11 535 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Handgräva själv 2x2x2m?
Nja, finns ingen anslutning, kan jag kanske komma undan med att koppla på dräneringen på dagvattensystemet, det rör sig om kanske 10Tkr totalt, att jämföra med ny dränering som verkar landa på 130-150Tkr.Peter2400 skrev:
Behöver du verkligen kontrollera det? jag har ingen aning hur dräneringen är på vårt hus, men vi har inga problem
som pekar på att den skulle vara dålig.
Att du funderar på ett så pass stort jobb för att kolla, får mig att tro att du har något känt problem med dräneringen
då kanske det är lika bra att dränera om?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Jag är böjd att hålla med @Peter2400. Har ni problem med dräneringen är det sannolikt läge att dränera om. Kan ju finnas andra problem/lösningar, men sannolikt är det det som krävs.
Jag tycker det låter onödigt dyrt att dränera om utan att veta om det behövs.
Är du säker på att det finns dränering?
Vart har den dräneringen utlopp?
Fungerar dess nuvarande utlopp?
Om inte har du någon aning om varför?
När är huset byggt?
Man vinner ingenting på att byta sådant som är i skick. De enda som vinner på det är någon byggfirma som får arbete och någon bank som kan låna ut mer pengar så man blir ännu mer trälbunden.
Vet man däremot att dräneringen verkligen är dålig då skall man naturligtvis dränera om så fort som möjligt såvida man har en typ av grund som kräver eller fungerar ihop med dränering på jordmån som inte är självdränerande.
Är du säker på att det finns dränering?
Vart har den dräneringen utlopp?
Fungerar dess nuvarande utlopp?
Om inte har du någon aning om varför?
När är huset byggt?
Man vinner ingenting på att byta sådant som är i skick. De enda som vinner på det är någon byggfirma som får arbete och någon bank som kan låna ut mer pengar så man blir ännu mer trälbunden.
Vet man däremot att dräneringen verkligen är dålig då skall man naturligtvis dränera om så fort som möjligt såvida man har en typ av grund som kräver eller fungerar ihop med dränering på jordmån som inte är självdränerande.
Vi köpte huset för ca 1 år sen, enl säljare (och vi har även fått kvitto) är det dränerat 1990. Finns tyvärr inga ritningar alls för hur det är lagt och kopplat, och inga uppgifter kring utloppet (kopplat till dagvattensystem eller stenkista osv). Firman som gjorde jobbet finns inte kvar.
Har en granne som fick problem och grävde upp i anslutning till utgående avlopp från huset, och kopplade på dräneringen där. Det har funkat bra i 20 år för dom.
Vi behöver göra NÅGOT iaf, fukt på väggarna i källaren. Tänkte det kunde vara en bra start att börja med att gräva sig ned och se om möjlighet att ansluta till avloppssystemet finns. Men kanske finns smartare åtgärder?
Tack för era svar!!!
PS. Bilden är området där jag vill gräva mig ner.
Har en granne som fick problem och grävde upp i anslutning till utgående avlopp från huset, och kopplade på dräneringen där. Det har funkat bra i 20 år för dom.
Vi behöver göra NÅGOT iaf, fukt på väggarna i källaren. Tänkte det kunde vara en bra start att börja med att gräva sig ned och se om möjlighet att ansluta till avloppssystemet finns. Men kanske finns smartare åtgärder?
Tack för era svar!!!
PS. Bilden är området där jag vill gräva mig ner.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Det låter vettigt att ta reda på vart dräneringarna är kopplade!
Eftersom du har en källarvägg som rassäker gropkant i en riktning blir det mindre att gräva om du vill handgräva. Jag tror inte heller attdräneringen ligger så djupt som 2 meter. Mera troligt 1,5-1,7 meter.
Spontant undrar jag om det är något fall till dagvattenavloppet. Eftersom du har källare under huset finns det en risk att din dränering ligger lika djupt som avloppet och i så fall blir det naturligtvis problem.
Att koppla så där djup dränering till en stenkista i lerjord skulle vara totalt vansinne.
Den tidens källare är per definition litet fuktiga. Hela konstruktionen bygger på att väggar och golv är litet fuktgenomsläppliga men eftersom de byggdes för att vara oinredda med betong och puts invändigt så var det inga problem. Fukten avdunstade från väggarna och den fuktiga luften sögs in genom dragluckan i värmepannan och for ut igenom skorstenen.
Då folk inreder bostadsrum i dem eller slutar elda kan det ibland gå riktigt illa.
Eftersom du har en källarvägg som rassäker gropkant i en riktning blir det mindre att gräva om du vill handgräva. Jag tror inte heller attdräneringen ligger så djupt som 2 meter. Mera troligt 1,5-1,7 meter.
Spontant undrar jag om det är något fall till dagvattenavloppet. Eftersom du har källare under huset finns det en risk att din dränering ligger lika djupt som avloppet och i så fall blir det naturligtvis problem.
Att koppla så där djup dränering till en stenkista i lerjord skulle vara totalt vansinne.
Den tidens källare är per definition litet fuktiga. Hela konstruktionen bygger på att väggar och golv är litet fuktgenomsläppliga men eftersom de byggdes för att vara oinredda med betong och puts invändigt så var det inga problem. Fukten avdunstade från väggarna och den fuktiga luften sögs in genom dragluckan i värmepannan och for ut igenom skorstenen.
Då folk inreder bostadsrum i dem eller slutar elda kan det ibland gå riktigt illa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden