3 343 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Fall mot gatan
i mitt område har de nyligen asfalterat om men problemet är att de inte tog bort den gamla asfalten utan la bara på ett nytt lager.
Detta har medfört en kant på ca 4 cm som asfalten är högre än tomtnivån.
Detta i sin tur gör att allt vatten inte kan rinna vidare ut i gatan och ner i brunnen i gatan.
Kommunen påstår nu att man inte får ha fall mot gatan och vill att alla gräver vars en brunn på infarterna som gränsar mot gatan och erbjuder sig att åtgärda 2,5 meter in på tomten - resten får fastighetsägarna själva betala.
Jag anser att kommunen borde åtgärda så att det fungerar som innan de asfalterade och att fastighetsägarna inte borde få några kostnader för att återställa detta
Jag är rädd för vattenskador i källaren vid mycket kraftigt regn - vem står för de kostnaderna isf?
Tacksam för svar med fakta om hur reglerna är
Är det samma regler i hela Sverige eller skiljer det sig från Komun till Komun?
Detta har medfört en kant på ca 4 cm som asfalten är högre än tomtnivån.
Detta i sin tur gör att allt vatten inte kan rinna vidare ut i gatan och ner i brunnen i gatan.
Kommunen påstår nu att man inte får ha fall mot gatan och vill att alla gräver vars en brunn på infarterna som gränsar mot gatan och erbjuder sig att åtgärda 2,5 meter in på tomten - resten får fastighetsägarna själva betala.
Jag anser att kommunen borde åtgärda så att det fungerar som innan de asfalterade och att fastighetsägarna inte borde få några kostnader för att återställa detta
Jag är rädd för vattenskador i källaren vid mycket kraftigt regn - vem står för de kostnaderna isf?
Tacksam för svar med fakta om hur reglerna är
Är det samma regler i hela Sverige eller skiljer det sig från Komun till Komun?
Tyvärr är det så att med den nya tidens nederbörd och hårdgjorda ytor så kan inte kommunen ta hand om allt dagvatten från fastighetsägare ute i gatan, utan du förväntas att själva ta hand om ditt LOD, alltså lokalt omhändertagande av dagvatten. Man kan inte leda ut allt regnvatten från alla tomter ut i gatan alltså. Du kan istället ordna dränering till dagvattenledning, regntunnor, etc eller leda ut vatten längre från huset ut i magasin, grus, infiltration etc. Det varierar från kommun till kommun hur man får göra. Vissa kommuner tillåter inte spillvattenservis. Man separerar numera också dagvatten och avlopp så att inte häftigt regn går ut i avloppsnätet och orsakar att orenat avloppsvaten kommer ut i naturen vid skyfall etc.
Det kan mycket väl ha varit stora problem för kommunen förut, med alldeles för mycket dagvatten som hamnat i reningsverket, bräddning av avloppsvatten vid skyfall, osv. De har bara åtgärdat problemet. Orsaken till problemet; att fastighetsägarna inte tagit hand om sitt eget dagvatten, är detsamma, nu har det bara blivit fastighetsägarnas egna problem.
Jämför om ditt dagvatten hade runnit inte ut på gatan utan åt sidan till en granne, och den grannen hade tröttnat på det och höjt upp sin mark i tomtgränsen några dm (vilket man kan göra utan bygglov eller marklov), så att din häck hade blivit vattensjuk (vi leker nu med tanken att du ens HAR en häck, förstås). Är det fortfarande grannens fel och grannen som ska åtgärda?
Jämför om ditt dagvatten hade runnit inte ut på gatan utan åt sidan till en granne, och den grannen hade tröttnat på det och höjt upp sin mark i tomtgränsen några dm (vilket man kan göra utan bygglov eller marklov), så att din häck hade blivit vattensjuk (vi leker nu med tanken att du ens HAR en häck, förstås). Är det fortfarande grannens fel och grannen som ska åtgärda?
Förstår hur du tänker men det var inte på grund av det du skriver som man asfalterade om....
Läser man i svaren här på andra frågor om hur man anlägger en infart står det hur mycket fall mot gatan man behöver etc...(då är alla dessa svar fel)
Ingen i gatan eller hela området för den sakens skull jade problem innan asfalteringen...
Vore tacksam om man kunde visa var det står (fakta inga gissningar tack) att man inte får ha fall (normalt fall) mot gatan från sin tomt.
Läser man i svaren här på andra frågor om hur man anlägger en infart står det hur mycket fall mot gatan man behöver etc...(då är alla dessa svar fel)
Ingen i gatan eller hela området för den sakens skull jade problem innan asfalteringen...
Vore tacksam om man kunde visa var det står (fakta inga gissningar tack) att man inte får ha fall (normalt fall) mot gatan från sin tomt.
Brukar se ut på något liknande sätt:
https://www.malarenergi.se/globalassets/dokument/va/info_dag_och_draneringsvatten.pdf
https://www.malarenergi.se/globalassets/dokument/va/info_dag_och_draneringsvatten.pdf
J Jocke Best skrev:
Hej Jocke
Tack för länk
Inget av det som står där går att anpassa på vårt fall.
Problemet vi har nu har uppstått efter asfaltering i gatorna på grund av att asfalten var gammal och att där var många hål efter olika ingrepp för att bl annat dra finer mm
Men som sagt tack ändå det var snällt att försöka hitta förklaring på en av kommunens tjänstemäns märkliga uttalande.
(Andra från kommunen har skakat på huvudet åt detta märkliga sätt att lägga ny asfalt och sagt att usch - detta blir dyrt att åtgärd)
Jag förstår, själva länken var mest ett exempel på hur man kan hitta regler etc för respektive kommun. Sedan har jag märkt att när man talar med folk som jobbar med ett yrkesområde men inte själva är direkt inblandade VÄLDIGT ofta håller med den de senast talar med. Spelar ingen roll om det är kommungubbar, hantverkare, brfmedlemmar eller säljare. Man håller med när folk klagar, och säger jadå det där är det värsta jag sett, eller ja det där hade jag aldrig släppt från mig eller byggt på det sättet. Det är alltid lättare att hålla med så länge man slipper ta ansvar. Döda fiskar simmar inte uppströms heter det.
Klicka här för att svara