Richard H
Richard H: Vår gräsmatta har fått växa fritt i 8-9 år innan vi köpte huset. Det är stora gropar/hål mm så det går inte att köra åkgräsklippare. Vi har ca 4000m2 så det är lite att klippa. Vad är billigaste sättet att åtgärda det? Toppdressa i hålen eller slaghack eller är det bara att riva upp hela skiten?
0 svar · 776 läst
S
sjöbuse: Du sa grus är det grus överallt , har det gjorts någon markundersökning om vad som finns där inte så en oviktig sak
8 svar · 1,7k läst
ricebridge
ricebridge: Aha, du menar här: [bild] Spontant tycker jag att det ser ut som att där är rötter så det räcker för att hålla det mesta på plats, faktiskt. Vill du däremot ha något, av estetiska skäl, är det enklaste att lägga ”stockar” av tryckimpregnerat, eller mura med typ såna här [bild] det har du säkert sett. Men jag tror inte det behövs för att inte marken ska rasa. Det hade varit
3 svar · 1,8k läst
·
Marcuslagerkvist
Marcuslagerkvist: [citat] Det är inte avloppsbrunnen. Den ligger cirkus 2m ifrån. Har spolat och fått det bekräftat att det måste vara dagvattnet jag håller på med.
4 svar · 1,1k läst
·
H
huggan: Det funkar utmärkt men rekommenderar att du sätter en plastkloss på 10 mm för att vatten ska kunna rinna bakom regeln.
1 svar · 558 läst
S
Smygvinkeln: Tack för bra inlägg, Jag kommer att göra en djupare del vid sdan om tunnan, På det viset så kommer eventuellt vatten hamna där och kan förhoppningsvis dräneras alternativt pumpas bort.
4 svar · 778 läst
·
J
jagvet: Jag håller på med sprängbesiktningar på västra sidan av landet, och här är priserna inte lika höga som i Mälardalen. Priset på 5000 gäller säkert för en normalstor villa inkl garage och annat inom fastigheten. Kan dock knappast gälla för flerbostadshus. Där får man räkna på något annat sätt, t ex pris per lägenhet. Det är populärt att ge fasta priser på allt, men det är
70 svar · 35,4k läst
·
P
Peter-: Hej igen! Jag har kommit precis ingenstans sen senast, men vore fint att ordna en grund i sommar så kanske man kan börja bygga lite till hösten. Någon som kan tänka sig att ge lite synpunkter på grävdjup och annat? /Peter
1 svar · 2,3k läst
S
sune73: Tjära?
2 svar · 1,1k läst
·
S
2 svar · 1,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Kostar ju bara några hundra att köpa.
5 svar · 1,7k läst
·
H
Hanneman: [citat] Ja det är ju det bästa att ta in fler. Vi anlitade denna entreprenör i höstas för ett annat arbete. Då kontaktade vi fyra firmor, fick två offerter och denna kändes vettigast och billigast. Kändes lätt att köra på med samma. Vi hinner nog inte innan semestern att leta vidare efter andra så vi har nog redan bestämt oss, jag ville nog bara höra om nån tycker blir rånade:D
2 svar · 747 läst
·
Stefan N
Stefan N: Ta inte Byggmax ekonomibetong bara, den vanliga är helt ok.
3 svar · 4,7k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Inga problem med att luft stannar i slingorna. Luften behöver ett lugnt område för att fastna. Nu kommer jag inte ihåg vad medryckningshastighet för luft i vatten är med den är för höga hastigheter i slangen för att luften ska vilja stanna kvar i alla fall. Förutsatt att ni spolar slingorna vid installation/idrifttagande. Jag har min fördelare i källaren. Inga problem.
29 svar · 3,1k läst
·
K
Klasklättermus: kanske någon matnyttig https://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/fasad/broschyrer/putsa.pdf https://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/fasad/broschyrer/rengoring.pdf https://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/fasad/broschyrer/weber_ytputs_sortiment.pdf
4 svar · 981 läst
·
O
Otsef: Jag funderade bara lite på hur du placerat avfuktaren, kan det vara mer fukt på något annat ställe? Acetec'en du har brukar jobba till 60% rel fuktighet men det krävs ju att du har rör då luften cirkulerar ordentligt. Hur känns grunden när du tar på den?
9 svar · 1,4k läst
Jarlingar
Jarlingar: Vanligt singel 8-16 fungerar bra i dräneringar. Transporten är säkerligen dyrare än singlet..
