4 831 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Gjuta altan, varför cellplast?
Hejsan!
Jag ska gjuta en altan på ca 11x4 m, för att senare lägga klinker på den. I ena hörnet av uteplatsen kommer det under sommartid stå en markstående pool, ca 3m i diameter som har en totalvikt på 4 ton när den är full.
Jag har grävt ut och lagt markduk och ca 10cm makadam, lite mindre på endel ställen men marken känns hård o stening så hoppas det ska räcka ändå.
Har läst mig till att man normalt brukar ha 10cm cellplast o 10cm betong. Frågan är varför har man cellplast i en altan? Den behöver ju inte isoleras...
Blir det starkare om man har 5cm cellplast o 15cm betong istället? Eller 20cm betong o ingen cellplast?
mvh
Jonas
Jag ska gjuta en altan på ca 11x4 m, för att senare lägga klinker på den. I ena hörnet av uteplatsen kommer det under sommartid stå en markstående pool, ca 3m i diameter som har en totalvikt på 4 ton när den är full.
Jag har grävt ut och lagt markduk och ca 10cm makadam, lite mindre på endel ställen men marken känns hård o stening så hoppas det ska räcka ändå.
Har läst mig till att man normalt brukar ha 10cm cellplast o 10cm betong. Frågan är varför har man cellplast i en altan? Den behöver ju inte isoleras...
Blir det starkare om man har 5cm cellplast o 15cm betong istället? Eller 20cm betong o ingen cellplast?
mvh
Jonas
Kan tänka mig att man isolerar för markvärmen och förhindra tjälen.
Nja inte helt nöjd med nått svar...
- Kapilärbrytande.. Cellplasten ska ju bara vara i mitten o på kanterna går betongen ner till makadammet så det kan ju inte för så stor skillnad.. Makadammet är väl det som ska se till att det är väldränerat o kapilärbrytande.
- isolera.. Vi ska inte ha värme i altanen. Och tjälen/kylan borde väl komma uppifrån o inte underifrån? Så då kan det ju inte hjälpa att isolera mot marken?
Tror helt enkelt man kan strunta i cellplasten om man ska gjuta altan.. Då borde det dessutom bli starkare!
- Kapilärbrytande.. Cellplasten ska ju bara vara i mitten o på kanterna går betongen ner till makadammet så det kan ju inte för så stor skillnad.. Makadammet är väl det som ska se till att det är väldränerat o kapilärbrytande.
- isolera.. Vi ska inte ha värme i altanen. Och tjälen/kylan borde väl komma uppifrån o inte underifrån? Så då kan det ju inte hjälpa att isolera mot marken?
Tror helt enkelt man kan strunta i cellplasten om man ska gjuta altan.. Då borde det dessutom bli starkare!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Kylan kommer uppifrån och värmen nerifrån, du isolerar marken för att behålla markvärmen och förhindra kylan att ta sig neråt.J jonrod skrev:Nja inte helt nöjd med nått svar...
marken under plattan fryser inte vid markisolering. men då ska det randisoleras med. kylan går 45 grader in under plattan så ju längre utanför du isolerar ju mindre risk för tjälluft vid osäkert underlag. dvs under makadamen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Beror även på var man bygger.Z zsimpey skrev:
Här nere i sydsverige randisolerar man vanligtvis inte https://www.husgrunder.com/ny-husgrund/tjalisolering/
om jag har 20 cm höjd ovanför makadammet att fördela mellan cellplast och betong så tänker jag att det blir starkare om jag har mer betong o mindre cellplast..X xLnT skrev:
15cm betong o 5cm cellplast måste väl bli starkare än 15cm cellplast o 5cm betong tex?
Min fråga är, vad ska du med styrkan av en 20 cm tjock platta till? Normala villor byggs med 10cm betong, tjockare än så lägger man ju bara om man tänker ha rejält stora laster, jag kan inte tänka mig att en grill, en soffgrupp, ett parasoll och 7 personer som dricker rosé kan utgöra ett skäl att gjuta tjockare än 10cm. Inte heller poolen kommer vara ett problem. Lägg du 10 cm cellplast, armera efter konstens alla regler och ta hjälp med gjutningen och var noga med vattning och täckning, så att du slipper sprickor.
Däremot skulle jag se till att få en betongkvalité som är anpassad för att ligga oskyddad ute i många år.
Däremot skulle jag se till att få en betongkvalité som är anpassad för att ligga oskyddad ute i många år.
Bara betong gör den inte starkare, du behöver ju mer armering isf också.J jonrod skrev:
Men som ovanstående skriver, varför i all världen vill du fylla upp med ett betydligt dyrare material de 10cm du pratar om? Kommer du ha extrema punktlaster nånstans?
Vad är frågan? varför vill du skippa cellplasten?
Plattan blir ju inte tjockare för att du hoppar över cellplasten.
Har det något med ekonomi, så är du helt fel ute.
Angående lasterna av polen på 4 ton, så bör du höra med en
konstruktör eller betongleverantören vad som är skäligt.
Plattan blir ju inte tjockare för att du hoppar över cellplasten.
Har det något med ekonomi, så är du helt fel ute.
Angående lasterna av polen på 4 ton, så bör du höra med en
konstruktör eller betongleverantören vad som är skäligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Cellplast väl är billigare än både gruset och betongen?
Cellplast minskar tjälen under plattan. Man behöver inte cellplast om man vill men har du plats så skadar det inte.
Cellplast minskar tjälen under plattan. Man behöver inte cellplast om man vill men har du plats så skadar det inte.
Klicka här för att svara