtkant, omgiven av gräsmatta och buskar, med träplankor ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hyr den största bilmaskinen du orkar hantera, så är det snabbt avklarat. När jag hyrde senast tog jag en på 18 kg. Jobbet jag hade var över på 10 minuter. De hade även en på 27 kg, men den var för stor för en kontorsgubbe att köra på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Även "mindre" hiltimaskiner brukar vara riktigt starka, jag föredrar mindre maskiner och tugga några minuter extra. Med en spetsmejsel tuggar du lätt igenom. Brukar kosta 400-600kr/dygn att hyra, inkl mejselslitage.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Även "mindre" hiltimaskiner brukar vara riktigt starka, jag föredrar mindre maskiner och tugga några minuter extra. Med en spetsmejsel tuggar du lätt igenom. Brukar kosta 400-600kr/dygn att hyra, inkl mejselslitage.
Hiltis maskiner har många förtjänster, absolut, inte minst när det gäller ergonomi och säkerhet. Men de brukar inte ligga främst när prioriteten är att slå sönder så mycket som möjligt på kortast möjliga tid. Där skulle jag välja en Bosch. När det gäller bilning utan krav på precision står min rekommendation att välja den största man kan hantera fast.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Hiltis maskiner har många förtjänster, absolut, inte minst när det gäller ergonomi och säkerhet. Men de brukar inte ligga främst när prioriteten är att slå sönder så mycket som möjligt på kortast möjliga tid. Där skulle jag välja en Bosch. När det gäller bilning utan krav på precision står min rekommendation att välja den största man kan hantera fast.
Du har säkerligen bättre koll än vad jag har, men jag föredrar att ha någonting lättare än halva min vikt när det ska släpas från uthyrarn till bilen, arbetsplatsen, tillbaka till bilen och uthyrarn. Dessutom släpas runt på betongen och gud förbjude behöva slå i annan vinkel än 90 grader. Då föredrar jag i alla fall att inte behöva få ryggskott, så kan maskinen slå ett par gånger extra. När prioriteten är att slå sönder så mycket som möjligt på kortast möjliga tid så ska jag prova en bosch.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.