Grund & Markarbeten
justusandersson: En otät murvägg ökar absolut nerkylningen. Den skall vara putsad på insidan även om den är uppreglad. Man brukar inte ha så stora problem med murade lecaväggar annars, eftersom de isolerar. Jag tror du får frilägga och göra om den sämsta väggen.
skutten11: Ingen bra nedförsbacke på dränröret , är en kulle under någonstans då står vattnet kvar längre uppsröms
Anonymiserad 177122: Tack! Det var det jag var ute efter, antog att bara ett jordlager kanske skulle röra på sig. Med både jord och marksten så menade jag att marken är ojämn och därför behöver jag "schakta upp" en del jord för att få det platt. Men jag använder grus till det så blir det nog bra. Återigen tack för hjälpen.
skutten11: Återfylla med massor och stampa ner , ca 5 cm från underkant rör och sand i övrigt 5 cm upp över , och packa kanske lägga en duk över innan jord
justusandersson: Med hjälp av ett begränsat antal stolpskor och tryckimpregnerat virke borde det vara möjligt att bygga upp enkla terasser. Håll igen på spännvidden så det inte blir så grova dimensioner. Vissa delar av Frankrike har ju utmärkt berggrund, men tydligen inte runt dig.
justusandersson: Du säger krypgrund. Är husets bottenbjälklag av trä? Har du inte fått hjälp med att prjektera grunden?
Staffans2000: Du får helt enkelt gräva upp och titta. Vill det sig väl ansluter du bara dina nya dräneringsrör med de gamla.
Åsa Lund: Nej, det kan växa på ytorna i kryprummet, så du ska göra nåt för att få ner RF.
MoggeS: Ja jag får antagligen testa och hoppas. Har tänkt på plåt , dock vet jag inte hur det blir om man använder en plåt. Skorstenen skall nämligen limmas mot betongplattan på första varvet och det kan bli problem om man använder en plåt, får ringa till leverantören och höra vad de säger.
Andenzz: Kanon! Tack för all hjälp! /Andreas
Klasklättermus: [citat] bitumentejp/remsa som du värmer. och stå ej med näsan ovan ångorna
useless: Spackla/laga tror jag inte på. Det är omöjligt att få till nån lagning med samma färg och struktur och den kommer dessutom att lossna om några år.
Anonymiserad 122206: Jag är också oerhört glad för alla råd man får och hittar här!
sir_daniel: Om ni har tillgång till en större kompressor (läs dieseldriven på kärra) kan ni blåsa bort jorden, gjorde så själv när jag skulle spränga för vår utbyggnad
useless: Ett annat alternativ är att fylla igen grunden och gjuta en betongplatta. Men exakt vad som är bäst är svårt att svara på om man inte vet hur stora skadorna är.
Karl1234: Naja fast liggande reglar runt badrummet. Börja gjuta badrummet så det hinner sätta sig och på så sätt förhindra att det pyser up.
justusandersson: [citat] Cuprinol, men det var snarare på femtio- och sextiotalen innan tryckimpregneringen var uppfunnen. Förekomsten av tryckta golvbjälkar är ett minus, som man bör ha i åtanke.
skutten11: Det är alltid bra med att vänta lite ett tag mellan först blandningen , det ska s.k mogna och sedan en snurr i burken igen efter ca 10 min , då har det svällt i alla bestånsddelar och kan justeras till bra konsistens I övrigt så är det nog inte någon större skillnad på på det , men bra att göra det
holetaker: Denna delen av huset är tillbyggt 74. Det var rätt vanligt att man gjorde så då.
pehrs: Här kommer några fler bilder på skadan efter att jag rensat bort lite singel. Den är större än jag först trodde. [bild] [bild] [bild] Huset är byggt på sent 60-tal. Platta på mark, trästomme, tegeltak. Det skall enligt uppgift ha varit ett experiment med modulhus i trä.
Per_Eriksson: [citat] Gårdsgrus är natursten som inte är krossat och är alltifrån väldigt runt till mjuka kanter, makadam och singel är något skarpare i kanterna.
roli: Har man en brunn under altanen så måste den vara nåbar för rensning/underhåll. Lättast är då att ha en lucka i den framtida altanen alternativt låta brunnslocket ligga i nivå med altanen. Vilket alternativ som är bäst/snyggast för er kan nog bara ni ge besked på.
Hobbee: [citat] Tack Hempularen... Och jag har redan en kontrollansvarig för garaget (hade inte gått med kommunen och alla regler annars). Jag skrev till henne och även om hon inte varit på plats svarade hon: " Det är svårt att avgöra av bilderna hur omfattande det är. Sprickorna och avflagningen har ingen betydelse ut myndighetsperspektiv. Det påverkar inte hållfastheten på plattan. Däremot
John Thorsell: [citat] Ska fundera ut hur och om jag ska byta trädistanserna mot plast...
fb35523: Om jag har räknat rätt kommer du att få ett U-värde på 1 W/m2K, alltså 1 watt per kvadratmeter och grad (lambda 0,07 och tjocklek 0,07 m). Med 20 graders temperaturskillnad mellan slingor och platta ger det 20 W/m2. Är rummet 5 m2 blir det 100 W, bara i förluster. Visserligen kommer även den ursprungliga plattan att isolera lite till (betong har lambda 1,7) och all värme går inte till