Hej,

Vi håller på att dränera och stötte på patrull i form av berg. När de byggde huset -37 sprängde de bara tillräckligt för att plattan får plats plus någon cm extra. Detta gör att vi inte kan lägga dräneringen tillräckligt djupt på ena sidan.

Kan jag dra in ett dräneringsrör på insidan, bila upp golvet och lägga det på rätt djup fast på insidan väggen istället? Isolering och allt sånt gör vi så gott det går på utsidan. Källaren ska enbart användas till förvaring så kan även dra upp en spolbrunn ur källargolvet.

Funkar det som lösning? Vill inte flytta på berg för att dränera.

Tack!

Ställdes inför liknande problem, löste det genom att skära/bila bort så mkt som möjligt, grävde bort all jord så att det var rent berg. Gjöt upp en avsats i betong som vattnet från berget hamnar på. Där leds det bort av vanligt dränrör till ena långsidan där det var enklare att gräva.

A Andenzz skrev:
Ställdes inför liknande problem, löste det genom att skära/bila bort så mkt som möjligt, grävde bort all jord så att det var rent berg. Gjöt upp en avsats i betong som vattnet från berget hamnar på. Där leds det bort av vanligt dränrör till ena långsidan där det var enklare att gräva.
Ja det skulle kanske funka, det är väldigt mycket sprickor i vårt berg så lite orolig för att vattnet ändå hamnar under rännan.

Det är väl ca 3dm från sulan det tar stopp. Hur nära sulan kom du?

Finns företag som sysslar med betonginjektering, kanske kan vara nåt för dig om det är nödvändigt.

Vi kom ner till nederkant av grundmuren, så egentligen lite högt. Sen gjöt vi betongrännan och en klack upp mot grundmuren och pensla på kallasfalt. Dubbla lager med isodrän i botten.
Men iom att vattnet rinner den enklaste vägen så uppstår ju inget tryck direkt.

Ca 1 år sen och jag tycker det har funkat bra, har bilat upp golvet i tvättstugan (som ligger på kortsidan) för att byta brunnar och avloppsrör och allt verkar torrt under, likaså väggarna.

Jag fick sätta en brunn med pump för att det var svårt att undvika negativt fall till gatan.. fördelen är ju att man hör att dräneringen fungerar, dvs pumpen går ofta på hösten :-)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.