4 svar · 1,0k läst
J
Jezzie: Hejsan! Vänder mig till er som första instans då det här brukar finnas mycket kunskap. Vi vill köpa en tomt och bygga på den, såklart, men har nu stött på lite problem då i princip hela vägen utanför tomten är klassad som gång och cykelväg och man får inte köra på den. Vi har en liten 4-5 m snutt i en änden av tomten där vi får köra in med bil. Där ska vi då göra infart
0 svar · 539 läst
Kungen_283746
Kungen_283746: [citat] Ja, exakt så. Sockel med distanser bakom.
6 svar · 857 läst
A
arelius: detta är ett svårt ämne att fatta, kanske någon kan hjälpa mig? Jag har ett hus som är byggt 1962 med källare. Jag dränerade om det för 2år sedan och källaren vart mkt fräschare efter det. Nu är det så att jag har ett rum som jag sak renovera dock hade förra ägaren reglat både väggar och golv med träreglar och gullfiber som isolering. När jag rev bort det så kom det en unken
0 svar · 870 läst
·
S
Superrobban: Jag har använt bergskilar för att få bort lite utstickande berg vid min kommande garageinfart. Det är en rätt slät berghäll nästan ända fram till högra sidan på bild 1 där berget kommer upp. Men det är en liten sänka på 30-40 cm sista biten mot höger sida, den blir förstås vattenfylld vid regn men torkar ur efter någon vecka. Nu tänkte jag fylla i något bra material och packa
0 svar · 1,1k läst
·
P
Anonymiserad 172678: Då kör jag på, tack för hjälpen :)
2 svar · 4,0k läst
T
TottoGBG: Jag letar hus i Göteborgstrakten och den ena kåken verkar ruttnare än den andra. Nu har jag hittat en som jag tror att jag gillar och som inte verkar ha så förfärligt stora problem, i alla fall inte mer än man kan förvänta sig av en femtio år gammal kåk. Nu är ju jag inte byggnadsingenjör så min första fråga gäller om någon har erfarenhet av följande, saxat ur
0 svar · 1,8k läst
Dizzy84
Dizzy84: [citat] Japp inkl moms. Fick numret till en riktigt trevlig kille som skötte allt.
5 svar · 1,2k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Skulle nog skippa ytfräsen och hyra en htc400 eller motsvarande
2 svar · 1,4k läst
·
W
wow123: Hej, jag arbetar på en uppgift och undrar hur min bottenbjälklag kan se ut. Jag har platta på mark. Grunden är granit och min platta består utav makadam, fiberduk, 300 mm cellplast och 100 mm armerad betong. Jag har lagt golvvärmen precis över cellplatsen och den är ingjuten i betongen.
0 svar · 453 läst
G
Gunnar_80: Är spekulanter på en 1900m2 tomt som förmedlas via ett husföretag. Enligt företaget skall tomten grovplaneras av markägaren (3:e part som vi köper tomten av), vilket även framgår i produktionskalkylen. Det rör sig om en skogsfastighet där det tidigare stått blandskog samt där marken utgörs av en isälvsavlagring av huvudsakligen morän, med inslag av större stenar. Tomten sluttar
0 svar · 2,6k läst
M
MikaelKar: Hej, någon som kan ge tips på hur jag ska dra två trygghetsvakten enheter på 50m smartast?
22 svar · 24,3k läst
·
D
dunken: Tackar för svaren , då är dom inte helt ute o cyklar ändå :)
9 svar · 16,1k läst
M
martinåsaka: hej, har en fråga. Ska fukt och frostskydda en källarvägg. Murad och putsad leca 1.5 m hög motfyllt. Platon +10 cm cellplast. Måste det vara makadam utanför cellplasten eller räcker det med ursprungligt blandat material? Vill inte att väggen frostsprängs! Alternativt platon och sedan isodränskiva som är dränerande.?
0 svar · 2,5k läst
J
justusandersson: Vad jag skrev om att inte lägga dräneringen djupare än sulans underkant gäller när grundläggningen har skett på oschaktad mark (=undergrund). Särskilt lera är känsligt. Grundvattensänkningar är en klassisk orsak till sättningsskador. Grundläggning på sprängsten etc ger helt andra förutsättningar. Jag tycker det är svårt att säga något generellt om dränering. Topografi och
8 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.